جاسب منطقه‌اي كوهستاني است كه سيماي آن از كوه‌هاي خشك صخره‌اي، دره‌ها،‌ تپه ماهورهاي مرتفع و كوه‌هاي استپي تا دشتي متغير است و شامل هفت روستا با نام‌هاي بيجگان (شهيديه)‌، وشتگان، وسقونقان، هرازجان، واران،‌ زر و كروگان مي‌شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، اين هفت آبادي در دره‌اي به طول 50كيلومتر در جهت رود ازنا قرار دارد. دو روستا از اين منطقه هنوز به زبان راجي حرف مي‌زنند.
رودخانه فصلي ازنا از ارتفاعات دهستان جاسب سرچشمه مي‌گيرد و فقط در اسفند و فروردين تا خردادماه آب دارد. عبور اين رودخانه از مسير روستاهاي بيجگان و سقونقان، واران، روگان و هرازجان و نيز به علت كوهستاني بودن مناطق فوق آب و هواي با طراوتي را در فصل تابستان ايجاد مي‌كند
از آثار باستاني جاسب مي‌توان به قبرستان قديمي واران، تپه قلعه‌كوه امام علي، تپه قلعه سرخ، تپه قلعه وشتگان، تپه قلعه و سقونقان،‌ مسجد جامع و امام حسن بيجگان، برج روستاي هرازجان، تپه قلعه‌كوه امام ولي روستاي كروگان، غار سيجان در ضلع شمالي روستاي واران و سنگ‌نوشته‌هاي قبرستان روستاي بيجگان نام برد كه همگي شماره ثبت ميراث فرهنگي كشور را دارند.
اگر شما هم مايليد از تهران به سمت جاسب برويد، مسير اين گونه است: از جاده ‌قديم قم به اصفهان، پس از پشت سر گذاشتن سلفچگان به سمت دليجان ادامه مسير دهيد و حدود 5 كيلومتر مانده به دليجان در حالي كه سد پانزده خرداد را در سمت راست خود مشاهده مي‌كنيد، دوربرگردان را به سمت روستاي جاسب برگرديد... ./س
برچسب ها: قم ، معرفی منطقه ، شهر جاسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.