ظرفیت کسب و کار با انرژی های تجدیدپذیر ایران ، توجه و علاقۀ صحنه گردانان اقتصاد اروپا را به خود جلب کرده است. درماه جاری ، شرکت آلمانی تولید کنندۀ توربین های بادی فوهرلاندر ، 12 توربین را به عنوان بخشی از توافقات یک مجوز به مپنا تحویل می دهد؛

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، تشدید تحریم های غرب علیه ایران و اعمال تحریم های بی سابقه مالی و نفتی چیزی نیست جز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف خود که البته این تحریم ها در بسیاری از موارد نیز از تهدید به فرصت بدل گشت.

از جمله فرصت های به وجود آمده برای دانشمندان و مبتکران ایرانی حرکت به سمت تولید و گسترش انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی است که اعجاب بسیاری از رسانه های بیگانه را برانگیخته است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از وال استریت ژورنال، به تازگی در نمایشگاهی در تهران، برخی از شرکت های داخلی که با شرکت های اروپایی کار می کنند ، انواع صفحات خورشیدی و توربین های بادی را به نمایش گذاشتند که در داخل کشور ساخته شده بود . علی شیرازی تبار، کارشناس مکانیک در گروه مپنا(یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکار انرژی الکتریکی در ایران) می گوید: " سوخت های فسیلی تمام می شود، اما باد همیشه در دسترس خواهد بود و هیچ کس نمی تواند آن را تحت تحریم قرار دهد."

با توجه به اطلاعات انرژی پایگاه دادۀ انرژی سبز ، در حال حاضر، ایران دارای بزرگترین ظرفیت انرژی تجدید پذیر مستقردر خاور میانه، با 9385قابلیت تولید مگاوات انرژی الکتریکی است.

در همین حال، مقامات ایرانی، به وضوح نشان داده اند که می خواهند انرژی های پاک را جایگزین کنند. رئیس جمهور ایران در ماه مه حدود 620 میلیون دلار از بودجۀ دولت را برای حمایت از چنین پروژه هایی اختصاص داده است. دولت انرژی های تجدید پذیر را به عنوان راهی برای کاهش آلودگی هوا می بیند که مشکلی شایع در شهرهای پرازدحامی مانند تهران است . دولت همچنین توسعۀ این نوع انرژی ها را فرصتی برای کاهش وابستگی کشور به نفت می بیند.

جغرافیای این کشور نیز به پیشبرد این امر کمک خواهد کرد. به عنوان مثال و با توجه به گزارش اداره ملی دانش هوا و فضای ایالات متحده آمریکا،کویر لوت در شرق ایران، داغترین دمای سطح زمین یعنی 70.7 درجۀ سلیسیوس، یا 159.3 درجه فارنهایت ا دارد و شورای جهانی انرژی بادی ، کوهستان های غرب و شمال شرق ایران را دارای کریدورهای بادی منحصر به فردی شناسائی کرده است.

علاقه اروپاییان به بازار انرژی های سبز در ایران

ظرفیت کسب و کار با انرژی های تجدیدپذیر ایران ، توجه و علاقۀ صحنه گردانان اقتصاد اروپا را به خود جلب کرده است. درماه جاری ، شرکت آلمانی تولید کنندۀ توربین های بادی فوهرلاندر ، 12 توربین را به عنوان بخشی از توافقات یک مجوز به مپنا تحویل می دهد؛ این شرکت ها بدون بروز ارزش این قرارداد می گویند که این مجوز به موسسات تجاری ایران اجازه می دهد تا از این توربین ها الگو برداری کند.

فتانه دوستدار ، مدیر پروژه انرژی های تجدید پذیر دراین شرکت می گوید:" شرکت مهندسی قدس نیرو، پیمانکار انرژی برق ایران ، در حال بررسی پروژه ای است که ضایعات شهری را - در شهرهایی که بیش از 250000 نفر جمعیت دارد- به انرژی تبدیل می کند.

شرکت های ایرانی می گویند که تلاش های آنها برای توسعه فن آوری های سبز در نهایت به نفع سایر بخش های این کرۀ خاکی تمام خواهد شد. خانم دوستدار از قدس نیرو می گوید:" ضمنا به دلیل گرم شدن کره زمین هم هست که ایران می خواهد انرژی های تجدید پذیر را توسعه دهد و از نقطه نظر زیست محیطی ، اینکار به نفع همۀ مردم جهان است".

به گزارش وال استریت ژورنال ایران، که در حال حاضر دارای بزرگترین ظرفیت انرژی های تجدید پذیر مستقردر خاور میانه است، تلاش می کند تا سطح توسعۀ این انرژی ها را در منطقه افزایش دهد، و این کار را با همکاری شرکت های اروپایی انجام می دهد.

این مجله، با استناد به سخنگوی اتحادیه اروپا، گزارش داد که انرژی های تجدید پذیر، از جمله انرژی های بادی، خورشیدی و زیست توده، در زمرۀ تحریم های اروپا نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار