التهاب و ورم لثه در زنان شایعتر از مردان است.

به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مجید صنعت خانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: به طور كلي مواردي كه سبب مي شود سطح هورمون ها در بانوان تغيير كند مانند مصرف قرص ضد بارداری، بارداري و يا دوران بلوغ موجب ايجاد ورم لثه در بانوان مي شود و به همين دليل ورم لثه در زنان شايع تر از مردان است.

دکتر مجید صنعت خانی در ارتباط با عوارض جانبي اين بيماري تصريح كرد: ورم لثه سبب مي شود غذا در برجستگي ها جمع شود و سبب به وجود آمدن برجستگي هاي تپه مانند در لثه مي شود كه اگر به صورت مزمن در بيايد براي درمان آن نیاز به عمل جراحي است.

استاديار دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در ارتباط با راهكارهاي جلوگيري از اين عارضه خاطر نشان كرد: بايد در درجه اول بهداشت دهان و دندان به صورت كامل رعايت شود.

دكتر صنعت خاني در اين راستا ادامه داد: يكي ديگر از راهكارهاي پيشگيري از اين عارضه اين است كه افراد چه بانوان و چه دیگر افراد در گروه هاي سني مختلف از ريزه خوري هاي ميان وعده اي بپرهيزند به اين معني كه در وعده هاي مشخص غذاي مورد نياز را مصرف كنند تا بين دو وعده نياز كمتري به ميان وعده داشته باشند تا زماني براي ايجاد ورم لثه و يا پوسيدگي هاي متداول ايجاد نشود.

وي افزود: همچنين يكي ديگر از راهكارهاي پيشگيري از بيماري هاي دنداني به ويژه پوسيدگي و ورم لثه مصرف غذاهاي فيزيلوژيك و طبيعي به ويژه در ميان وعده هاست.

عضو هيئت علمي دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا ادامه داد: مواد غير طبيعي مانند كيك ها و بيسكوييت ها به دليل اينكه بافت نرمي دارند در لابلاي دندان ها و لثه نفوذ مي كنند و زبان قادر به تشخيص آنها نيست و سبب به وجود آمدن پوسيدگي مي شوند در صورتيكه زبان به راحتي مي تواند بافت هاي مواد طبيعي مانند ميوه ها را در دهان تشخيص دهد و فرد با استفاده از واكنش هاي سيستم عصبي مجبور به درآوردن نرمه ها از دهان خواهد شد.

دكتر صنعت خاني در ارتباط با بيماري هاي شايع دهان و دندان در سالمندان تاكيد كرد: در سالمندان به دليل اينكه سيستم ايمني بدنشان ضعيف مي شود عفونت هاي ويروسي و قارچي در آنها بسيار زياد مي شود و دلايل ديگري مانند كم شدن بزاق دهان، استفاده از دندان مصنوعي و استفاده از داروهاي بيماري هاي ديگر كه سبب خشكي دهان مي شود زمينه ابتلاي سالمندان به عفونت هاي مختلف را مستعدتر مي كند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار