در حال حاضر نسبت به سالهای اول انقلاب در تمام استانهای کشور مراکز تخصصی ارائه کننده خدمات پزشکی وجود دارد.

دکتر حکمت جراح قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: حدود 25 سال پیش تعداد عمل های جراحی به 200 تا 250 عمل در سال می رسید که امروز این آمار به 45 هزار رسیده است. در واقع در طول این سی سال با 2 برابر شدن جمعیت تعداد اعمال جراحی هم افزایش پیدا کرده است.
 
وی گفت: قبل از انقلاب بیماران برای جراحی قلب به کشورهای غربی اعزام می شدند که هر بیمار 5 تا 10 هزار دلار و یک همراه آن 2 تا 3 هزار دلار برای کشور هزینه داشت. ولی امروز کلیه اعمال جراحی قلب در ایران انجام می شود و با وجود تجهیزات و متخصصین به نام هیچ بیماری به خارج از کشور برای جراحی قلب فرستاده نمی شوند.
 
حکمت ادامه داد: در سالهای ابتدایی انقلاب تنها 10 مرکز دانشگاه قلب در کشور وجود داشت ولی هم اكنون در کل ایران، در تمام استانها مراکز دانشگاهی ارائه کننده خدمات مختلف برای تمام بیماری ها به خصوص قلب وجود دارد.
 
این جراح قلب و عروق عنوان کرد: در زمان جنگ تحمیلی یک هیئت ارزشیابی در وزارت بهداشت بوجود آمد که بزرگترین خدمت را به درمان کشور کرد. به طوری  که این هیئت دستور داد پولی که صرف اعزام بیمار به خارج از کشور می شود صرف نوسازی و ساخت بخش ها و اتاق های جراحی قلب کنند تا بیماران با تجهیزات امکانات در کشور خودمان درمان شوند.
 
حکمت به ارتقا سطح دانش جراحان قلب و به روز بودن دانششان اشاره و تصریح کرد: کلیه اعمال جراحی قلب در کشور انجام می شود. البته نباید فکر کرد که این عمل های جراحی پیشرفته و سنگین تنها در تهران به عنوان پایتخت انجام می شود بلکه تمام این اعمال در استانها هم توسط متخصصین انجام می شود.
 
وی در ادامه افزود: بیشتر متخصصین ما تحصیل کرده ایران هستند 25 سال پیش من زمانی که وارد رشته جراحی قلب شدم 20 تا 30 جراح قلب در کشور داشتیم ولی در حاضر بالغ بر 350 جراح قلب در کشور داریم و تمام اینها یک پیشرفت برای کشور محسوب می شوند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار