سخنگوي هيات رئيسه مجلس با اعلام آمادگي تيم اقتصادي مجلس براي همكاري با دولت در ساماندهي ارز گفت: انتظار مجلس اين است كه راهكار اجرايي توسط دولت ارائه شود و اگر نياز به قانون است، مجلس آن را تصويب كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا مصري نماينده مردم كرمانشاه در مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غيرعلني امروز(چهارشنبه)‌ گفت: نمايندگان در اين جلسه دو محور شفاف را دنبال مي‌كردند؛ يكي اينكه مجلس انتظار مديريت و كنترل بازار ارز را دارد و بايد راهكار مناسبي براي مديريت بازار ارز اتخاذ شود و ديگر اينكه به توليد توجه شود.

وي در ادامه افزود: جمع‌بندي سخنان مسئولان اقتصادي دولت در جلسه غيرعلني اين بود كه ذخاير ارزي خوب و كافي است و فروش نفت هم وضعيت تثبيتي خوبي پيدا كرده است. البته اوايل اعمال تحريم‌ها قدري جابجايي بازار وجود داشته اما در حال حاضر بازارها تثبيت شده و مي‌شود گفت نسبت به ماه گذشته چند گام به جلو حركت كرده‌ايم.

نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بررسي تخصيص ارز براي مصارف مختلف در جلسه غيرعلني صبح امروز گفت: مسئولان اقتصادي دولت واردات كالاهاي اساسي با نرخ مرجع ارز را تضمين شده مي‌دانند و براي بقيه مصارف هم دولت تمهيداتي انديشيده كه بعد از نهايي‌شدن اعلام خواهد شد. به نظر مي‌رسد تصميمات خوبي اتخاذ شده كه انشاءالله در آينده شاهد اجراي آن خواهيم بود.

سخنگوي هيات رئيسه مجلس با اشاره به اظهارات مسئولان اقتصادي دولت در جلسه غيرعلني تصريح كرد: صحبت آنها اين است كه يك بازار كوچك ارزي دچار نوسانات است و ارزهاي مورد نياز براي كالاهاي اساسي از مجاري ارز مرجع تامين مي‌شود. البته من خودم براي بررسي اينكه آيا اين يك بازار رواني است يا نه، به بازار مراجعه كردم و ديدم كه افزايش قيمت در بازار واقعي است اما انشاءالله در هفته‌هاي آينده دولت بازار ارز را مديريت خواهد كرد كه اميدواريم در بازار ارز موثر باشد.

مصري ضمن اعلام آمادگي مجلس و تيم اقتصادي آن براي همكاري با دولت در زمينه تنظيم بازار ارز يادآور شد: ما در جلسه امروز اعلام كرديم كه آمادگي داريم قوانين مورد نياز دولت در اين مسير را به صورت فوريتي و خارج از نوبت‌هاي معمول مورد رسيدگي قرار دهيم تا كمكي به دولت در جهت ساماندهي بازار كرده باشيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه رئيس‌جمهور بايد دستور اجراي سياست‌هاي ارزي جديد را صادر كند، گفت: بر اساس اطلاعات ما، نظر رئيس‌جمهور درباره مديريت جديد ارزي مثبت است و وي جلسات متعددي در اين رابطه داشته‌است. قاعدتا ايشان به عنوان رئيس دولت بايد كاملا نسبت به اين سياست‌ها اعتقاد و اطمينان پيدا كنند اما تقاضاي مجلس، تسريع و عدم تطويل در اجراي اين سياست‌هاست.

وي درباره عدم حضور بهمني رييس‌كل بانك مركزي در جلسه غيرعلني امروز نيز گفت: معاون ايشان در جلسه حضور داشتند، اگر تصميمات دولت قرار باشد به اطلاع مجلس برسد مهم تصميم است نه فردي كه آن را اطلاع مي‌دهد كه به نظر مي‌رسد اين تصميمات، تصميمات خوبي بوده است.

مصري در ادامه آمادگي مجلس براي كمك به اجراي راهكارهاي جديد دولت براي تنظيم بازار ارز را اعلام كرد و افزود: با توجه به اينكه مسئوليت اجرايي بر عهده قوه مجريه است، انتظار مجلس اين است كه راهكار اجرايي توسط دولت ارائه شود و اگر نياز به قانون است، مجلس آن را تصويب كند، حتي مجلس براي مشورت هم اعلام آمادگي كرده و ما بايد كمك كنيم بهترين راهكارها را بياييم و اين راهكارها هر چه زودتر عملياتي شود. نبايد انتظار داشته باشيم راهكارها همان راهكارهاي قبلي باشد، بلكه در شرايط اقتصاد مقاومتي ما نياز به راهكارهاي انقلابي داريم.

سخنگوي هيات رييسه مجلس با تاكيد مجدد بر لزوم تسريع دولت بر اجراي راهكارهاي جديد خود، گفت: در بازار ما برخي متغيرهاي مزاحم را دشمن ايجاد مي‌كند و اگرچه اين مزاحمت‌ها مقطعي و زودگذر است اما به هر حال اخلالي ايجاد خواهد كرد. در بازار اقتصاد هم دشمن بيكار نيست و براي ما برنامه‌ريزي مي‌كند. خوشبختانه ما 90 درصد مزاحمت‌ها را خنثي مي‌كنيم و نمي‌‌گذاريم اثري در جامعه بگذارد اما گاهي هم اينها بروز پيدا مي‌كند.

وي با اشاره به نوسانات بازار رواني ارز نيز گفت: گاهي اوقات بازار رواني بيشتر از بازار واقعي ارز در كشور اثرگذار است. دشمن به وسيله تبليغات اقدامي مي‌كند و برخي اوقات ما ناآگاهانه به آن دامن مي‌زنيم، شايد براي 80 درصد مردم، بالا رفتن نرخ ارز چندان تاثيرگذار نباشد اما بازار رواني در اين ميان اثرگذارتر است. بايد بدانيم كه اثر رواني متغير دشمن است البته اثرات واقعي نوسانات هم بايد بررسي شود چنانچه درجه‌بندي واردات كالا توسط دولت انجام شده و كالاهاي اساسي با نرخ ارز مرجع وارد مي‌شود در بقيه موارد هم انشاءالله راهكارهاي مناسب ارزي اعمال و بازار مديريت خواهد شد.

مصري ادامه داد: مجلس اصرار دارد كه دولت هر چه سريعتر راهكارهاي مناسب را اعمال كند، البته من معتقدم بايد فرصتي بدهيم تا تصميمات پخته‌اي اتخاذ شود و نياز به بازنگري نباشد.

وي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص تحريم‌هاي اعمال شده عليه كشورمان، آنها را بي‌اثر توصيف كرد و افزود: تحريم‌ها هميشه وجود داشته و متغير ثابت است. اگر 10 درصد اين تحريم‌ها به هر كشوري تحميل مي‌شد آن كشور فلج مي‌شد اما خوشبختانه اينها در كشور ما بي‌اثر بوده است.

سخنگوي هيات رييسه مجلس درباره اظهارات برخي نمايندگان مبني بر اينكه نوسانات بازار نتيجه برخي خيانت‌هاست، تصريح كرد: ممكن است تعدادي از نمايندگان به اين جمع‌بندي برسند كه اين فرآيند چند جبهه دارد؛ در بخشي سوء مديريت، بخشي بيگانگان و بخش ديگر مسائل رواني جامعه در آن تاثيرگذار است. ما معتقديم در حال حاضر مديريتي كه بايد اعمال شود صورت نمي‌گيرد اما اگر هم كشور به اين نتيجه برسد كه خيانتي هست، قوه قضاييه بايد محاكمه كند، احساس مجلس اين است كه تسريع در مديريت بازار ارز و اقتصاد بايد صورت گيرد و دولت به عنوان مجري بايد پاسخگو باشد لذا تقاضاي ما اين است كه هر چه زودتر تصميمات عملياتي شود.

مصري درباره نامه‌ منتشره از سوي جمعي از نمايندگان مبني بر حمايت از سعيد مرتضوي مديرعامل صندوق تامين اجتماعي، گفت: اين نامه خطاب به رئيس‌جمهور و در قدرداني از اقدام ايشان براي ابقاي مرتضوي منعكس شده است و تعدادي از نمايندگان اعتراض داشتند كه نامه جعلي بوده و امضا با عنوان ديگري جمع شده است.

وي تاكيد كرد كه اگر مجلس به اين جمع‌بندي برسد كه سازمان تامين اجتماعي با عنوان ديگري امضا را جمع كرده و آن را به شكل ديگري منعكس كرده، قطعا با آن برخورد خواهد كرد.

انتهاي پيام/س2

برچسب ها: مصری ، مجلس ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار