با توجه به پیگیری های یکی از کارخانه های داروسازی کشور برای ثبت دارو در اندونزی این کشور اجازه ثبت داروهای ایران را در قانون جدید ندارد بنابراین باید ثبت داروی این کشور تغییر کند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر نیکنام قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل امروز 3 مهر در دیدار اعضای  هیئت پارلمانی اندونزی گفت: پنج سال پیش تفاهم نامه ای بین ایران و اندونزی  امضا شد که اعتبار آن به اتمام رسیده است.
 وی افزود:  قرار است متن تفاهم نامه جدید آماده شود و این تفاهم نامه در سفر وزیر بهداشت به اندونزی برای شرکت در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای اسلامی به امضاء برسد.
 وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه قبلی دارای اشکالاتی بوده عنوان کرد: یکی از زمینه های همکاری بین دو کشور دارو است هر دو کشور کارخانه های دارو سازی و واکسن سازی پیشرفته و خوبی دارند یکی از کارخانه های دارویی کشور ما تلاش زیادی کرده تا داروهای کارخانه تولید خود را در کشور اندونزی به ثبت برساند ولی بعد از پیگیری های زیاد متوجه شده که قانون ثبت دارو در اندونزی تغییر پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون جدید تنها داروهایی در اندونزی  به ثبت می رسند که تولید داخل باشند.
 نیکنام اظهار داشت:  کارخانه مذکور  حتی برای  ایجاد همکاری  از مسئولین  بهداشت اندونزی  برای بازدید از کارخانه دعوت کرده بود که این دعوت عملی نشد.
 
**  اندونزی و ایران  می توانند در صنعت داروسازی مکمل هم باشند
 
 وی تصریح کرد:  یکی از علاقه مندی های همکاری که بین اندونزی و ایران وجود دارد دارو است که می توانیم آن را گسترش دهیم چرا که صنعت داروسازی ایران از وضعیت خوبی برخوردار است به طوری که 97 درصد داروهای مورد نیاز خود را در داخل تولید می کند و فقط سه درصد داروهای مورد نیاز را وارد می کند.
 قائم مقام وزیربهداشت در امور بین الملل افزود:  در زمینه  واکسن هم ایران از قدمت زیادی برخوردار است و فکر می کنم با توانمندی های که بین ایران و اندونزی در ساخت دارو و واکسن وجود دارد می توانیم مکمل هم باشیم.
نیکنام اظهار داشت: به خصوص در شرایطی که استکبار جهانی  قصد انحصار دارو و واکسن هایی پیشرفته را دارد کشورهای اسلامی توانمند دست به دست هم داده  و در این زمینه با هم همکاری کنند کشو های استکباری به سرکردگی  آمریکا  از پیشرفت های ما نگران هستند و از فرصتی برای عقب نگه داشتن  کشور های اسلامی استفاده می کنند.
نیکنام اظهار داشت:  یکی از علل پیشرفت های پزشکی کشور ادغام آموزش پزشکی  در حوزه بهداشت است بنابر این ما نیرویی را تربیت می کنيم که خودمان می خواهیم  و منتظر یک وزارتخانه دیگر نیستیم که او برای ما تصمیم بگیرد.
 در ایران مجلس  برای این قانون زحمت های زیادی کشیده که بعد از تصویب در مجلس  این کار به سرعت در کشور اجرا شد.
 
 
*** یکی از علل موفقیت ایران در زمینه بهداشت و جود سیستم بهداشتی اولیه در سراسر کشور است
 
 وی در بخش دیگری از سخنان خود  افزود:  زمینه ی دیگر موفقیت ما  در پزشکی  کشور وجود سیستم بهداشتی سراسری اولیه در کشور است ما شبکه هایی در سراسر کشور داریم که  به تمام افراد خدمات یکسان را ارائه می دهند.
 وی به برنامه های آینده بهداشتی کشور اشاره و عنوان  کرد:  برنامه آینده  ما  برنامه پزشک  خانواده است که در برخی کشور ها  انجام شده است و در ایران به سمت اجرایی شدن کامل پیش می رود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار