همانژیوم مادرزادی که شایع ترین تومور در دوران شیرخوارگي است.

دکتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هئیت علمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن لیزر پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: همانژیوم مویرگی شایع ترین تومور در دوران شیر خوارگی است و در شیر خواران شیوعی برابر با 1 تا 3 درصد است.

وی تصریح کرد: این ضایعه در نوزادان نارس شایع تر است و این ضایعه مدت کوتاهی بعد از تولد ظاهر شده و به طور سریع رشد می کند و بسیار بزرگ می شود و به تدریج طی سالهای بعد تا سن بلوغ بهبود  پیدا می کند.

انتظاری گفت: این ضایعه ممکن است هنگام تولد وجود داشته باشد و یا مدت کوتاهی بعد از تولد ظاهر شود اما به هر حال 6 ماه اول زندگی به حداکثر اندازه خود خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: ضایعه به طور معمول به شکل یک تومور قرمز رنگ، گرد و گنبدی شکل است.

این متخصص متذکر شد: این ضایعه در نواحی سر و گردن بسیار بیشتر از سایر نواحی مشاهده می شود و بیشتر به دلیل شباهت ضایعه به توت فرنگی به آن همانژیوم توت فرنگی یا Straw berry Hemangioma نیز می گویند.

وی عنوان کرد: این ضایعه به طور تقریبی در اکثر موارد تا سن 7 سالگی بهبود خود بخودی دارند و در اکثر موارد نیز بهبودی کامل پیدا می کند و در صورتیکه با عوارضی همراه نباشد دارای مشکل خاص نیست و به طور معمول برطرف می شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم سر گزی
۱۲:۴۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
بسرم همانزیوم داره
آخرین اخبار