حجت الاسلام منتجب نيا در واکنش به اقدام آمريکايي در انتشار فيلم موهن ضد اسلامي و توهين به پيامبر اسلام يادداشتي را با عنوان "الزامات دفاع منطقي" در روزنامه شرق به چاپ رسانده است که متن کامل آن را مي خوانيد.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ در چند سال اخير برنامه هاي گسترده اي براي توهين به مقدسات اسلامي توسط برخي افراد، نهادها و حتي افراد مجهول الهويه در كشورهاي غربي سازمان دهي شده است.

اقداماتي موهون و ناشايستي نظير انتشار كاريكاتورهايي از پيامبر اسلام(ص)، قرآن سوزي توسط يك كشيش آمريكايي و مورد اخير انتشار يك فيلم با مضموني وهن آلود كه نگاهي توهين آميز به مقام و جايگاه حضرت محمد (ص) دارد در چارچوب همين برنامه هاي قابل ارزيابي است.

در خصوص اين اقدامات چند موضوع قابل دقت است اول اينكه بايد ديد انگيزه عاملان و مجريان چنين برنامه هايي چيست؟

بالطبع احتمالات زيادي در اين زمينه وجود دارد اما تا ماهيت اين افراد مشخص نشود و خاستگاه سياسي آنها برملا نشود نمي توان به صورت دقيق هدف و انگيزه چنين اقداماتي را مشخص كرد اما يكي از احتمالاتي كه مي توان در اين زمينه مطرح كرد حضور برخي از دشمنان اسلام و كساني است كه منافع شان را در برابر اسلام در خطر مي بينند. آنها با چنين برنامه هايي تنها تلاش مي كنند جلوي رشد اسلام را بگيرند و اين مهم ترين انگيزه اي است كه باعث مي شود كه اقدامات پليدي در توهين به مقدسات اسلامي از سوي آنها صورت بگيرد.

احتمال ديگر آن است كه برخي از متوليان اديان و مكاتب ديني كه با اسلام رقابت دارند و مدعي هستند كه بايد دين و مذهب آنها رواج يابد، اسلام را مانع رشد و گسترش دين و مذهب خود مي بينند و گاهي از اين زاويه به مقابله با اسلام مي پردازند.

با اين حال در اكثر موارد، اقدامات توهين آميز اين چنيني معلول «اسلام هراسي» است كه در سال هاي اخير به صورت گسترده اي در جهان به وجود آمده است و عامل اين اسلام هراسي ابرقدرت ها و به خصوص دستگاه اطلاعاتي غرب هستند.

يكي از عوامل ديگر، وجود برخي از برداشت ها و نگرش هاي خشن و ضد انساني است كه امروزه به نام اسلام در نقاط مختلف جهان رواج پيدا كرده است. تفكراتي نظير طالبانيسم، وهابيت و ديدگاه هاي سلفي؛ نكته قابل توجه اين است كه پيدايش و گسترش اين تفكرات افراطي در واقع به خود ابرقدرت هاي غربي باز مي گردد به عنوان مثال آمريكا نقش موثري در به قدرت رسيدن طالبان در افغانستان داشت.

در نهايت پس از مدتي كمر به نابودي آنها بست، مدتها است كه ثابت شده اين انديشه هاي افراطي و خشن معلول برنامه ريزي هاي سياستمداران قدرتمند غربي است و آنها را به عنوان نمايندگان واقعي اسلام به جهان معرفي كنند و پروژه اسلامي هراسي خود را پيش ببرند.

نتيجه اين عمل آن است كه افرادي به مقابله با اسلام برخيزند و يكي از راه هايشان نيز توهين كردن به مقدسات مسلمانان است. التبه نبايد فراموش كرد كه اين اقدامات مي تواند انگيزه هاي ديگري نيز داشته باشد وادار كردن مسلمانان براي توسل به خشونت و حتي وادار كردن آنها به توهين متقابل به ساير اديان؛ تا پس از آنكه عكس العمل هاي تندي از جانب مسلمانان رخ دهد آنها از اين رفتارها بهره برداري كنند و نتيجه اي عليه اسلام و مسلمانان بگيرند.

اما اين مسئله نبايد باعث شود كه مسلمانان نسبت به توهين به مقدسات‌شان ساكت بمانند، چرا كه ممكن است با سكوت در برابر چنين اتفاقاتي دامنه توهين ها و جسارت ها گسترده تر شود، بنابراين نشان دادن عكس العمل چه از سوي دولت هاي اسلامي و چه ملت هاي مسلمان لازم و ضروري است.

تنها نكته اين است كه عكس العمل در برابر اين اقدامات نامطلوب و ضد انساني و ضد خداچگونه باشد؟

اگر عكس العمل تند از سوي مسلمانان ارايه شود مانند تخريب و آدمكشي احساسي در نهايت به نفع دشمنان خواهد بود و برنامه هاي آنها را اجرا مي كند. پس بديهي است كه برنامه هاي ما بايد حساب شده، منطقي، عاقلانه و قابل قبول باشد يعني در مقابله با اعمال شنيع آنها نبايد متوسل به هر اقدام خشني از جمله توهين به مقدسات شويم، عكس العمل مسلمانان در چنين مواردي بايد متناسب با فرهنگ فعال و مترقي اسلام باشد. همچنان كه روح بلند و ملكوتي پيامبر اسلام (ص) چنين آموزه اي به ارمغان آورد ما نيز بايد با تاسي از چنين آموزه هايي جاذبه هاي اسلام را با اعمال‌مان نشان دهيم و مانع رشد پروژه اسلام هراسي غرب شويم و به دنيا بفهمانيم كه آموزه هاي اسلام در راه رشد و تكامل انساني قدم بر مي دارد.

لازم است در چنين برهه هاي زماني نخبگان ديني و انديشمندان وارد صحنه شوند و جهت هدايت احساسات مردم بكوشند دولت هاي اسلامي نيز وظيفه دارند با برخوردي منطقي و قابل قبول با چنين رخدادهايي افراد خودسر را كنترل كنند تا مانع آن شوند كه اقدامات آنها به منافع ملي و بين المللي كشورهاي اسلامي ضربه وارد كند. دولت هاي اسلامي همچنين مي توانند نسبت به وقوع اقدامات موهن هشدارهاي لازم را به جامعه جهاني بدهند و اين نكته درنظر گرفته شود كه توهين به پيامبر بلندمرتبه اسلام در واقع توهين به تمام انبيا است.

بايد بستري ايجاد شود كه مراكز مذهبي اديان ديگر مانند واتيكان نسبت به توهين هايي اين چنيني واكنش نشان دهند و اين شرايط ايجاد نمي شود مگر آنكه شيوه برخورد و عكس العمل ما مسلمانان منطبق بر آموزه هاي قرآن كريم، سيره حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار باشد و هرگز از مسير عدالت و عقلانيت خارج نشود.

منبع:روزنامه شرق
برچسب ها: الزامات ، دفاع ، منطقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار