"لئون پانتا" وزير دفاع آمريکا اعلام کرد مناقشه ارضي بين چين و ژاپن مي تواند سبب بروز « يک جنگ خشونتي» شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ درباره نقش آمريکا در دامن زدن به مناقشه ارضي بين چين و ژاپن گزارش داد:
قرارداد دفاع موشکي بين توکيو و واشنگتن خشم پکن را برانگيخته است. اين در حالي است که تظاهرات ضد ژاپني چين را فرا گرفته است.
پانتا گفت:« من نگرانم هنگامي که اين کشورها درباره اين جزاير تحريک مي شوند اين موضوع قضاوت نادرست در طرف مقابل را افزايش مي دهد که اين خود به خشونت و درگيري منجر مي شود.» او همچنين هشدار داد پکن و توکيو بايد به اقدامات تحريک کننده که خطر درگيري را افزايش مي دهد، پايان دهند.
"گوئيچيرو گمبا" نخست وزير ژاپن در پي ديدار با پانتا گفت که واشنگتن موافقت کرده است جزاير سنکاکو  - که چين و ژاپن هر دو ادعاي حاکميت بر آن را دارند - مشمول پيمان امنيتي آمريکا و ژاپن شود.
در معاهده سال 1960 آمريکا متعهد شد زماني که حق حاکميت ژاپن مورد تجاوز قرار گيرد به توکيو کمک کند.
گمبا پس از نشست روز دوشنبه گفت:« نمي خواستم امروز اين موضوع را مطرح کنم اما آمريکا و ژاپن آن را بررسي کرده اند و اين جزاير تحت پوشش معاهده امنيتي دو کشور قرار مي گيرند.»
واشنگتن پيشتر ادعا کرده بود که آمريکا در مناقشه ارضي بين ژاپن و چين طرف هيچ يک از اين دو کشور را نخواهد گرفت .
آمريکا همچنين روز دوشنبه با ژاپن توافق نامه اي را امضا کرد که بر اساس آن  دومين تأسيسات رادار دفاع موشکي در خاک ژاپن را احداث مي کند که ادعا مي شود با هدف مقابله با کره شمالي است. اين در حالي است که چين به اين اقدام به عنوان يک عامل تحريک آميز مي نگرد.
جزاير سنکاکو - که در چين به ديائويو معروف است - غير مسکوني است اما گفته مي شود سرشار از منابع معدني است و در مسير خطوط کشتيراني قرار دارد. پس از آن که ژاپن هفته گذشته اعلام کرد  سه جزيره را از مالکان خصوصي خريداري کرده است موج اعتراضات چين را فرا گرفت. در آخرين دور اعتراضات فعالان ضد ژاپني به کارخانه پاناسونيک در شهر کينگ دائو در شرق چين حمله کردند. تظاهرکنندگان پرچم ژاپن را آتش زدند و به خودروهاي ساخت ژاپن حمله کردند.
شرکت پاناسونيک در واکنش به اين اقدام فعاليت خود را در ژاپن به صورت موقت به حالت تعليق درآورد. علاوه بر اين، شرکت کنون  Canon اعلام کرد به سبب امنيت کارکنانش عمليات خود را در چين تعليق مي کند. شرکت خودروسازي تويوتا ژاپن نيز با اشاره به حمله به يکي از کارخانه هايش در استان شاندونگ در شرق چين اعلام کرد تحت تأثير ناآرامي هاي ضد ژاپني قرار گرفته است.
راديو ملي چين گزارش داد حدود هزار قايق ماهيگيري چيني به آبهاي جزيره سنکاکو عزيمت کرده اند ، اقدامي که به تنش ها در منطقه دامن مي زند. قرار است شش کشتي نظارتي چيني به اين قايق ها بپيوندند.
"جيمز کوربت" يک روزنامه نگار مستقل در ژاپن مي گويد اقدام دولت ژاپن در امضاي معاهده دفاع موشکي با آمريکا « سبب بي ثبات شدن » منطقه مي شود. کوربت گفت:« اين معاهده در نهايت به تشديد تنش ها منجر خواهد شد.»
او ادعاهاي آمريکا را مبني بر اين که سامانه راداري دفاع موشکي با هدف مقابله با کره شمالي است ، رد کرد . او همچنين منازعه ديپلماتيک بر سر اين جزاير را نشأت گرفته از منابع گاز طبيعي و نفتي دانست که در اين جزاير وجود دارد.

برچسب ها: چین ، ژاپن ، بین الملل ، حاکمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار