روسيه در اقدامي که يک ضربه سخت به تلاش‌هاي آمريکا براي تقويت مناسبات با مسکو است، واشنگتن را مجبور کرد که دفتر آژانس امداد رسان خود را در مسکو تعطيل کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ،روسيه به آژانس توسعه بين‌المللي آمريکا تا اول اکتبر فرصت داده که پس از دو دهه فعاليت و صرف بيش از دو ميليارد و 600 ميليون دلار براي آنچه امريکا مبارزه با بيماري‌ها، حفظ محيط زيست، تقويت جامعه مدني و مدرن سازي اقتصاد خوانده است، به فعاليتهاي خود در مسکو پايان دهد.
وزارت امور خارجه آمريکا ضمن اعلام تصميم روسيه براي تعطيلي دفتر اين آژانس در روسيه گفت دولت روسيه که درآمد زيادي از فروش نفت به دست مي‌آورد احساس کرده است ديگر نيازي به چنين کمک خارجي ندارد.
تحليلگران همچنين مي‌گويند که انگيزه هاي سياسي در اين تصميم کرملين موثر بوده است.
ولاديمير پوتين که تا سال 2008 به مدت هشت سال رئيس جمهور روسيه و پس از آن چهار سال نخست وزير اين کشور بود، در ماه مه پس از کسب دو سوم آرا انتخاباتي ، براي سومين بار رئيس جمهور روسيه شد.
"متيو روخانسکي" از بنياد بين‌المللي صلح کارنگي گفت: مقامات روسي طي يک دهه گذشته مشخص کرده‌اند که آنها روسيه را يک قدرت بزرگ و ارائه دهنده کمک مي‌دانند نه درياف‌ کننده آن.
وي افزود: اگر به اين موضوع، تنش‌هاي قبل و بعد از انتخابات روسيه(که کرملين آنها را از سوي سازمان‌هاي غيردولتي خارجي مي‌دانست) و اختلافات عميق بر سر فعاليت‌هاي  آمريکا در خاورميانه را بيفزاييد، متوجه خواهيد شد که چرا روسيه اين تصميم را اتخاذ کرده است.
اگرچه باراک اوباما با برنامه احياي روابط با روسيه پا به کاخ سفيد گذاشت و نتايجي نظير پيمان کنترل تسليحاتي استارت را در سال 2010 با مسکو به امضا رساند، ولي دو کشور در مورد مسائل مختلف نظير سوريه و  طرح استقرار سامانه موشکي و تحولات کشورهاي عربي اختلاف نظر دارند.
يک مقام آمريکايي گفت: تعطيلي اين دفتر روي فعاليت 13 ديپلمات و 60 تن از کارکنان محلي آن تاثير مي‌گذارد.
"ويکتوريا نولاند" سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: آمريکا اخيرا تصميم دولت روسيه را براي پايان دادن به فعاليت آژانس امداد رسان خود در روسيه دريافت کرده است.
نولاند افزود: اگرچه حضور فيزيکي اين آژانس در روسيه خاتمه مي‌يابد اما ما همچنان نسبت به حمايت از دموکراسي، حقوق بشر و توسعه يک جامعه مدني قوي در روسيه ادامه مي‌دهيم و منتظر همکاري با سازمانهاي غيردولتي اين کشور هستيم.
سناتور جمهوري‌خواه جان مک کين گفت: تصميم دولت روسيه براي پايان دادن به تمام فعاليتهاي اژانس توسعه بين‌الملل آمريکا در روسيه يک توهين به آمريکا و خاري در چشم دولت اوباما است.
يکي از مقامات ارشد دولت آمريکا نيز نسبت به اين تصميم دولت روسيه ابراز تاسف کرد.
اين مقام که خواست نامش فاش نشود افزود: ما اين واقعيت را مي‌دانيم که ديگر قادر به کاري که قبلا انجام مي‌داديم نخواهيم بود.
وي گفت: دولت آمريکا به دنبال راههايي براي حمايت از سياست‌هاي خود در روسيه خواهد بود.
بودجه آژانس توسعه بين‌الملل آمريکا در روسيه براي سال 2012 معادل 50 ميليون دلار است که امريکا مدعي است بيش از نيمي از آن صرف فعاليت‌هاي حقوق بشري  شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار