سراب ها و تالاب هاي استان كرمانشاه به سبب كاهش نزولات جوي و بي توجهي به حفظ آنها در حال خشك شدن هستند كه ادامه اين روند در سال هاي آتي تراژدي غم انگيز از بين رفتن اين سرمايه هاي اصلي ملي را رقم مي زند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


فرشيد نجفي، محقق كرمانشاهي درخصوص وضعيت سراب ها و تالاب هاي استان، گفت: استان كرمانشاه به دليل وجود شرايط اقليمي خاص و وجود مناطق گرمسيري و معتدل در محدوده جغرافيايي استان به يكي از سرمايه هاي غني و قابل توجه تالابي و سرابي در كشور تبديل شده است.
وي افزود: حوزه وسيع آبخيزداري وجود منابع سرشار آب در سفره هاي زيرزميني و وجود رشته كوه هاي طويل زاگرس كه نقش بسزايي در بارش نزولات آسماني دارد ازجمله نكات با اهميت در توجيه وجود بيش از 110 چشمه، سرداب، تالاب و سراب در استان است.

نجفي افزود: با توجه به اهميت كشاورزي و دامداري به عنوان يكي از منابع درآمدزايي روستاييان و بعضا حاشيه نشينان شهري، اين امر مهم هر نگاهي را متوجه داشتن تفكر عاقلانه توام با برنامه و استراتژي معين در استفاده بهينه از اين منابع مي كند.
وي گفت: البته ذكر اين نكته ضروري است كه بخش قابل توجهي از اين سراب ها به دليل صعب العبور بودن در دسترس عموم نيست.

وي افزود: ازجمله آنها مي توان به سراب نيلوفر، سراب جابري در نزديكي روانسر، سراب آب گرم در سرپل ذهاب، سراب گيلانغرب، سراب ماران و فش در حواشي كنگاور، سراب صحنه، سراب سنقر، منطقه دالاهو و ريجاب، سراب ياوري، سراب بيستون، سرآبله، خضر زنده، خضر الياس و آبشارها و حوضچه هاي سنگي منطقه پيران اشاره كرد.

  نجفي درباره تالاب هشيلان اظهار كرد: تالاب هشيلان كه در زمان هاي نه چندان دور، آلبوم زيبايي از تنوع گونه هاي جانوري و پوشش گياهي بود، بشدت بيمار است و درمان هاي مقطعي سال گذشته نتوانسته مرهم مناسبي بر زخم هاي اين تالاب بين المللي باشد.
وي افزود: عبور جاده شوسه درست از ميان اين تالاب و حفره و احداث كانال طويل و بلندي براي بهره برداري غيرقانوني از آب تالاب جهت كشاورزي كه اكنون بلااستفاده به حال خود رها شده، هر بيننده اي را متاسف مي كند.
    وي خاطرنشان كرد: اين سرنوشت حزن انگيز آيندگان را از امكان ديدن و آرميدن و بهره برداري گردشگري از اين تالاب و ساير سراب ها محروم مي كند./س



برچسب ها: کرمانشاه ، سراب ، مرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.