مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر از آن جهت که به فطرت انسان‌ها مربوط است، امری مشترک بین همه انسان‌ها است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت‌الاسلام حمید محمدی در جمع بانوان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مشهد، با اشاره به اینکه خداوند در دو مرحله خود را معلم انسان‌ها معرفی می‌کند، اظهار داشت: ابتدا قبل از آفرینش انسان که آموزه‌های قرآن را به صورت فطری در انسان قرار می‌دهد، و دیگری به وسیله رسالت پیامبران که این قرآن فطری را برای انسان‌ها یادآوری می‌کند.

 

وی زبان قرآن را زبانی بین‌الملل دانست و افزود: هنر در قرآن بسیار به کار رفته است و به دلیل تکیه بر فطرت انسانی، امری قابل فهم برای همه انسان هاست.

 

محمدی، شفا و رحمت را دو رسالت عظیم برای قرآن معرفی کرد و بیان کرد: شفا به معنای پالایش وجود از هر نوع رذیلت و رحمت به معنای تهویه وجود به هر نوع فضیلت است.

 

وی با اشاره به سه نوع بیماری در قرآن گفت: بیماری روحانی با رفع رذیلت‌ها، بیماری عقلانی با رفع جهالت‌ها و بیماری جسمانی با رفع کسالت‌ها به‌وسیله قرآن انجام می‌شود.

 

مشاور امور قرآنی وزیر ارشاد ایمان و عمل صالح را دو شرط برای ورود به بهشت دانست و تأکید کرد: انسان از جهتی که در روی کره خاکی زندگی می‌کند ریشه در زمین، و از جهتی که می‌تواند به ملکوت برسد ریشه در آسمان دارد و انسان در این سقوط و صعود مختار است.

 

وی با اشاره به اینکه پیامبران از بین زیباترین و خوش‌ برخوردترین افراد زمان خود انتخاب می‌شدند، بیان کرد: برای دعوت مردم به خیر و نیکی ابتدا فرد باید به محبوبیت که منشأ آن مقبولیت است، برسد سپس می تواند در روح و جان مردم نفوذ کند.

 

مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تأثیرگذاری بسیار موسیقی اشاره کرد و افزود: در دنیای امروز اگر از هنر قرآن و دین برای جوانان استفاده نشود، بی‌تردید دشمن به وسیله فیلم‌ها و موسیقی غیراخلاقی فکر و ذهن جوانان ما را درگیر خواهد کرد.

 

محمدی به چهار کارکرد کلیدی مسجد اشاره‌ای کرد و گفت: مسجد دارالذکر، محل یاد خداست و آموزش‌های عمومی و تخصصی و هنرهای قرآنی باید در راستای دارالذکر باشد.

 

وی مسجد را دارالعلم، مرکز گسترش علم و معارف اهل بیت دانست و تصریح کرد: سومین کارکرد مسجد دارالفکر است که باید محلی برای تفکر، اندیشه و تدبر باشد.

 

مشاور قرآنی وزیر ارشاد با اشاره به ویژگی مسجد با عنوان دارالحیات، بیان کرد: آموزش معارف دین به معنای احیاء معارف ناب اسلامی و محل شهادت در راه خدا به معنای اینکه شهید همیشه زنده است، برخواسته از معنای دارالحیات مسجد است.

 

وی حیات را برای انسان دارای سه بعد، که در دو بعد عمر و امکانات زندگی مشترک بین انسان و حیوان دانست و افزود: تفاوت انسان با حیوان در تقرب و نزدیکی انسان به خداوند و ملکوت است./س

برچسب ها: مشاور ، قرآنی ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.