عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بروز کبودی های غیر طبیعی و خونریزی در عضلات کودک را از علائم هشدار دهنده بیماری هموفیلی عنوان کرد .




دکتر محمد مهدی کوشیار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به اینکه هموفيلي بيماري خوني ارثي است كه مبتلايان به آن فاقد يكي از فاكتور‌هاي انعقادي شماره 8 ، 9 و یا 11هستند اظهار داشت : این بیماری با تداوم خونریزی در زمان ختنه نوزاد ، خونریزی در داخل بافت های نرم ، مفاصل ، عضلات و حفره های داخل شکم خود را نشان می دهد و خونریزی در زمان اعمال جراحی ، پرکردن دندان ، درد و ورم مفاصل از علائم این بیماری به شمار می رود .

استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ازدواجهای فامیلی از علل اصلی بروز این بیماری به شمار می رود تاکید کرد : این بیماری در انواع شدید ، متوسط و خفیف با نشانه های مختلف در کودک بروز می کند و انجام مشاوره های ژنتیکی ،انجام آزمایشهای پیش از ازدواج و بررسی شجره نامه های زوجین بهترین راه برای پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به این بیماری است.

وی به والدین کودکان مبتلا به بیماری هموفیلی توصیه کرد در زمانی که فرزند مبتلا به هموفیلی آنها دچار ضرب دیدگی شد قبل از بروز علائم برای ترزیق دارو و انجام کارهای پیشگیرانه به پزشک مراجعه کنند .

هموفيلي بيماري خوني ارثي است كه مبتلايان به آن فاقد يكي از فاكتور‌هاي انعقادي شماره 8 ، 9 و یا 11هستند. اين بيماران در صورتي كه دچار هر نوع خونريزي شوند، خون آنها به صورتي كه درافراد معمولي است، منعقد نمي‌شود و براي توقف خونريزي، تزريق فاكتور انعقادي كه فاقد آن هستند، ضروري است.

فاكتورهاي انعقادي ، نوعي پروتئين هستند كه در كبد انسان توليد مي‌شوند، كمبود هر يك از فاكتورهاي 13 گانه در هر فرد موجب اختلال درانعقاد خون وي مي‌شود. /س /

برچسب ها: عضو ، هیئت ، علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.