"جبار آذين"منتقد سينما،در گفتگو با خبرنگار
حوزه سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص راز ماندگاري فيلم سينمايي "كلاه قرمزي و بچه ننه" ساخته "ايرج طهماسب" گفت:با توجه به اينكه فيلم هاي متعدد اجتماعي و ارزشي حتي شبكه كمدي به روي پرده سينماهاي كشور رفته است اما يك فيلم با مضمون كودك موفق شده ركورد فروش را در كمترين زمان بدست آورد.
وي افزود:از يك منظر اين اتفاق بسيار خوب و مبارك است؛اما در كنار اين نكته مثبت اين سوال مطرح مي شود كه به چه علت فيلم هايي كه با هزينه ي بيشتر از "كلاه قرمزي ساخته شده است و تبليغات بيشتر و همچنين سالن هاي بيشتري را در اختيار داشته،موفق به جذب مخاطب نشده اند؟.
آذين ادامه داد:"كلاه قرمزي" از تلويزيون متولد شد و دوره ي زايش او با سليقه مخاطب همراه و همسو بوده يعني توانست در ميان انواع برنامه هاي كودك و انيميشن هاي داخلي و خارجي خودي نشان دهد.
وي تصريح كرد:آنچه در اين مجموعه مطرح مي شد حرف ها،موضوع ها و قصه هايي بود كه برگرفته از زندگي واقعي خود بچه ها بود.يعني كودكان با موضوعاتي در اين مجموعه روبرو مي شوند كه براي آنها آشنا بوده و بدور از واقعيت و تخيلي نبوده است.
وي اظهارداشت:پس از توفيق"كلاه قرمزي" در تلويزيون؛دست اندركاران متولي اين برنامه تصميم گرفتند" كلاه قرمزي" را به سينما بياورند و شانس آن را در سينما هم امتحان كنند.
آذين افزود:اولين سري "كلاه قرمزي" در سينما با موفقيت زيادي روبرو شده و ركورد فروش در آن سال را در تاريخ سينماي ايران شكست كه تمامي اينها به خاطر همان جذابيت هاي عروسكي و اجرايي است كه محتواها و مضامين آشنا براي مخاطبان به همراه داشت.
وي بيان كرد:وجود استقبال مخاطبان از اين فيلم حاوي يك نكته مهم است؛اينكه افرادي در حال حاضر به ديدن "كلاه قرمزي" مي روند كه زماني مخاطب كودك و نوجوان كلاه قرمزي بودند و در حال حاضر خودشان جزء والدين جوان جامعه هستند و به لحاظ محتوايي با مضامين و شخصيت هاي" كلاه قرمزي" آشنا بودند و اين آشنايي را به فرزندانشان هم منتقل كردند.
آذين تأكيد كرد:حال والدين جواني كه روزگاري مخاطبان اصلي "كلاه قرمزي" بودند در كنار فرزندانشان براي ديدن فيلم دوران كودكيشان كه هنوز براي خود آنها و كودكان جذابيت دارد،مي نشينند و در واقع يكي از رمزهاي اصلي ماندگاري و فروش جذب كلاه قرمزي است.
وي ادامه داد:اما مهمترين مسئله اي كه توانسته "كلاه قرمزي" را در ميان كارهاي ديگر سينما كودك و يا حتي سينما اجتماعي و سرگرم كننده ما در پله بالاتر بنشاند؛اين است كه اين فيلم دور از فرهنگ جامعه ما نيست و اين مهمترين علت استقبال از كلاه قرمزي است.
وي اظهارداشت:"كلاه قرمزي" شخصيت برگرفته از فرهنگ رايج جامعه ماست و خارج از كشور نيامده و يا تقليد از سريال هاي خارجي و كپي فيلم خارجي هاي قبل از انقلاب نيست و حرفهايش را در عالم تخيل منتقل نمي كند و به صورت واقعي و جذاب حرفهايشان را ارائه مي كند.
آذين خاطرنشان كرد:در "كلاه قرمزي" سعي شده از جذابيت هاي مورد توجه كودكان و نوجوانان استفاده شود به همين دليل كودكان همراه با والدين خود در سالن سينما مي روند تا با شادي و تلخي هاي "كلاه قرمزي "و دوستانشان همراه شوند./ه