يكي از عوامل مهم ايجاد اختلالات سايكوزي و يا جنون در افراد، عوامل ژنتيكي است كه با مشاوره ژنتيكي قبل از ازدواج مي توان از وقوع آن پيشگيري كرد.

 به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه اين ميزان ابتلا به اين نوع اختلالات در جامعه در حدود 1 درصد است، اظهار داشت: احتمال ابتلا در افرادي كه يكي از والدينشان ژن ابتلا به اين بيماري را داشته باشند در حدود 12 برابر افراد عادي است و اگر هر دو والد اين ژن را داشته باشند اين احتمال به 40 برابر مي رسد.
 
دكتر محمدرضا فياضي بردبار در ارتباط با تعريف اختلال عصبي در دنيا تصريح كرد: يكي از تعاريف جامع و كاملي كه در تمام دنيا رايج است كه فرد معيارها و نشانه هاي اختلال را در مدت زمان مشخصي كه براي بيماري هاي متفاوت تفاوت دارد را داشته باشد.
 
عضو مركز تحقيقات روانپزشكي و امور رفتاري دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا ادامه داد: به عنوان مثال تنها به فردي كه نشانه هايي مانند بي خوابي، بي اشتهايي، احساس غم و كم شدن اميد به زندگي را به مدت حداقل 2 هفته داشته باشد افسرده گفته مي شود.
 
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد در ارتباط با شايع ترين اختلالات رواني در ايران تاكيد كرد: شايع ترين اختلالات در ايران مانند تمام مناطق دنيا اختلالات اضطرابي است كه در بانوان شايع تر است و بيماري افسردگي در اين طبقه بندي جايگاه دوم را دارد.
 
دكتر فياضي بردبار با اشاره به اينكه اضطراب بيماري است كه انواع مختلف دارد ادامه داد: برخي از اختلالات اضطرابي هستند كه منشا آنها ترس از مقوله هاي مختلفي مانند حيوانات، تاريكي، مرگ و مقوله هايي از اين دست است كه در نوجواني ديده مي شود و جلوي فعاليت روزانه افراد را نمي گيرد و در مواقع مقطعي به افراد دست مي دهد.
 
وي ادامه داد: نوع ديگر اختلال اختلال اضطراب منتشر است كه فرد حداقل به مدت 6 ماه بايد علائم مختلف اضطرابي مانند تپش قلب، عرق كردن بدن و لزرش صدا را داشته باشد در اينگونه موارد افراد به طور معمول دچار عوارض جسماني كه مي شوند به پزشكان متخصص در زمينه هاي ديگر مانند قلب مراجعه مي كنند و معمولا مشكلات آنها حل نخواهد شد.
 
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به عوامل موثر در ايجاد اين قبيل استرس ها اظهار داشت: براي اينگونه افراد تئوري ژنتيك صدق مي كند ولي عوامل محيطي مانند وقوع عوامل استرس زا مانند فوت ويا عوامل ارتباطي نيز بسيار موثر است.
 
عضو مركز تحقيقات روانپزشكي و امور رفتاري دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: نوع ديگري از اضطراب نيز وجود دارد كه در اصطلاح به آن حملات هراس مي گويند در اين نوع اختلال فرد در مواقع ناگهاني مورد حمله حاد اضطرابي قرار مي گيرد كه گاهي اوقات نيز بي دليل رخ مي دهد و اينگونه از افراد نياز به درمان تخصصي و در برخي از موارد درمان هاي فاز حاد پيدا مي كنند.
 
دكتر فياضي بردبار در ادامه با اشاره به اختلال افسردگي خاطر نشان كرد: اختلال افسردگي كه به نسبت در بانوان شايع تر است با احساس غمگيني تفاوت دارد برخي از احساسات در برخي از موقعيت ها طبيعي است ولي بيماري افسردگي حالتي است كه سبب مي شود فرد عملكرد عادي نداشته باشد و از فرآيندهاي عادي زندگي لذت نبرند و بيشتر در دهه سوم و چهارم زندگي ديده مي شود.
 
وي با اشاره به راهكارهاي پيشگيري از اختلالات عصبي خاطر نشان كرد: اين اختلالات ريشه هاي ژنتيكي دارند و مي توان با انجام ازدواج هاي انتخاب شده از بروز اينگونه موارد جلوگيري كرد و همچنين با استفاده از آموزش هاي مهارت زندگي از سنين كودكي تا پايان عمر مانند حل مساله، انطباق با استرس و فعال شدن در زمينه هاي مختلف از بروز بيماري هاي رواني جلوگيري كرد./عط
برچسب ها: افسردگی ، استرس ، ترس ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.