مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران از تعرفه ثابت حمل کالا از 5 سال گذشته تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالعلي صاحب محمدي در ديداري که با رمتوف رئيس راه آهن ازبکستان داشت، با اشاره به تعرفه ثابت راه آهن جمهوري اسلامي ايران در حمل کالا گفت: طبق آمار تعرفه موجود حمل کالاهاي ترانزيتي به صورت هزينه تند کيلومتر بار محاسبه مي شود به صورتي که از طريق شبکه ريلي در کشورهاي ازبکستان، ترکمنستان و ايران به اين صورت است که در ازبکستان هر تند کيلومتر 6 دلار و  32سنت، ترکمنستان هر تند کيلومتر 6 دلار و 78 سنت و براي ايران 3 دلار و 92 سنت است.

وي افزود: بنابراين عدد ما تقريبا 45 درصد پايين تر از کشورهاي ترکمنستان و ازبکستان است يعني به اين صورت تعرفه ما تعرفه ارزان تري نسبت به کشورهاي ديگر است و اين تعرفه حدود 5 سال است که تغيير نکرده و تخفيفاتي را هم در نظر گرفته است به طوري که متوسط تعرفه ما بعد از تخفيف به 3 دلار و 41 سنت رسيده است و اين تعرفه به صورت پلکاني بوده است.

صاحب محمدي اضافه کرد: اين تعرفه ها 5 سال است که ثابت مانده و با توجه به اينکه طي 2 سال اخير هدفمندي يارانه ها را در پيش رو داشتيم که قيمت سوخت در کشور 9.5 برابر شده و همين امر تاثير به سزايي را در حمل و نقل ما داشته است.

وي در اين نشست با اشاره به راه آهن قزوين، رشت، انزلي و آستارا گفت: با ساخت راه آهن قزوين، رشت، انزلي و آستارا هزينه حمل و نقل 30 درصد کاهش مي يابد و نکته حائز اهميت آن است که در کشور 470 کيلومتر خط براي اين محور وجود دارد که بايد احداث شود که راه آهن کشور با جديت تمام در حال احداث اين خط ريلي است به طوري که تا 6 ماه آينده 215 کيلومتر از اين مسير آماده بهره برداري است و عمليات بخش دوم پروژه فوق در دست اقدام است که ظرف 2 تا 3 سال آينده به بهره برداري مي رسد.

مديرعامل شرکت راه آهن کشور تصريح کرد:‌ در اين زمينه همکاري هايي را با کشور آذربايجان و روسيه داريم و پيش بيني ما اين است که 20 ميليون تن بار ترانزيت از اين مسير انجام مي شود.

وي در ادامه با اشاره به کوريدول جنوب به شمال بندر چابهار، زاهدان، مشهد که به سمت افغانستان ادامه مي يابد اشاره کرد: که اين پروژه در دست احداث است و به سمت ازبکستان پيش مي رود و کشورهاي حاشيه خليج فارس و ساير کشورهايي که در آسياي جنوب شرقي هستند را به يکديگر متصل مي کند.

صاحب محمدي خاطرنشان کرد: تمام خطوط شبکه ريلي کشور که به ازبکستان متصل مي شود اين امکان را به وجود مي آورد که خطوط ترانزيتي را فعال کنيم به طوري که در اجلاس سازمان اکو که چند ماه پيش در ترکيه برگزار شد تمام کريدورها مورد بررسي قرار گرفت.

وي اضافه کرد: ما طي سال هاي اخير متوسط احداث خط آهن را به دو برابر رسانديم و هدف گذاري ما اين است که ساليانه هزار کيلومتر خط آهن را به بهره برداري برسانيم.

وي خاطرنشان کرد: مسير ديگري که از ازبکستان به بندرعباس ختم مي شود را دو خطه کرديم که برآورد ما اين است ظرفيت موجود براي ترانزيت کالا افزايش پيدا کند، با توجه به اينکه اين پروژه هنوز افتتاح رسمي نشده اما حدود سه ماه است که بهره برداري آغاز شده و در آينده نزديک با حضور رئيس جمهور رسما افتتاح مي شود.

همچنين در بندر شهيد رجايي امکانات خوبي فراهم شده که مي تواند براي ترانزيت کالا در بندرعباس بسيار مفيد و موثر باشد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار