جانشين دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق با اشاره به اجراي طرح حمل يكسره كالا بين ايران و عراق، گفت: هدف امسال ما ايجاد پيوندي عمق ميان اين 2 كشور است.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، امين شريعتي در نشست پايانه‌هاي مرزي استان كه امروز، 28 شهريورماه در محل استانداري خوزستان برگزار شد، اظهاركرد: زمينه براي حمل يكسره كالا كاملا آماده است و اميدواريم اين اتفاق بيافتد.

وي افزود: قرار است حمل يكسره كالا را با محصول سيمان آغاز مي‌كنيم. اين طرح بر اساس تصميم دولت گرفته شده و بايد انجام شود.

شريعتي تصريح‌كرد: هدف ما اين است كه پس از حمل يكسره كالا و انجام ديگر اقدامات در آينده، به جايي برسيم كه مردم بتوانند از استان خوزستان با خودروي شخصي خود براي زيارت عتبات عاليات عازم عراق شوند و اين از خط‌مشي‌هاي نظام جمهوري اسلامي است.

جانشين دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق عنوان‌كرد: در حالي كه دشمنان تدابيري را براي فشار آوردن به ما تحميل مي‌كنند ما مي‌توانيم با اين‌گونه اقدامات و روابط، بخش عظيمي از مشكلات را حل كنيم.

وي ادامه‌داد: در 5 ماه گذشته صادرات غيرنفتي به عراق حدود 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته رشد داشته و حجم صادرات غيرنفتي به 2 ميليارد و 200 ميليون دلار رسيده است؛ البته ما بخش عظيمي از فرآورده‌هاي نفتي را براي نيروگاه‌هاي عراق تامين مي‌كنيم و در اين زمينه حدود 30 درصد افزايش را شاهد هستيم.

شريعتي گفت: در خصوص انتقال برق به عراق نيز افزايش‌هاي چشمگيري شاهد هستيم؛ در مجموع صادرات و حجم مبادلات به عراق نسبت به سال‌هاي گذشته رشد صعودي داشته و اين وضعيت روز به روز در حال بهتر شدن است.

جانشين دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق افزود: شرايط به‌گونه‌اي است كه تجارت ما با عراق از كاملا واقعي است. البته عدم ورود كاميون‌ها و اتوبوس‌ها به خاك عراق همواره يكي از مشكلات مطرح شده در روند مبادلات تجاري با عراق بود كه با اجراي اين طرح، اين مشكل نيز حل خواهد شد.

وي ادامه‌داد: حمل يكسره كالا به عراق و بالعكس از سال‌ها پيش توسط 2 طرف در حال پيگيري است كه در سال‌گذشته نهايي و اوايل امسال ابلاغ شد و در حال حاضر 5 ماه از ابلاغ آن مي‌گذرد. اين ارتباط 2 سويه است و كاميون‌ها و اتوبوس‌هاي هر 2 كشور مي‌توانند وارد خاك كشور مقابل شود.

شريعتي بيان‌كرد: با اجراي اين طرح ديگر در مرزها عمليات تخليه و بارگيري انجام نمي‌شود و كالا از درب كارخانه به مقصد مورد نظر حمل مي‌شوند. براي ايجاد 2 منطقه آزاد مشترك ايران و عراق در مرزهاي شلمچه و چزابه توافقات صورت گرفته است. اين طرح مي‌تواند الگويي براي ساير استان‌هاي هم‌مرز با عراق باشد./س




برچسب ها: مبادلات ، صادرات ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.