اهمیت جشن شکوفه ها، آشنايي بچه‌ها با معلمان و اولياي مدرسه تقريبا يكي از واجبات كاهش استرس كلاس اولي‌ها است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ كارشناس اداره روان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي  با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ جشن شكوفه‌ها كه چند سالي است، پيش از آغاز رسمي سال تحصيلي برگزار مي‌شود، كمك بسيار مناسبي براي كم كردن ترس بچه‌ها از فضاي مدرسه دارد در اين جشن، فضاي مفرحي ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند ذهنيّت جالب توجهي از مدرسه براي كودكان بسازد.

الهه كرمي افزود: والدين هم بايد در اين مراسم همراه فرزندانشان باشند تا در اين ساعات ويژه، خاطرات زيبايي را همراه بچه‌ها ثبت كنند.

وي به منظور كاهش اضطراب كودكان كلاس اولي به والدين توصيه كرد: كودكان را قبل از رفتن به مدرسه در كلاس هاي آموزشي مثل ورزش و قرآن و يا مهد كودك ها بسپارند، تا كودكان تجربه جدايي از والدين را داشته باشند تا در روز اول مهر دچار تنش و اضطراب نشوند.

كرمي تصريح كرد: کودک را قبل از سنين ورود به مدرسه در زمان‌هايي کوتاه به مراقب جديد يا مهدکودک بسپارند يا به بهانه خريد براي مدت کوتاهي بيرون بروند تا کودک تنهايي و جدايي از مادر را تجربه کند.

كارشناس اداره روان وزارت بهداشت ادامه داد: بهتر است والدين هنگام رفتن كودكان به مدرسه آن ها را ببوسند و نوازش كوتاهي كنند و در هنگام خداحافظي نيز با خوشرويي خداحافظي كنند. مراسم خداحافظي و ترک کودک را خيلي طولاني نکنند.

وي تأكيد كرد: دزدکي و يواشکي ترک کردن کودک بزرگ‌ترين اشتباه است اگر هم کودک تحت هيچ شرايطي حاضر نشد روز دوم مدرسه برود، براي او فعاليت‌هاي تفريحي و سرگرمي فراهم نکنند.

كرمي ابراز داشت:‌ والدين نبايد نگران یادگیری های فرزندانشان باشند  قطعا دانش آموز، خواندن و نوشتن را خواهد آموخت و اگر در این مورد نگران باشند یا اضطراب داشته باشند، این اضطراب به فرزندشان هم منتقل خواهد شد.

كارشناس ارشد روانشناسي باليني بيان كرد: اگر پس از گذشت 2 هفته کودک هنوز آرام نگرفته است و مشکلات هنگام جدايي ادامه دارد يا صبح‌ها قبل از جداشدن از مادر و رفتن به مهدکودک يا مدرسه ناراحتي‌هاي جسمي مکرر مانند سردرد، دل‌درد، سرگيجه، حالت تهوع، استفراغ و تپش قلب دارد، حتما بايد مشاوره تخصصي‌تر دريافت کند چرا که اضطراب جدايي به سال‌هاي ابتدايي مدرسه کشيده شده و با فعاليت‌هاي متناسب رشدي و سني کودک تداخل مي‌كند./ح
برچسب ها: والدین ، استرس ، کلاس اول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.