وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با رئيس‌جمهور مصر با اشاره به راهبرد ثابت ایران نسبت به همسایگان و کشورهای منطقه برمبنای احترام متقابل، صلح ، برادری ، همکاری همه‌جانبه و حفظ امنیت و ثبات گفت: دوران مهندسی منطقه و کنترل آن از سوی نظام سلطه پایان یافته و ملتها درصدد تعیین سرنوشت خویش هستند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در جريان سفر به مصر با محمد مرسي رئيس‌جمهور اين كشور ديدار و گفتگو كرد.

صالحي که در قاهره بسر می‌برد ، در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم محمود احمدی‌نژاد به رئیس جمهور مصر، از حضور وی در اجلاس تهران تشکر کرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي همچنین در این دیدار بار دیگر پیروزی انقلاب مردم مصر و استقرار نظام مردمی و دمکراتیک را در این کشور به مرسی تبریک گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران به خواست و اراده مردم مصر برای حاکمیت و تعیین سرنوشت خود احترام می‌گذارد و مردم مصر ثابت کردند که دوران مهندسی منطقه و کنترل آن از سوی نظام سلطه پایان یافته و مردم درصدد تعیین سرنوشت خویش هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به راهبرد ثابت ایران نسبت به همسایگان و کشورهای منطقه برمبنای احترام متقابل، صلح ، برادری ، همکاری همه‌جانبه و حفظ امنیت و ثبات، از ایده تشکیل نشست چهارچانبه برای ایفای نقش مثبت و سازنده در مسائل منطقه به ویژه حل مسائل سوریه و تقویت آن استقبال کرد.

صالحی همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دولت مصر در زمینه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی و عمرانی و انتقال دستاوردهای علمی و فناوری در حوزه‌های گوناگون تاکید کرد.

محمدمرسی، رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار متقابلا از صالحی خواست سلام گرم وی و ملت مصر را به مقام معظم رهبری و احمدی‌نژاد تقدیم نماید.

مرسی بار دیگر از برنامه‌ریزی و برگزاری موفق اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران تقدیر کرد.

رئیس‌جمهوری مصر همچنین با تاکید بر اینکه هر دو کشور ایران و مصر بزرگ و دارای تمدن تاریخی و خیرخواه یکدیگر هستند، تصریح کرد: بین ایران و مصر هیچ مشکلی وجود ندارد.

مرسی با تاکید بر اینکه ما ثبات ایران را ثبات مصر می‌دانیم، نقش جمهوری اسلامی ایران را در کمک به حل و فصل مشکلات منطقه مورد توجه قرار داد و برآمادگی مصر برای انجام هرگونه همکاری منطقه‌ای تاکید کرد.

رئیس جمهور مصر با اشاره به مشترکات کشورهای اسلامی افزود: زمانی که اهل باطل درمسیر باطل خود متحد هستند چرا ما در مواجه با چالش‌های جهان در موضع حق خود متحد نباشیم.

دراین دیدار همچنین درباره موضوعات مهم منطقه از جمله سوریه تبادل نظر شد.

گفتني است صالحي پيش از ظهر امروز(سه‌شنبه) با "محمد کامل عمرو" وزیر خارجه مصر نيز دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کردند.

قرار است صالحي با نبيل العربي دبیر اتحادیه عرب نيز دیدار و گفتگو کند.
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار