شبکه های اختصاصی دستگاه های اجرایی که یک بخش مهم در شبکه ملی اطلاعات هستند در حال شکل گیری بوده و از نیمه دوم امسال افتتاح خواهند شد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، سال گذشته شبکه IP/MAPLS افتتاح شد که فاز اول هسته اصلی شبکه ملی اطلاعات محسوب شده و طبق گفته وزیر ارتباطات این پروژه یکی از محورهای اساسی برای رسیدن به اهداف مد نظر وزارت ارتباطات بوده است و حال پس از گذشت چندین ماه هنوز سوالات زیادی در خصوص شبکه ملی اطلاعات و این که این طرح ملی سرانجام از کی و چگونه کار خود را آغاز می کند در اذهان عمومی باقی است.

 برای اطلاع از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفتگویی را با مهندس علی اصغر انصاری، معاون توسعه مدیریت شبکه سازمان فناوری اطلاعات انجام دادیم.

سئوال:توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفته و اینکه این شبکه رسماً از چه تاریخی کار خود را آغاز می کند؟

جواب:بخش شبکه های اختصاصی دستگاه های اجرایی که یک بخش مهم در شبکه ملی اطلاعات هستند در حال شکل گیری بوده و به تدریج از نیمه دوم امسال افتتاح خواهند شد.

سئوال:این شبکه در چند فاز اجرایی و عملیاتی می شود و کاربران آن در هر مرحله چه کسانی خواهند بود؟

جواب:مرحله اول ایجاد و راه اندازی شبکه های اختصاصی دستگاه های اجرایی است که تا پایان سال باید به بهره برداری برسد و مرحله دوم ایجاد و راه اندازی شبکه های کسب و کار بوده که تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز شاهد بهره برداری آنها خواهیم بود همچنین مرحله سوم نیز شامل توسعه و تکمیل شبکه های عمومی است که 60 درصد خانوارها تا پایان برنامه از آن بهره مند می شوند.

** آغاز عملیات ایمیل و جستجوگر ملی از نیمه دوم امسال

وزیر ارتباطات از ایجاد و راه اندازی موتور جستجو گر بومی خبر داده و به استفاده از ایمیل های ایرانی که زیر ساخت های مهم شبکه ملی اطلاعات از نظر امنیتی هستند تاکید نموده این ایمیل ها موتور های جستجو تحت چه عناوینی و از کی فعالیت خود را آغاز می کند؟


جواب:از ابتدای نیمه دوم امسال اپراتورهای پست الکترونیک تحت عنوان فخر و جویشگر تحت عنوان فجر فعالیت خود را برای ارائه خدمت به عموم مردم آغاز خواهند کرد.

سئوال:مسائل امنیتی شبکه در موتورهای جستجو گر ملی و ایمیل های داخلی که به استفاده از آنها تاکید شده تا چه اندازه لحاظ شده است؟

جواب:این امنیت در لایه شبکه از طریق بومی سازی تجهیزات و تمهیدات امنیتی و در لایه نرم افزاری از طریق بومی سازی نرم افزارهای پایه مانند پایگاه داده و سیستم عامل، تولید نرم افزارهای داخلی و آزمایشات مستمر امنیتی اجرا خواهد شد.

سئوال:با توجه به ایجاد شبکه ملی اطلاعات و دیتا سنترها در استان ها تا چه اندازه حملات سایبری مهار می شوند؟

جواب:با ایجاد و توسعه مراکز ماهر و گوهر و ‌Soc در بخش های مختلف شبکه ملی اطلاعات این موضوع انجام خواهد شد.

به گفته مسئولان امر با اجرایی شدن این شبکه در کشور به طور کلی روند آموزش و پژوهش نیز در کشور ارتقا می یابد زیرا بسیاری از فعالیت ها به شبکه اینترنت نیازی نداشته و با دسترسی به شبکه اینترانت می توان نیازها را برطرف کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار