با راه اندازي مرحله دوم فاز سوم پالايشگاه آبادان 2 ميليون ليتر بنزين به ظرفيت کشور اضافه مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالحميد تقي زاده مدير مهندسي طرح ها در نشست خبري که پيش از ظهر امروز تشکيل شد با بيان اين مطلب گفت: فاز سوم پروژه بنزين سازي پالايشگاه نفت آبادان براي واحدهاي کت کراکر و آلکيلاسيون، و ایزومریزاسیون واحدهاي بازيافت اسيد سولفوريک و واحدهاي جانبي ديگر است که در آستانه جشن صد سالگي پالايشگاه نفت آبادان بخش دوم فاز سوم با حضور رئيس جمهور به زودي راه اندازي مي شود.

وي با بيان اينکه سال گذشته بخش يک از فاز سوم کت کراکر با ظرفيت 4 ميليون بشکه در روز با اکتان 92 در چرخه مدار توليد قرار گرفت افزود: به زودي واحد آلکیلاسيون با ظرفيت توليد 2 ميليون ليتر در روز راه اندازي مي شود.

تقي زاده تاکيد کرد: در مجموع توليد 4 ميليون ليتر بنزين از 3 بخش فاز سوم با اکتان 93 در داخل سرويس قرار مي گيرد.

تقي زاده اظهار داشت: از واحد ایزومریزاسیون نيز با توليد 2 ميليون ليتر بنزين با اکتان 93 توليد خواهد شد و اجراي اين پروژه هاي بنزين سازي با توجه به استانداردها شرايط خاص خود را دارند که تماما توسط مهندسان ايراني اجرا مي شود.

وي با بيان اينکه طرح بنزين سازي پالايش نفت آبادان جز 9 طرح از طرح هاي مهرماندگار است در آينده نزديک از اين مجموعه شاهد توليد 2 ميليون ليتر بنزين با اکتان 95 خواهيم بود و در داخل اين مجموعه 8 راکتور وجود دارند که به تدريج در داخل سرويس قرار مي گيرد و با بهره برداري کامل از آن 100 هزار دلار ارزش افزوده بشکه در روز درآمد حاصل مي شود.

در ادامه فريدون جانکي رئيس بهره برداري شرکت پالايش نفت آبادان اضافه کرد: در حال حاضر 420 هزار بشکه خوراک نفت خام از اين پالايشگاه به بازار عرضه مي شود که از اين مقدار 15 ميليون ليتر بنزين با 19 ميليون ليتر نفت و گاز و 3 ميليون ليتر نفت سفيد توليد مي شود و با مدار قرار گرفتن واحد آلکیلاسيون گاز مايع خوراک پالايشگاه کاهش مي يابد و طبق برنامه زماني پيش بيني مي شود که اين ظرفيت به صفر برسد.

جانکي اظهار داشت: مجموع بنزين توليدي از فاز سوم 15 ميليون ليتر خواهد بود که قبلا 9 ميليون ليتر توليد مي شود و اکنون با راه اندازي بخش دوم اين فاز 2 ميليون ليتر بنزين ديگر به ظرفيت پالايشگاه اضافه خواهد شد و با به بهره برداري رسيدن کامل نفت کوره از 38 درصد به 25 درصد کاهش پيدا مي کند.

در ادامه تقي زاده با بيان اينکه کل هزينه اختصاص يافته براي پروژه بنزين سازي پالايشگاه نفت آبادان 850 ميليارد تومان است گفت: از اين مبلغ 437 ميليون يورو ارزي و 240 ميليارد تومان ريالي بوده است که 60 درصد تجهيزات اين پروژه توسط مهندسان ايراني ساخته شده است.

شايان ذکر است، پروژه فاز سوم طرح بنزين سازي پالايشگاه نفت آبادان در راستاي افزايش بنزين با مشخصات استاندارد مورد نياز مصرف کشور در زميني به مساحت 30 هکتار اجرايي مي شود که مرحله اجراي خود را از سال 85 آغاز کرده است./س
برچسب ها: بنزین ، پالایشگاه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار