براساس دستورالعمل تهيه شده در خصوص اجراي پرداخت ارز از طريق اتاق مبادلات ارزي 14.5 درصد از ارز مصرفي از محل درآمد نفتي، 20 درصد از محل صندوق توسعه ملي و مابقي از محل شرکت هاي تابع وزارت نفت تامين مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، امروز کار مبادلات رسمي ارز در اتاق مبادلات ارزي با حضور مسئولان در حالي آغاز به کار کرده که به گفته کياني معاون ارزي بانک مرکزي نرخ ارز بهتر از روز گذشته بوده است.

کياني معاون ارزي بانک مرکزي ادامه داد: نرخ ارز به صورت روزانه توسط بانک مرکزي اعلام مي شود ضمن آنکه تمام محاسبات بعد از اخذ منابع مالي محاسبه و اعلام مي شود.

در ادامه گزارش خبر نيمروز سيما حميد صافدل رئيس سازمان توسعه تجارت هم تصريح کرد: اولويت فعلي ما پرداخت ارز به نرخ 2 درصد زير قيمت بازار آزاد به اولويت سوم کالايي شامل مواد کشاورزي و کالاهاي صنعتي است که بعد از ثبت سفارش در اختيار نماينده بانک مرکزي قرار مي گيرد و اين ارتباط کاملا به صورت الکترونيکي مي باشد.

در ادامه خبر ساعت14، کريمي سخنگوي طرح مبادلات ارزي در پاسخ به اين سوال که هدف از راه اندازي اتاق مبادلات ارزي چيست؟ گفت: همانطور که مي دانيد طرح يکسان سازي نرخ ارز از سال 86 آغاز شد و تا نيمه دوم سال 89 ادامه داشت اما به علت آنکه بازار ارز از نيمه دوم سال 89 دچار نوسانات شديد ارزي شد بانک مرکزي اقدام به اجراي تصميمات جديد براي کنترل بازار ارز کرد که با توجه به هدفي که بانک مرکزي دارد راه اندازي اتاق مبادلات ارزي يکي از راهکارهاي کنترل نوسانات نرخ ارز در چارچوب وظايف بانک مرکزي است.

وي افزود: در اين راستا اتاق مبادلات ارزي با کمک وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، نفت و وزارت امور اقتصادي و دارايي به رياست بانک مرکزي آغاز به کار کرده که براساس مقررات مربوطه شرکت هاي مشمول ماده 27 مثل شرکت هاي تابعه وزارت نفت و صندوق توسعه ملي در مرحله اول مشمول ارايه ارز در اين اتاق مبادلاتي هستند.

ضمن آنکه در مراحل بعدي افراد حقيقي و حقوقي هم مي توانند ارز خود را از طريق اين اتاق مبادله ارزي به متقاضيان ارز عرضه کنند اما دريافت کنندگان شامل تمامي گروه هاي کالايي 3 تا 5 هستند که بانک با توجه به نرخ اعلام شده از سوي کانون صرافان اقدام به پرداخت ارز آن هم به صورت گواهي ارزي از طريق بانک هاي ملت و کشاورزي مي کند.

وي تصريح کرد: تاکيد مي کنم اين مبادلات به هيچ عنوان به شکل فيزيکي نيست و از طريق بازار بين بانکي و با توجه به روابط کارگزاري بانک ها از طريق حواله ارزي و حتي از طريق صرافي هاي مجاز انجام مي شود.

سخنگوي طرح مبادلات ارزي در خصوص ارز مسافرتي و درمان گفت: در مورد مقررات مربوط به ارز مسافرتي و درمان متعاقبا نحوه مبادله ارزي اعلام مي شود، در فازهاي بعدي با ورود صادرکنندگان جديد در اين بازار به طور کامل ما شاهد راه اندازي سيستم مبادله ارزي بين بانکي از طريق اين اتاق مبادله براساس پرداخت نرخ ارز زير نرخ 2 درصد پائين تر از قيمت بازار آزاد از طريق نظام بانکي خواهيم بود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار