طي5 ماهه نخست امسال با وجود كمبود نقدينگي ، مشكل تامين مواد اوليه ، مشكلات بانكي و تحريم ،توليد محصولات معدني از رشد مطوبي برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ‌آمار اوليه منتشرشده از وزارت صنعت معدن وتجارت نشان می دهد که طی  پنج ماه ابتداي امسال ميزان توليد فولاد خام در كشور به بيش از 6ميليون و 250هزار تن رسيد اين در حاليست كه توليد فولاد خام در مدت مشابه سال قبل به پنج ميليون و 744هزار تن رسيده بود.

محسن صالحی نیا در این خصوص اظهار داشت:میزان تولید فولاد خام طی این مدت رشد 7.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و 93 درصد از برنامه پیش بینی شده در این بخش محقق شده است.

وی افزود:با اجرای سیاست های حمایتی ،تولید فولاد در 6ماهه دوم سال افزایش خواهد یافت و کل برنامه پیش بینی شده محقق می شود.

لازم به ذکر است: در اين مدت نزديك به 580هزار تن از كل توليد در اختيار شركت هاي خصوصي قرار داشت كه ميزان توليد در اين بخش نيز با افزايش 9.3درصدي همراه شد.

همچنين گزارش هاي اوليه حاكي است كه طي اين مدت بيشترين ميزان رشد متعلق به شركت فولاد مباركه بود به طوري كه رشد نزديك به 14درصدي را به ثبت رساند. علاوه بر اين با افزايش قابل توجه توليد شمش در فولاد هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اين شركت نيز به رشد بالاي توليد دست يافت.

همچنین در این رابطه فاطميان  مدیرکل دفتر امور صنایع معدنی تصریح کرد: در دوره زماني ياد شده توليدفولاد خام توسط بخش خصوصي با رشد9.3 درصدي  و توليد فولاد خام توسط بخش دولتي با رشد 8.8 درصدي مواجه بوده است.

رشد تولید محصولات فولادی در نیمه دوم سال

صالحی نیا رشد تولید محصولات فولادی را طی این مدت نیم درصد عنوان کرد و اظهار داشت:این بخش هم مطابق برنامه پیش نرفته و در 6ماه دوم به طور حتم با افزایش تولید همراه خواهد بود.

بر اساس این گزارش توليد محصولات فولادي در كشور تا پايان مرداد ماه از مرز هفت ميليون و 200هزار تن عبور كرد كه اين رقم  تقریبا برابر با توليد محصولات سال گذشته است.

همچنین به گفته فاطمیان  طي 5 ماهه نخست امسال ، توليدكاشي و سراميك از رشد 7.7 درصدي ،  توليد روي از رشد 4.8 درصدي  و محصولات فولادي نظر آهن نبشي ، ميلگرد و غيره حاكي رشد3.3درصدي دارد.

وی تصریح کرد: در مدت زمان ياد شده توليد سيمان ، چيني بهداشتي، كنسانتره ذغال سنگ به ترتيب از رشد 3.2درصدي ، 2.9درصدي، 1.5 درصدي برخوردار بوده است و در توليد سرب و شيشه جام  نيز با رشد 10.6درصدي روبرو بوديم.

رشد 12.5 درصدی مس کاتد در مردادماه

گزارش هاي اوليه نشان مي دهد از ابتداي سال تا پايان ماه مرداد توليد اين ماده استراتژيك به بيش از 93هزار تن رسيد به طوري كه بيش از 19.4هزار تن آن مربوط به ماه مرداد بود. اين در شرايطي است كه توليد مس كاتد تير ماه به 17.3هزار تن رسيده بود.

بر اساس این گزارش ميزان توليد مس كاتدي در كشور طي مرداد ماه 12.5درصد بيش از توليد تير ماه سال جاري بوده است.

صالحی نیا با بیان اینکه 93 درصد از برنامه پیش بینی شده در این بخش محقق شده اظهار داشت: در 5 ماهه نخست امسال کاهش تولید 8درصدی مشاهده می شود که با افزایش تولید مردادماه و ادامه این روند این کاهش در 6 ماهه دوم سال جبران خواهد شد.

رشد 1.4دزصدی کنسانتره زغالسنگ

از سوي ديگر توليد كنسانتره زغالسنگ در كشور نيز به مرز 400هزار تن رسيد كه اين رقم 1.4درصد بيشتر توليد مدت مشابه سال قبل است. در مدت مشابه سال قبل توليد اين ماده معدني به به 392هزار تن رسيده بود.

همچنين در 5 ماه نخست امسال ميزان توليد شمش آلومينيوم از 140هزار تن عبور كرد. در اين مدت توليد پودر آلومينا نيز به بيش از 91هزار تن رسيده بود.

به گفته صالحی نیا این بخش هنوز 10 درصد از برنامه پیش بینی شده خود عقب است.

سنگ آهن بیشترین رشد تولید مواد معدنی را داشته است

 بر اساس این گزارش توليد سنگ آهن فرآوري شده در پنج ماه ابتداي امسال بالاترين رشد را در بين محصولات معدني و صنايع معدني كشور داشته است.

به گفته مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت ،از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، توليد اين ماده معدني به بيش از 13ميليون و 344هزار تن رسيد كه اين رقم 13.8درصد بيش از عملكرد مدت مشابه سال قبل محسوب مي شود.

 اين در حاليست كه اين ميزان رشد بيشتر از افزايش توليد ساير توليدات اين بخش محسوب مي شودو در مدت مشابه سال قبل توليد سنگ آهن فرآوري شده به 11ميليون و 730هزار تن رسيده بود.

در ميان شركت هاي توليدكننده سنگ آهن ،‌ چادرملو با توليد بيش از 4.7ميليون تن ،‌ گل گهر با چهار ميليون تن و مركزي ايران با 2.8ميليون تن در رتبه هاي اول تا سوم از نظر ميزان توليد قرار گرفتند. همچنين در ميان توليدكنندگان اين ماده معدني ،‌ سنگ آهن شرق ايران با رشد 78درصدي بالاترين رقم «رشد» را كسب كرد و پس از آن شركت هاي ‌گل گهر با رشد توليد 15.9 درصدي و چادرملو با رشد توليد 15درصدي ،‌ جايگاه دوم و سوم را به دست آوردند.

برچسب ها: مواد معدنی ، فولاد ، مس ، سنگ آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار