به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بهروز غفاری مدیر عامل مگاموتور در مورد روند انجام این پروژه گفت: با توجه به اینکه موتورجدید m13 یورو 4 دارای قدرت بالاتری می باشد، گیربکس جدید متناسب با این موتور طراحی شده است، با این حال موتور s81 ( موتور تیبا) و x100 را هم پوشش می دهد.
وی افزود: تقویت چرخ دنده ها اولین مرحله از این پروژه بود که انجام شد. چرخ دنده ها مورد طراحی جدید و مهندسی قرار گرفت و اصلاح شد. نسبت دنده ها تغییر کرد و در ابعاد و هندسه دنده نیز تغییراتی داشتیم که اعمال شد.
غفاری تصریح کرد: پس از انجام تست های متعدد در یکی از کشورهای اروپایی، نرم افزارهای مورد نیاز طراحی و تهیه شد و پس از طی دوره های آموزشی طراحی اولیه انجام و با سازندگان کشورمان، نمونه داخلی تولید و قبل از وارد شدن به مرحله آزمایش، تست های لازم برای شرایط سختی و تست عمر را بر مجموعه گیربکس و دیفرانسیل اعمال شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 70 دستگاه گیربکس با مشارکت قطعه سازان کشورمان، به صورت آزمایشی تولید شد گفت: در پروژه یورو4 نیز از همین گیربکس استفاده خواهد شد در این پروژه افزایش توان گشتاور موتور را داریم و به علت اینکه در خودروی تیبا توان موتور نسبت به X100 بالاتر است بنابراین همین گیربکس جوابگو خواهد بود.
بر اساس این گزارش،خودروی تیبا با این مدل گیربکس تا قبل از آذرماه به تولید انبوه می رسد و به بازار عرضه خواهد شد./عب