يك متخصص پوست و مو گفت : آكنه نوعي بيماري پوستي است كه 80 درصد مردم آن را در طول عمر خود تجربه مي كنند .

دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است  که 80 درصد از مردم در طی عمر خود به آن مبتلا می شوند گفت : انواع ضایعات شامل منافذ بسته شده صورت (سر سیاه و سر سفید ) ، جوشهای التهابی و توده های عمیقتر دیده می شوند.

وی با اشاره به اینکه آکنه علاوه بر صورت ممکن است گردن ، سینه پشت ، شانه ها و بازوها را در گیر کند  افزود: اگر چه اکثریت بیماران نوجوانان هستند اما افراد در دهه 3،4،5 و حتی پیر تر ممکن است دچار این ضایعات شوند .

این متخصص پوست و مو یادآور شد : اغلب آکنه بطور خود به خود و پس از چند سال فروکش کرده و حتی بدون درمان بهبود می یابد اما این وضیعت ممکن است برای بیمار ناراحت کننده و بد شکل باشد به طوریکه گاهی اسکارهای (جوشگاه ) دائم به جای بگذارد که باید توسط درماتولوژیست درمان مناسب شود ، به همین دلیل درمان آکنه بسیار مهم است .

وی تصریح کرد : آکنه بيماری التهابی مزمن است که در اثر التهاب فوليکولهای مو و غدد چربی پوست رخ داده و و دو بار به پوست صدمه می زند اول به علت وجود آکنه بر روی پوست و علت دوم به علت جای آکنه (Acne Scar) که برروی پوست باقی می ماند.

وی با بیان اینکه آکنه انواع مختلفی دارد اظهار کرد: هورمون تستسترون که هم در مردان و هم در زنان وجود دارد ، حین بلوغ افزایش می یابد و این افزایش باعث تحریک بزرگی و رشد غدد سباسه ، تولید چربی و بسته شدن منافذ پوست می شود که درنوجوانان باعث ایجاد جوشهای سر سیاه و سفید (کومودونهای باز و بسته ) و جوشهای چرکی می شود.

دکتر گلشنی یادآور شد : آکنه زود رس آکنه ای است که قبل از اولین پریود شروع می شود و آکنه قبل از بلوغ prepubertal  خوانده می شود.

 هيچ روشي به تنهايي قادر به بهبود اسكارهاي پوستي نيست
وی با اشاره به اینکه وقتی آکنه شدید و شامل توده های بزرگ حاوی چرک ورعمیق باشد آکنه کیستیک    cystic acne  خوانده می شود  که در مردان شایع تر است ادامه داد : آکنه بالغین آکنه ای است که دیرتر از سن شایع آکنه رخ داده و ممکن است مربوط به هورمون زایمان ، یائسگی یا قطع داروهای پیشگیری از بارداری باشد .

وی علت ایجاد آکنه را تولید بیش از حد چربی، افزایش شاخه ای شدن سلولها برای خروجی چربی ، رشد باکتری ، التهاب اطراف غدد سباسه (چربی) خواند و گفت : آکنه وقتی رخ می دهد که فولیکو لهای مو توسط چربی و سلولهای مرده احاطه شده و دهانه آن مسدود می شود.

این متخصص پوست بیان داشت : آکنه اسکار ها وقتی ایجاد می شوند که خود آکنه به کلاژن ( نوعی پروتئین رشته ای در پوست ) که به پوست صدمه بزند  که خوشبختانه،اسکارمی تواند توسط ترکیبات پرکننده (فیلر ها)، ترکیبات شیمیایی، لیزردرمانی و ... شود.

وی با اشاره به  اینکه تعدادی از محصولات موضعی که می تواند آکنه اسکارها را بهبود بخشد و روند کلاژن سازی را نیز سرعت دهدمحصولاتی مانند آلفا هیدروکسی اسیدها و ترتینوئین ، نه تنها سبب  تحریک کلاژن سازی بلکه آکنه اسکارها را نیز بهبود بخشیده وآلفا هیدوکسی اسیدها سبب لایه برداری و کاهش آکنه اسکار می شود.

دکتر گلشنی ادامه داد : هیچ روشی به تنهایی بهبود قابل ملاحظه ای در اسکار ها ایجاد نمی کند ، بهترین درمان ترکیبی از درمانها است و روشهای درمانی که به طور معمول برای حذف یا کاهش آکنه اسکارها استفاده می شوند شامل لیزردرمانی ،  Affirm ، Co2 ،  fraxel و درمانهای جراحی هستند .

وی با بیان اینکه استفاده از لیزر برای برداشتن بافت های آسیب دیده و تحریک کلاژن سازی كه سلولهای فیبروپلاست را تحریک کرده و با تولید کلاژن جدید باعث پوستی بدون آکنه می شود ادامه داد : Co2 لیزر لایه سطحی پوست یعنی اپیدرم و قسمتی از درم  (لایه میانی )را برداشته و به دنبال لیزر در عرض چند روز پوست شروع به بازسازی خود می کند که پوست جدید نمای بهتر و اسکار کمتری دارد.

این متخصص پوست یادآور شد :لایه برداری شیمیایی طیف گسترده ای از درمانهای شیمییایی است که استفاده از یک محلول شیمیایی که به پوست مالیده می شود و سبب ریخته شدن سلولهای مرده و تحریک برای رشد سلولها و بافت جدید می شود وسبب بهبود آکنه اسکار ها می شود .

وی بابیان اینکه  درمانهای جراحی شامل حذف یک بخش بسیار سطحی از پوست  که حذف سلولهای لایه شاخی پوست می باشد ، جدا کردن بافت زیر پوستی، از پوست و تکنیک پانچ که معمولاً برای آکنه اسکارهای عمیق استفاده شده و شامل حذف فیزیکی و یا جابه جایی سطح اسکارها می شود که سه روش اصلی دارد .

وی در پایان با بیان اینکه فیلرها  پر کننده های پوستی شامل هیالورنیک اسید و یا بافت چربی هستند که با استفاده از این مواد آکنه اسکار بهبود می یابد خاطرنشان کرد : استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام طول درمان آکنه اسکارها ضروری میباشد./ح
برچسب ها: آکنه ، پوست ، جوش ، لیزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار