معاون بازسازي و مسكن روستايي كشورگفت: آرماتور بندي 3 هزار و 152 واحد مسكوني دائمي به پايان رسيده و پي سازي 273 هزار واحد مسكوني درحال انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عزيزاله مهديان معاون بازسازي و مسكن روستايي كشور با بيان اينكه زلزله 6 ريشتري آذربايجان شرقي بسياري از واحدهاي مسكوني كه داراي بافت فرسوده و قديمي را تخريب كرده است ، گفت: بنياد مسكن انقلاب اسلامي در طول چند سال گذشته هشدار و تسهيلات بسياري براي روستاهاي آذربايجان شرقي در نظر گرفته بود که متاسفانه هيچ كدام از روستاييان هشدار را جدي نگرفته بودند.

وي ادامه داد: روستايياني كه كه از تسهيلات استفاده كرده و اقدام به بازسازي ونوسازي واحدهاي مسكوني خود كرده بودند آسيب بسيار كمي  از زلزله ديده بودند.

مهديان با بيان اينكه بسياري از روستاييان به دليل نداشتن  توجيه اقتصادي و  عشاير بودن خود از اين تسهيلات وامكانات استفاده نكردنده اند افزود: بنياد مسكن براي استفاده نكردن از طرح هاي هادي روستاييان تعهد نامه گرفته بود كه در صورت تخريب واحدهاي مسكوني خودشان مسئول هستند.

معاون بازسازي و مسكن روستايي كشور با اشاره به آسيب ديدن 320روستا در اين مناطق گفت: 11 هزار 647 واحد مسكوني در اين مناطق 100 درصد تخريب شده اند.

 وي در ادامه تصريح كرد: تا 27 شهريور ماه‌‌ آوار برداري  11 هزار 734 واحد انجام و پي كني  6 هزار 949 واحد صورت گرفته است.

مهديان در ادامه اظهار داشت: آرماتور بندي 3 هزار 152 واحد مسكوني دائمي  به پايان و هزار 273 واحد مسكوني فنداسيون آنها د رحال انجام است.

معاون بازسازي و مسكن روستايي كشور با بيان اينكه براي 11 هزار 642 واحد مسكوني تا كنون تشكيل پرونده براي دريافت تسهيلات  صورت گرفته است افزود: تا كنون 2هزار 11 نفر نيز به بانك براي در يافت تسهلات مراجعه كرده اند.

مهديان در خصوص تسهيلات مناطق زلزله زده ‌آذربايجان شرقي توضيح داد گفت: 12 ميليون و500 هزار تومان با نرخ 4 درصد2 و ميليون تومان بلا عوض و1 ميليون و500 هزار تومان قرض الحسنه براي واحدهاي مسكوني روستايي  در نظر گرفته شده است.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: بر اي واحدهاي  مسكوني شهري نيز 20 ميليون تومان با نرخ 4 درصد و 2 ميليون تومان بلا عوض  و براي  تعميرات واحدهاي مسكوني شهري نيز 5 ميليون با بهره 4 درصد و1 ميليون تومان بلا عوض در نظر گرفته شده است.

مهديان در خصوص ستادهاي معين كمك رساني به مناطق زلزله زده آدربايجان شرقي نيز گفت : اردبيل ،زنجان، همدان در منطقه اهر، قزوين ،آذربايجان شرقي ،گلستان، اصفهان، در منطقه ورزقان ،آذربايجان غربي ،مازندران، كردستان  در منطقه هريس از جمله ستادهاي معين كمك رساني به مناطق زلزله زده هستند.

معاون بازسازي و مسكن روستايي كشور ياد آور شد: 10 استان ديگر در كشور نيز به عنوان استانهاي پشتيان در كمك رساني به مناطق زلزله زده همكاري مي كنند.

مهديان در پايان خاطر نشان كرد: تا كنون با 781 پيمانكار  قرار داد ساخت 9 هزار 78 واحد  مسكوني را بسته ايم.

در اين راستا علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي در حاشيه جلسه هيات دولت  از اختصاص کمک 500 هزار تومانی به خانواده‌های زلزله‌زدگان خبر داد.

وی اضافه کرد: از 65 هزار قرارداد برای بازسازی مناطق مسکونی کمک 500 هزار توماني به خانواده هاي زلزله زدگان داده مي شود.

نیکزاد افزود: 12 هزار واحد مسکونی که در زلزله تخریب شده بود به طور کامل آواربرداری شده است و بزودی کار پی‌کنی 7 هزار واحد مسکونی آغاز خواهد شد و 20 هزار واحد دامی نیز در حال ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخریب 337 روستا در زلزله اخیر از استقرار 15 اداره استانی بنیاد مسکن و 16 اداره کل امور راه و ترابری و هزار ماشین‌آلات سنگین برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده خبر داد و کار دولت را در این خصوص اقدامی انقلابی عنوان کرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار