مرمت بخش‌هاي مختلف کاخ گلستان از سال 89 آغاز شده بود که با مطرح شدن ثبت جهاني اين اثر تاريخي ارزشمند، از اول امسال عمليات مرمتي شتاب گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از اداره كل روابط عمومي و امور فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري  "جبار آوج" با بيان اين مطلب اظهار داشت: در راستاي آماده‌سازي اين مجموعه فرهنگي- تاريخي بر اساس استانداردهاي يونسکو و بازديد ارزياب يونسکو از کاخ گلستان، ادامه اقدامات مرمتي با حضور ناظران، کارشناسان مرمت آثار تاريخي و معاونت کاخ گلستان از ابتداي سال 91 با جديت بيشتري پيگيري شد.
 وي با اشاره به اينکه بيش ار يک سال است که اين کاخ براي ثبت جهاني پيشنهاد شد، افزود: گردآوري پرونده اين مجموعه براي ارسال به يونسکو از سال گذشته آغاز شد و بر همين اساس ثبت مسائل محتوايي، فني و ارزش‌هاي کاخ گلستان در پرونده ثبت جهاني در دستور کار قرار گرفت.
 آوج با بيان اينکه مدت زمان زيادي صرف تهيه و تدوين پرونده اين اثر ارزشمند تاريخي با مديريت «محمدحسن طالبيان» مدير دفتر تدوين پرونده‌هاي نامزدي ثبت جهاني ايران شد، خاطرنشان کرد: در راستاي آماده‌سازي کالبد کاخ گلستان از سه ماه پيش نيز ادامه مرمت‌هاي قبلي و آغاز مرمت بخش‌هاي ديگر که نياز به مرمت داشتند را با برنامه‌ريزي منظم و انجام کار گروهي شتاب داده و با نظارت کارشناسان، مرمت و ساماندهي را آغاز کرديم.
 اين مقام مسوول در پاسخ به اين سوال که آيا مدت زمان سه ماه براي مرمت‌ها کم نبوده، گفت: اين مرمت‌ها از سه سال گذشته در حال انجام هستند و تنها سرعت کار را با توسل به کار تيمي و افزايش ساعت کاري بالا برده‌ايم و متاسفانه به دليل تعريف ساعت کاري مشخص اداري که تا 7 يا 8 ساعت در روز است، اين شبهه پيش آمده که کار مرمت کاخ با عجله انجام شده است در حاليکه تيم اجرايي مرمت اين مجموعه با افزايش ساعت کار، راندمان را بالا برده است که البته همگي مراحل زير نظر کارشناسان بوده است.
 معاون کاخ گلستان درباره نظارت بر کار مرمت اظهار داشت: به منظور کنترل کيفيت کارها و رعايت مسائل فني، اين مرمت‌ها با نظارت کامل و شبانه‌روزي دفتر فني کاخ و همچنين معاونت اين مجموعه، توسط استادکاران سنتي و خبره، با حضور کارشناسان مرمت آثار تاريخي انجام شده است.
 وي خاطرنشان کرد: «الميرا عابدي» کارشناس معماري و مسوول دفتر فني کاخ گلستان، «راضيه شعباني» کارشناس مرمت بناهاي تاريخي، آقاي «نيازي» کارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي و «فاطمه شکروي» کاردان مرمت آثار تاريخي نظارت بر اين مرمت‌ها را بر عهده داشتند و همچنين آقايان رحماني، مداحي و کلاهي نيز از جمله هشت نفر مسوولان تيم‌هاي مرمتي در بخش‌هاي مختلف کاخ بوده‌اند که همه اين اقدامات با حضور بيش از 50 نفر نيروي عملياتي و اجرايي صورت گرفته است.
 آوج با بيان اينکه عمليات مرمتي کاخ گلستان به دليل اينکه از حالت انفرادي خارج شد نيز به افزايش سرعت کار کمک کرد، افزود: با مطالعه پرونده مرمتي کاخ گلستان کاملا مشخص است که در طول 2 سال گذشته، مرمت بخش‌هاي مختلف به صورت مستمر بوده که از آن جمله مي‌توان به مرمت بخشي از کاشي‌ها و آجرهاي محوطه و رنگ‌آميزي‌ها اشاره کرد./م
برچسب ها: کاخ ، گلستان ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار