اگر می‌خواهید بدانيد قانون‌هایی که زوج‌ها هنگام مشاجره باید بدانند چيست خواندن این مطلب را از دست ندهید.

بهار فرخنده، کارشناس ارشد مشاوره ازدواج و خانواده و روان درمانگر، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در بیشتر زندگی‌ها دعوا و کشمکش وجود دارد که اگر بلد نباشید با این موقعیت برخورد کنید ممکن است به بحران بخورید پس یاد گرفتن اصول دعوا برای هر فردی واجب است.

* اختلاف ها را در آغوش بگیرند
فرخنده تصریح کرد: نباید از اختلاف‌ها و کشمکش‌ها ترسید چرا که وجود کشمکش‌ها و ستیز در زندگی طبیعی است.
وی در ادامه افزود: گاهی اختلاف‌ها نشان می‌دهند که شما احتیاج به رشد دارید ، سعی کنید به دنبال اختلاف و کشمکش  باشید نه گیردادن به یکدیگر با احترام گوش دهید.
فرخنده تصریح کرد: بیشتر افراد وقتی احساسات عمیقی دارند تنها کافی است کسی به آنها گوش دهد، وقتی به کسی به احترام گوش دهید یعنی ا حساسات او را تصدیق می‌کنید و آنهارا قبول می‌کنید.
وی در ادامه افزود: نظر خود را نگه دارید تا طرف مقابل احساساتش را بروز دهد و بفهمد او را در ک می‌کنید.

* کلی گویی نکنید
این کارشناس ارشد مشاوره ازدواج و خانواده تصریح کرد: هیچ وقت از جملات کلی استفاده نکنید،‌عباراتی چون همیشه و هرگز بیشتر اوقات نتیجه‌ای نخواهد داشت.
وی با بیان این مطلب ادامه داد: وقتی همسرتان در حال شکایت از موضوعی است از او بخواهید بجای استفاده از عبارت‌های کلی و بغض آلود مثال‌های مشخصی بزند تا شما بتوانید بفهمید او درباره چه موضوعی صحبت می‌ کند.
فرخنده اظهار کرد: در دعواها همیشه بخش‌هایی وجود دارد که هر 2 طرف با هم موافق هستند، سعی کنید این بخش‌ها را که با هم هم‌نظر هستید پیدا کنید.

** در دعوا فقط اندکی کوتاه بیایید
فرخنده تصریح کرد: بیشتر اوقات اگر فقط کوتاه بیایید وضعیت کاملاً تغییر می‌کند، چرا که طرف مقابل نیز سعی می‌کند کمی کوتاه بیایید.
وی در ادامه افزود: البته باید بدانید توافق و تفاهم به این معنا نیست که همه چیز در زندگی (50-50) است البته گاهی ممکن است مثلاً (60 به 40) به نفع شما باشد و (80 به 20) به نفع طرف مقابل.
فرخنده اظهار کرد: مهم این نیست که حتماً هر 2 طرف به یک میزان در توافق شرکت داشته باشند مهم این است که بتوانید مشکل را حل کنید.

** دعوا را قیچی کنید
این کارشناس ارشد مشاوره ازدواج و خانواده تصریح کرد:  راه‌های زیادی برای قطع دعوا وجود دارد که یکی از آنها دور شدن از فضای متشنج است و این کار به آرام شدن فضا کمک می‌کند.
وی در ادامه افزود: راه دیگر این است که هنگام دعوا آشکارا بگویید از چه چیزی ناراحت هستید تا زودتر طرف مقابل را قانع و دعوا را ختم کنید.
وی اظهار کرد: عوض کردن موضوع و عذرخواهی نیز می‌تواند کمک کننده باشد و عصبانیت هر 2 طرف را فرو بنشاند.
فرخنده تاکید کرد:‌ در دعوای خانوادگی نباید همیشه فکر کنید حق با شماست که اصرار بر یک رفتار معمولاً نتیجه خوبی ندارد.

* از جادوی کلمات استفاده کنید
فرخنده تصریح کرد: لحن صحبت‌هایتان را تغییر دهید و از جادوی کلمات استفاده کنید شما می توانید یک درخواست تند و خشونت آمیز را با جملات نرم تری طوری تغییر دهید که روی شنونده تاثیری بیشتری داشته باشد و بدین ترتیب از جدال همیشگی پیشگیری می‌کند.

** وقت مناسب دعوا را بدانید
این کارشناس ارشد مشاوره ازدواج و خانواده تصریح کرد: نسبت به زمانی که همسر شما خلق و خوبی مناسبی ندارد حساس باشيد.
وی با بیان این مطلب ادامه داد: پیدا کردن زمان مناسب برای حرف زدن به این معنا نیست که همواره از صحبت کردن هراس دارید بلکه به سادگی نشان می‌دهد در وضعیت ذهنی مناسبی نباشد شاید به سرعت با شما مخالفت کند در صورتی که اگر موضوع را در یک وقت عادی مطرح کنید نظر شما را می‌پذیرد.

** در مشاجره‌هایتان با صدای بلند حرف نزنید
فرخنده تصریح کرد: هر چقدر در مشاجره‌های صدای شما بلندتر باشد و بیشتر فریاد بزنید مطمئن باشید حرف‌هایتان کمتر شنیده می‌شود حتی اگر طرف مقابل‌تان فریاد بزند و صدایش را بلند کند.
وی در ادامه افزود: هیچ نیازی نیست که شما هم همان‌کار را تکرار کنید، وقتی صدایتان را پایین می‌آورید و با صدایی خیلی معمولی حرف‌هایتان را مطرح کنید طرف مقابل این فرصت را پیدا کند که روی پیام خود حرف‌ها متمرکز شود نه اینکه بخواهد نسبت به صدا عکس‌العمل نشان دهد.

** حالت دفاعی نگیرید
این کارشناس ارشد مشاوره ازدواج وخانواده تصریح کرد: دفاع کردن از خود به هر شکلی مثلاً  اگر با عصبانیت از بیگناهی و به حق بودن خود دفاع کنید خواه به طرف مقابل حمله کنید و یا وسایل را پرتاب کنید می‌توانید دعوا را بدتر کنید.
وی در ادامه افزود: به جای اینکه وضعیت را بدتر کنید بهتر است از طرف مقابل بخواهید بیشتر توضیح دهد.
فرخنده خاطر نشان کرد: معمولاً افراد مختلف برای شکایت‌های خوددلایل مشخص دارند اما شما باید این دلایل را کشف کنید./عط
برچسب ها: اختلاف ، دعوا ، موقعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار