مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان‌ و بلوچستان گفت: تا پایان سال آینده، ظرفیت سد پیشین در منطقه سرباز به 250 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان  حمید قزوینی اظهار داشت: با توجه به بروز خشکسالی و عدم بارندگی دو ساله در سطح منطقه که منجر به کاهش چشمگیر حجم آب پشت سد پیشین شده است این شرکت در نظر دارد با افزایش طول تاج این سد، ظرفیت آبگیری را از 175 میلیون متر مکعب به 250 میلیون متر مکعب ارتقاء دهد.
وی افزود: با اصلاح افزایش ارتفاع در سد پیشین ضمن اینکه ذخیره آب آن افزایش چشمگیری خواهد یافت، باعث می‌شود تا از نظر صرفه اقتصادی هم توجیه‌پذیری بیشتری داشته باشد و کشاورزان و باغداران منطقه هم با آسودگی خاطر بیشتری روی حجم آب ذخیره این سد حساب کنند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان یادآور شد: بروز خشکسالی‌های پی در پی و همچنین عدم بارندگی، ظرفیت آب ذخیره پشت این سد را به 8 میلیون متر مکعب کاهش داده است تا جایی که دیگر امکان تخلیه این مقدار آب از طریق دریچه‌های سد غیر ممکن است.
قزوینی بیان کرد: حجم آب موجود کنونی در پشت سد پیشین تنها تکافوی نیاز تمساح‌های پوزه کوتاهی است که در آنجا زیست می‌کنند و باید امیدوار بود که طی ماه‌های آینده بارندگی صورت پذیرد تا حیات دوباره به منطقه باز گردد.
وی خاطرنشان کرد: با مدیریتی که در زمینه منابع آب این سد طی دو سالی که بارندگی انجام نشد، منجر به زراعت و آبیاری بخش وسیعی از اراضی دشت باهوکلات از ذخیره 130 میلیون متر مکعبی آب این سد شد لذا این امر جای تقدیر دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بیان داشت : در زمان پر آبی و هنگام بهره‌برداری آب این سد برای مصارف شرب روستاهای همجوار و کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در حال حاضر به دلیل نبود بارندگی و آب ذخیره در پشت سد، آبی برای رها کردن وجود ندارد.
قزوینی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، کشاورزی هم باید متناسب با شرایط آب و هوایی آن تنظیم شود گفت: اصلاح الگوی کشت مناسب در سطح اراضی منطقه و افزایش سطح ارتفاع طول تاج سد پیشین، دو راهکار اساسی برای برون رفت از مشکل به وجود آمده در منطقه است. /س

برچسب ها: افزایش ، ظرفیت ، سدپیشین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.