دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) گفت: معارف رضوی جنبه‏های گوناگونی دارد که تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می‏گیرد.



سیدجواد جعفری، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اظهار داشت: یکی از اهداف جشنواره بین‏المللی امام رضا(ع) گسترش معارف رضوی از طریق تولیدات فرهنگی و هنری است و بی‏شک تئاتر و هنرهای وابسته به آن یکی از ماندگار‏ترین و تاثیرگذارترین هنرهای معاصر هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: معارف رضوی و آموزه ‏های اهل منبعی لایزال و انباشته از مفاهیم و الگو های برتر و اصیل است که نمایشنامه‏خوانی می تواند از آن برداشت کند، به خلق آثار بپردازد که سمت و سوی انسانی و الهی داشته باشد و توجه خود را از ابعاد جسمی انسانی فراتر و ابعاد روحی و زندگی معنوی انسان را مورد کنکاش قرار دهد.

وی عمق بخشی، فاخر بودن و معنوی بودن فعالیت‏ها را تاکید جشنواره بین‏المللی امام رضا(ع) دانست و تصریح کرد: اهتمام دست‏اندرکاران جشنواره بین‏المللی امام رضا(ع) این است که هر جشنواره زیرمجموعه آن متکی و متصل باشد به منابع اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی از این سرچشمه سیراب گردد.

جعفری خاطرنشان کرد: چشم‏انداز آینده فعالیت جشنواره بین‏المللی امام رضا(ع) متکی بر آشنایی بیشتر خالقان و هنرمندان با انبوه و ابعاد معارف رضوی و آموزه‏های آن است به گونه‏ای که بتوان از این آموزه‏ها برای تولید و خلق آثار هنری و فرهنگی سود برد. بر همین اساس هدف جشنواره نمایشنامه‏خوانی از یک طرف رسیدن به هنرمندان آگاه، مطلع و با ارادات به حریم امام هشتم(ع) است و از طرف دیگر تولید آثار فاخر عمیق جهانی و زیبا برگرفته از آموزه‏ها و الگوهای رضوی.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) بازتولید آثار جشنواره نمایشنامه‏خوانی رضوی را یکی از اصلی‏ترین چالش‏های این جشنواره خواند و گفت: حلقه مفقوده در این میان ارتباط هنرمندان فرهیخته و دل‏آگاه با ابعاد مختلف معارف و آموزه‏های رضوی است و جشنواره بین‏المللی امام رضا(ع) و جشنواره‏های زیرمجموعه‏اش سعی دارد گامی باشد بر این وصل مبارک و تمام کوشش خود را در این راه صرف کرده و خواهد کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد و اصل این است که هنرمندان نگاه دوباره و صدباره به فرهنگ و معارف رضوی داشته باشند. ما هنوز چشم‏انداز کوچکی از این اقیانوس شگرف را بازنمایی نکرده‏ایم. ابعاد مختلف زندگی ائمه به خصوص ثامن‏الحجج امام رضا(ع) و رویکردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، عبادی و تربیتی این ستارگان آسمان بشریت مشکل‏گشای هزاران مشکل و کلید هزاران قفل است. تن و جان در این دریای عظیم بشوریم تا ببینیم چگونه می‏توانیم جریان‏ساز فرهنگی و هنری باشیم؛ ایمان داریم چنین است و چنین خواهد بود.

جعفری خاطرنشان کرد: کار تخصصی در حوزه کودکان بسیار دشوار است شاید اگر سایر دستگاه‏ها در این عرصه وارد نمی‏شوند از این جهت باشد اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یک دستگاه تخصصی برای کودکان است بسیار خوب درخشیده و فعالیت‏های خوبی را انجام داده و می‏دهد کما اینکه در جشنواره بین‏المللی امام رضا(ع) نیز مسئولیت کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بر عهده مدیر عامل محترم این نهاد است.

وی در پایان کشف استعداد‏ها را چشم‏انداز جشنواره نمایشنامه‏خوانی برشمرد و افزود: وظیفه بعدی بعد از شناسایی استعداد‏ها تعریف و تبیین مسیر، آشنایی این فرهیختگان با آموزه‏های دینی و رضوی باشد تا بتوان از این رهگذر به تولید آثار در خوری رسید.

گفتنی است مرحله پایانی دومین جشنواره نمایشنامه‏ خوانی رضوی هم‏اکنون با رقابت حضوری 8 گروه نمایشنامه‏ خوان در مرکز شماره 7 کانون واقع در فکوری 45 در حال برگزاری است. مراسم اختتامیه جشنواره نیز شنبه 1 مهر بین ساعت 15 تا 18در همین مکان برگزار خواهد شد.


برچسب ها: تجلی ، معارف ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.