روز و روزگاری جنگلی بود که درخت نداشت شکارچی بود که تفنگ نداشت و این شکارچی با تفنگی که فشنگ نداشت آهوئی شکارکرد که سر نداشت.....

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، عوامل زیادی  ازجمله تبدیل جنگل به زمین زراعی،  قطعه درختان  و درخچه ها به منظور  تامین سوخت ، ورود دام در عرصه های جنگلی،  افزایش  جمعیت، آتش سوزی،  فرسایش خاک‌،استفاده از  جنگل به منظور  دپو زباله  و .... جنگل های  مازندران  را تهدید می کند.
حسین علی مهجوری کارشناس محیط زیست در اینباره می  گوید:  از گذشته های  دور بشر به منظور بدست آوردن ارقام پر محصول  کشاورزی و تامین مواد غذایی،  جنگلها را به زمین زراعی تبدیل می کرده است این اتفاق  امروزه در کشورهای پیشرفته  با افزایش تولید ماشین آلات کشاورزی همراه است.
در حالیکه کشور های در حال توسعه  این امر بدلیل تکنیک پایین و فراهم نبودن نهادهای کشاورزی با نابودی جنگلها همراه است.
 وی با اشاره به اینکه استفاده از چوب درختان جنگلی به منظور  تامین سوخت و انرژی معضلی است که همچنان جنگلهای کشور را تهدیدمی کند،  بدنبال افزایش جمعیت و بالا بودن هزینه سوختهای فسیلی در مقایسه با هیزم،  مصرف کنندگان مجبور هستند از درختان جنگل استفاده کنند این امر بیشتر  در کشور های جهان سوم اتفاق می افتد.
 وی فعالیت های  غیر معقول انسانها را باعث بر هم زدن تعادل اکولوژیک زمین دانست و تصریح کرد:  در ماههای تیر و مرداد بدلیل رشد گیاهان  سطحی در مناطق جنگلی  و سپس خشک شدن آنها ،‌آتش سوزی رخ می دهد که البته تابش مستقیم نور خورشید و رعد و برق هم از عوامل دیگر آتش سوزی است اما بعضی از افراد هم به طور عمد یا سهو اقدام به آتش در جنگلها می کنند از جمله شکار چیان،‌ مسافران و حتی کوهنوردی و چوپانان

 

* فرسایش خاک در جنگلهای شمال 15 تا 20 تن در هکتار است


 برای تشکیل حدود 25 میلی متر خاک 300 سال زمان نیاز داریم عواملی چون آتش سوزی ، قطع درختان و .... فرسایش خاک را درجنگلهای  شمال تشدید می کند.
مهجوری گفت:  عوامل فوق  سبب شده است تا 100 میلیون هکتار از اراضی جنگلها تحت تاثیر پدیده بیابانزایی قرار گیرند بطوریکه حدود 75  میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش آبی 20 میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی و 5 میلیون هکتار تحت تاثیر سایر عوامل شیمیایی، فیزیکی و بیابانزایی مثل حاصلخیزی و شوری زایی خاک هستند.
این کارشناس انتخاب جنگلها  به عنوان کانون دپو و دفن زباله را به یان عرصه های جنگلی دانست و افزود:  هم اکنون بیش از 70 درصد زباله ای صنعتی،‌ خانگی، کشاورزی،‌و بیمارستانی استانهای شمالی در جنگلها رها و یا دفن می شوند زباله هایی که مملو از  زائده ها و وسایل یکبار مصرف،  پنبه های خونی و چرک آبه های بیمارستانی هستند.
وی ادامه داد:  از طرفی  دامهای شیر ده از این زباله ها مصرف می کنند و مواد شیری توسط روستائیان استفاده می شود همچنین نفوذ شیر رابه های این زباله ها از عوامل عمده خسارت های جنگل های شمال هستند.

* دامها جنگلها را تهی می کنند

 دامها جنگلها را تهی و کیفیت  آنها  را کاهش می دهند
دامداری سنتی با زمان تحول ما همگام نشده و رشد نیافته است.
 مهجوری معتقد است:  نبود دانش  وتجهیزات فراوری ،  توسعه نیافتگی  اقتصادی  وبرخورد انفعالی افکار عمومی  نسبت  به منافع همگانی موجب شده که این بخش از اقتصاد روستایی ما از تحول  و رو ز آمدی خارج شود و به همان شکلی سنتی ادامه فعالیت دهد.
وی خاطر نشان کرد:  حضور دام در جنگل  گذشته از آسیب های کمی و کیفی،  خسارت های جبران ناپذیری  به موجودیت جنگل و پوشش های گیاهی و مرتعی وارد می کند./ف
 گزارش:  از هراتیان

برچسب ها: نداشت ، جنگل ، درخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار