بررسي گزارش سفر کاري وزير امور خارجه کانادا به سرزمين‌هاي اشغالي در ژانويه سال جاري نشان مي‌دهد اين کشور از پيش از اقدام عليه ايران، روند نزديک‌تر کردن ديدگاه‌ها و سياست خارجي خود به رژيم اشغالگر قدس را شروع کرده است و صهيونيست‌ها نيز از نزديک‌تر شدن هر چه بيشتر کانادا به خود ابراز خرسندي مي‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي امبسي(Embassy)، هفته نامه مربوط به روابط خارجي کانادا، اسناد منتشر شده نشان مي‌دهند در ديدار وزير امور خارجه کانادا از اسرائيل در ماه ژانويه، جان برد با مقامات ارشد موساد درباره ايران صحبت کرده است.

برگه‌هاي گزارشي که براي برد آماده و براساس قانون آزادي جريان اطلاعات منتشر شده است نشان مي دهند در طول ديدار تامير پاردو مدير موساد به وي جملاتي مانند فعاليت‌هاي اتمي ايران بسيار نگران کننده است، بيان شده است.

ديدار با مدير موساد در گزارش عمومي برد براي مدتي با عنوان "ديدار با تاميس پاردو مدير موساد" آورده شده است.

با اين حال دولت هارپر هرگز درباره جزئيات اين ديدار چيزي مطرح نکرده است. همچنين به اين مساله در گزارش‌هاي وزير که گلوب اند ميل در ماه ژانويه درباره اين سفر منتشر کرده بود اشاره‌اي نشده است.

گزارش‌هاي کاري همچنين نشان مي‌دهند که برد آمادگي داشت درباره ايران با دست کم شش نفر از مقامات و کارشناسان ارشد اسرائيلي از جمله بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، وزراي امور خارجه، دفاع، اطلاعات اسرائيل، مدير سابق موساد و مدير سابق اطلاعات ارتش اسرائيل گفتگو کند.

بسياري از اين ديدارها و تمرکز روي مساله ايران به خوبي منتشر و گزارش شده‌اند و برد به عنوان ديپلمات ارشد کانادا بر اساس رويه هميشگي، با بسياري از مشاوران امنيت ملي ديدار و گفتگو کرده است.

با اين حال بسياري اين ديدارها بخصوص ديدار برد با پاردو را به عنوان نشاني از ميزان نزديکي دولت هارپر به اسرائيل دارد، امري که باعث شد دولت نتانياهو خرسندي خود را با ديدارهاي مقامات ارشدش با وزير امور خارجه کانادا نشان داد.

بر اساس اسناد، ديدارهاي برد از اردن و اسرائيل در ماه ژانويه بسيار فشرده بود. وي نيمي از ديدار خود را در ديدار با آقاي پاردو گذراند، سپس به ديدار نتانياهو و شيمون پرز رفت.

در گزارش‌هاي کاري برد آورده شده است "شما روز سه شنبه سي و يکم ژانويه با تامير پاردو در مرکز موساد در هرتزاليا در ساعت 19 ديدار مي‌کنيد و وي گزارشي اطلاعاتي درباره مسائل مختلف منطقه‌اي ارائه مي‌کند. اين فرصتي بسيار مناسب خواهد بود براي..."
 
شش مورد ديگر که برد درباره آن صحبت کرده ولي در اسناد موجود سانسور شده‌اند نيز در اختيار "امبسي" قرار گرفته است.

همچنين با وزير امور خارجه کانادا در ديدار با نتانياهو، دان مريدور که اکنون وزير اطلاعات و انرژي اتمي اسرائيل و معاون نخست وزير نيز به شمار مي‌آيد درباره ايران صحبت هايي شده است.

وي همچنين در "ميزگردي درباره ايران" در سي و يکم ژانويه به ميزباني موسسه مطالعات امنيت ملي اسرائيل شرکت کرد که مدير آن آموس يادلين، رئيس سابق اطلاعات دفاعي اسرائيل نيز در آن حضورداشتند. مئير داگان مدير سابق موساد که در ژانويه 2011 بازنشسته شد، در اين ميزگرد حضور داشت.

در گزارش‌هاي کاري برد آمده است: "مئير داگان به شدت منتقد ديدگاه حمله اسرائيل به تاسيسات اتمي ايران است... شرکت کنندگان ديگر در اين ميزگرد با ديدگاه وي موافق نبودند."

 افزون بر ديداري که اشاره شد، برد همچنين در يک مراسم، کنفرانس و بحثي کارشناسي شرکت کرد و دو ديدار داشت. وي همچنين با ديگر کارشناسان درباره مسائل منطقه‌اي و سران مخالفان دولت ديدار و گفتگو کرد. نيروهاي دفاعي اسرائيل همچنين وي را به ديداري از مرزهاي اسرائيل و غزه بردند.

به باور کارشناسان اين ديدارها نشان مي‌داد که کانادا تا چه اندازه به اسرائيل نزديک شده و سياست خارجي خود را براساس ديدگاه‌هاي اسرائيل تنظيم کرده است.

هفته نامه "امبسي" به معناي" سفارت"، هفته نامه سياست خارجي کاناداست؛ از جمله مهم‌ترين نشريه‌هاي کانادايي با موضوع سياست خارجي به شمار مي‌آيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار