عضو كميسيون اصل نود مجلس خواستار تغییر زمان نطق نمایندگان مجلس به ابتدای جلسه علنی شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام حمید رسایی نماينده مردم تهران در مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۶ شهریور) بهارستان با اشاره به طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۱۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در ماده ۱۰۶ تا ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی به موضوع نطق اختصاصی نمایندگان اشاره شده است که براساس آن مطالبات مردم از دستگاه‌های اجرایی با نطق به اطلاع مسئولان می‌رسد.

وي در ادامه افزود: نطق در مجلس فرصتی است که براساس قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی در اختیار نمایندگان قرار گرفته و پیش از این نیز به این صورت بوده که با آغاز جلسه علنی نمایندگان مردم نطق خود را مطرح می‌کردند و سپس وارد دستورات دیگر می‌شدند.

نماينده تهران در مجلس اضافه كرد: در مجلس هشتم پیشنهاد شد که نطق‌ها در بین جلسه مطرح شود و استدلال هم این بود که نشاط ابتدای جلسه برای پیگیری طرح‌ها و لوایح اختصاص پیدا کند.

رسایی ادامه داد: متأسفانه این پیشنهاد تجربه موفقی نبود چرا که در طول اجرای آن اکثر مواقع نطق‌ها به آخر صحن علنی مجلس موکول می‌شد و در موارد متعددی اتفاق می‌افتاد که نمایندگان به دلیل کمبود وقت یا نطق را مطرح نمی‌کردند و یا بسیاری از همکاران جلسه را ترک می‌کردند و گاهی هم این نطق ها با نماز و اذان همزمان می‌شد.


رسایی با اشاره به ماده ۱۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس بیان کرد: براساس این ماده در هر جلسه رسمی به جز جلسه بررسی لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه و استیضاح با رأی اعتماد وزیران ۳ نفر از نمایندگان می‌توانند به قید قرعه که توسط هیأت رئیسه انتخاب می‌شوند به مدت ۷ دقیقه نطق کنند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس افزود: پیشنهاد این است آیین‌نامه به گونه ای تغییر کند که در ابتدای جلسه نطق نمایندگان انجام گیرد و وکلای مردم بتوانند مطالبات حوزه انتخابیه خود را در صحن علنی عنوان کنند.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: مجلس ، رسایی ، نطق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار