پايگاه اينترنتي "اوراسيا ريويو" در مقاله اي نوشت؛ اكنون علاوه بر گروه هاي مدني، دولت هاي جهان نيز به اشغالگري و بدرفتاري رژيم صهيونيستي با فلسطينيان معترض هستند و اين رژيم روز به روز در حال منزوي شدن است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "اوراسيا ريويو"؛  در اين مقاله كه تحت عنوان "انزواي فزاينده: تحريم اسرائيل به قلمرو دولت ها رسيده" منتشر شده، به تحليل تحريم كالاهاي توليد شده در مناطق اشغالي توسط دولت هاي مختلف جهان اشاره شده است.
 
نويسنده معتقد است كه اكنون اين فقط گروه هاي مدني نيستند كه به جنايات و اشغالگري اسرائيل معترضند؛ بلكه اين اعتراضها به سران دولت ها نيز رسيده و آنها اعتراض خود به رژيم صهيونيستي را با تحريم كالاهاي توليدي در سرزمين هاي اشغالي، نشان مي دهند.
 
"رمزي بارود" نويسنده سرشناس فلسطيني_ آمريكايي، در ابتداي مقاله خود، اين سوال را مطرح مي كند كه "آيا اسرائيل بايد نگران باشد؟"
 
وي در پاسخ به اين سوال، مي گويد؛ "خيلي زياد، زيرا دوران مصونيت كامل اسرائيل، رو به پايان است."
 
انتقادات به اشغالگري و بدرفتاري اسرائيل با فلسطينيان رو به افزايش است، نه تنها در ميان حلقه هاي جوامع مدني؛ بلكه در بين دولت هاي جهان هم.
 
البته اگر به اين تصوير از طريق منشور انجمن هاي ملي جمهوري خواهان و دمكراتهاي آمريكا نگاه شود، تصويري شوم و ظالمانه است، اما جهان فقط دولت آمريكا نيست كه اغلب منافع اسرائيل را به منافع خود آمريكا ترجيح مي دهد و به داشتن سياستهاي خدمتكارانه و رسانه هاي شركتي حاكم شهرت دارد.
 
اكنون با افول قدرت آمريكا به عنوان يك ابرقدرت اقتصادي و با توجه به تاخت و تاز ديگر كشورها و بلوك هاي منطقه اي به سوي كسب جايگاهي مترقي در نظم جديد جهاني، اسرائيل قطعا در سالهاي آتي از انزواي بيشتر رنج خواهد برد.
 
تقريبا هر روز يك شاهد جديد براي نشان دادن اين واقعيت در حال ظهور است. دوستان اسرائيل از اين موضوع كاملا آگاهند، همانطور كه سياستمداران اسرائيلي نيز خود به اين امر واقفند.
 
اين واقعيت در حال ظهور به اين معني است كه پول و قدرت براي "خريد مشروعيت" كافي نيست. آفريقاي جنوبي پيشتاز اين تغيير رويكرد جهاني جديد است و كشورهاي ديگر نيز از آن پيروي مي كنند.
 
اخيرا، دولت آفريقاي جنوبي با تصويب تصميمي، از اسرائيل خواسته بين كالاهاي توليد شده در اسرائيل و كالاهاي توليدي سرزمين هاي غصب شده در كرانه باختري، تمايز قائل شود.
 
اين تصميم هم به لحاظ سياسي تصميمي درست است و هم به لحاظ اخلاقي با ميراث ضد آپارتايدي دولت‌ آفريقاي جنوبي هماهنگي و تناسب دارد.
 
اين تصميم همچنين تسلسل طبيعي سياستهاي آفريقاي جنوبي است كه در سالهاي اخير با اسرائيل ناسازگاري نشان داده است.
 
كاملا روشن است كه اسرائيل نه تنها به عنوان نتايج سياستهاي نظامي اش؛ بلكه از طريق الگوي حقوقي و سياسي اش، گزينه آپارتايد را انتخاب كرده است. اما انگيزه تصميم دولت‌ آفريقاي جنوبي فقط سياسي نيست.
 
پيشكسوتان مبارزات ضد آپارتايدي نفوذ زيادي بر جامعه مدني اين كشور دارند. حتي نسل جديد اين كشور نيز با گفتمان آزادي كه بيشتر بخش هاي كشور را با هم متحد مي سازد، همنوا هستند.
 
يكي از موارد مطرح شده در اين گفتمان پرقدرت "آزادي براي فلسطين" بوده كه تبليغات فراوان اسرائيل هم نتوانسته ساكنان آفريقاي جنوبي را از همبستگي با فلسطينيان باز دارد. البته احساسات ميان مردم دو كشور، دوجانبه است.
 
مجموع مبادلات تجاري اسرائيل و آفريقاي جنوبي، رو به كاهش است. از سال 2009، حجم مبادلات تجاري ميان دوطرف به طور چشمگيري كاهش يافت و مناسبات سياسي آنها نيز سردتر از هميشه شد.
 
علت اين امر بيشتر، حمله اسرائيل به غزة (در سال 2009_2008) و يورش كماندوهاي اين رژيم به كشتي تركيه اي ماوي مرمره در 31 مي سال 2011 بود.
 
آفريقاي جنوبي، به همراه چند كشور ديگر در اعتراض به اين حمله كه منجر به كشته شدن 9 فعال صلح شد، سفير خود را از اسرائيل فراخواند.
 
اين مسئله (تحريم) بسيار مهمتر از دلار و سنت است. وقتي تحريم جهاني به قنطه بحراني و حساس خود برسد، به عامل مهمي تبديل خواهد شد.
 
خطر واقعي تصميمي است كه آفريقاي جنوبي در آن پيشقدم شده، اين اقدام مرجع سياسي و حقوقي را براي ديگر كشورها فراهم خواهد كرد.
 
بلافاصله پس از تصميم دولت آفريقاي جنوبي كه به دنبال آن مقامات مختلف اين كشور اتباع خود را از سفر به اسرائيل منصرف كردند و درپي آن يك دانشگاه معتبر ديگر خواستار تحريم اسرائيل شد_ مقامات طرفدار اسرائيل سعي كردند اقداماتي انجام دهند.
 
دنيس مك شين، يكي از نمايندگان انگليس و عضو "شوراي سياسي در امور دوستان اسرائيل" با تشبيه نادرست دولت آفريقاي جنوبي به آلمان نازي، به اين تصميم آفريقاي جنوبي واكنش نشان داد.
 
روزنامه جوئيش كرونيكل به نقل از او نوشت؛ "انتقاد از اسرائيل كاملا مشروع است، اما ما بايد بدانيم كه اظهارات ضد يهودي جديد فراتر از انتقاد مشروع است."
 
مفهوم اسرائيل به عنوان دولتي آپارتايدي عمدا انتخاب شده، زيرا يك دولت آپارتايد نمي تواند وجود داشته باشد.
 
در حاليكه در گذشته هم چنين منطق هايي ناقصي بارها عنوان شده، اما اكنون زنگ خطر و هشدار "مك شين" را مي توان خارج از بافت سياسي آفريقاي جنوبي و در چارچوب آنچه كه در كشور خود او در حال رخ دادن تشريح كرد.
 
در واقع گفته مي شود، در چندين كشور اروپايي، تلاش هايي براي وضع قوانيني در ارتباط با نامشروع خواندن شهرك هاي يهودي نشين در دست انجام است.
 
برخي اظهارنظرهاي اخير از جمله از سوي آليستر برت معاون وزير خارجه انگليس، تلويحا به اين نكت اشاره دارد كه ممكن است انگليس به سوي تحريم كالاهاي توليدي در شهرك هاي غير قانوني يهودي نشين، حركت كند (انتفاضه الكترونيكي، 5 جلواي 2012).
 
در پايان سال گذشته ميلادي، وزير تجارت و امور خارجه ايرلند، تعهد كشورش را در حذف كالاهاي توليد شده در شهرك هاي صهيونيستي از اتحاديه اروپا را تجديد كرد.
 
اخيرا روزنامه هاآرتص هم اظهارات وزير خارجه نروژ در رابطه با واردات كالاهاي توليد شده در شهرك هاي يهودي نشين را منتشر كرد.
 
او گفته بود؛ "ما طبق قوانين بين المللي اين كالاها را غير قانوني مي دانيم."
 
روز هفتم سپتامبر هم "جروزالم پست" نيز به نقل از يك مقام وزارت خارجه يونان، گزارش داد؛ اتحاديه اروپا سرگرم بررسي تحريم واردات كالاهاي ساخته شده در شهرك هاي يهودي نشين است.
 
چنين تغيير ادبياتي بدون تلاش جامعه مدني كه در چندين كشور اتفاق افتاد، هرگز محقق نمي شد. همانند آفريقاي جنوبي گروه هاي مدني هوشيار و خستگي ناپذير، دولت ها را جوابگو دانسته و تماما خواستار بايكوت، تحريم و ممنوعيت كالاهاي ساخت شهرك هاي صهيونيستي هستند.
 
آنها دست از تلاش هاي خود برنخواهند داشت، تا اينكه اسرائيل روند خود را تغيير دهد، به قوانين بين المللي احترام بگذارد و فلسطينيان را از يك دهه محاصره نظامي آزاد كند.
 
سياستمداران اسرائيلي كه قادر به درك عمق اين تغيير پارادايم (رويكرد) جهاني نيستند، با راهبردي بي ربط به ان واكنش نشان مي دهند.
 
يگال پالمور، سخنگوي وزارت خارجه اسرائيل، دولت آفريقاي جنوبي را به "تبعيض و محروميت" متهم كرده است.
 
دولت اسرائيل اين "تبعيض آشكار" را مورد نكوهش قرار داد و دني آيالون، معاون وزير خارجه اسرائيل حتي پا را فراتر گذاشت و آفريقاي جنوبي را به آنچه خود اين رژيم به آن متهم شده، متهم كرد.
 
آيالون مدعي شد؛ "متاسفانه مشخص مي شود كه تغييراتي كه در طول سالها در آفريقاي جنوبي افتاق افتاده، تغييرات اساسي را در اين كشور رقم نزده و آفريقاي جنوبي همچنان دولتي آپارتايدي است."
 
جهان در حال تغيير است، اما اسرائيل به گوشه اي تاريك پرتاب شده كه در آنجا با مصونيت كامل نژادپرستي و آپارتايد اجرا مي شود.
 
بسياري از اسرائيلي ها حاضر نيستند سقوط اسرائيل به داخل پرتگاه را بپذيرند. فقط وقتي تمام كشورهاي جهان با اسرائيل همان برخوردي را كه با رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي داشتند، داشته باشند، زنگ بيدارباش براي اسرائيل به صدا درخواهد آمد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار