شبکه تلويزيوني سي.ان.ان در مستندي که سال گذشته از وقايع بحرين تهيه کرد پرده از جنايات اين رژيم و حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي ايالات متحده از پادشاه بحرين برداشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران،شبکه خبري سي.ان.ان در گزارشي مستند از اتفاقات بحرين و حمايت آمريکا از سرکوب مردم در اين کشور پرده برداشته است.


در مارس سال 2011 وقتي که بيداري اسلامي در حال شيوع در منطقه خاورميانه بود، شبکه خبري سي.ان.ان گروهي 4 نفره از خبرنگاران خود را به بحرين مي فرستد تا مستندي يک ساعته از فعالان بحريني در سايت هاي اجتماعي و اينترنتي تهيه کنند.

آمبر ليون کارشناس شبکه سي ان ان ، مدت هشت روز را در بحرين که دولت آن توسط آمريکا حمايت مي شود سپري کرد. افرادي که با سي ان ان صحبت کرده بودند بعد از مدتي يا ناپديد شدند يا روانه زندان شدند. نابل رجب فعال حقوق بشر بحريني بعد از اينکه با تيم سي ان ان مصاحبه کرد مجرم شناخته و روانه زندان شد.

آمبر‌ليون مجري شبکه سي.ان.ان که رييس گروه مستندسازي اين شبکه در بحرين

سعيد عياد، پزشکي که به تيم خبري سي.ان.ان اجازه داده بود تا از روستاي وي ديدن کنند و ترتيب ملاقات با مخالفان دولت را داده بود،  بلافاصله خانه اش به آتش کشيده شد و  10روز بعد از کارش اخراج شد.

خود کارمندان سي.ان.ان نيز توسط ماموران رژيم بحرين در مقابل خانه رجب دستگير شدند. به گفته خود خبرنگاران" 20 فرد مسلح که صورت خود را با ماسک هاي مشکي پوشانده بودند از يک خودروي نظامي خارج شده و اسلحه هاي خود را به سمت خبرنگاران گرفتند و آن‌ها را روي زمين خواباندند. نيروهاي امنيتي بحرين دوربين‌هاي خبرنگاران گرفته و تصاوير آن را از دوربين حذف کرده و  از آن‌ها  به مدت 6 ساعت بازجويي به عمل آوردند.

خانم ليون با معترضان بحريني که به دست نيروهاي امنيتي شکنجه شده بودند مصاحبه کرده است،درحالي که اعضاي خانواده‌هاي آنان از ناپديد شدن ناگهاني اين افراد بعد از مصاحبه‌ها خبر داده‌اند.

 به هر حال مستندي که سي.ان.ان درباره بحرين تهيه کرده است يکي از  معدود مستنداتي است که از وحشي‌گري‌هاي رژيمي که تحت حمايت آمريکا بوده تهيه شده است. در اين فيلم دستگيري تعداد زيادي از معترضان و شليک گلوله مستقيم نيروهاي دولتي به تظاهرات کننده ها به تصوير کشيده شده است.

اما علي‌رغم اينکه سي.ان.ان جان خبرنگاران خود را به خطر انداخته و علي رغم زحمات زيادي که براي توليد اين فيلم کشيده شد، سي.ان.ان هيچگاه اين مستند را پخش نکرد تا اينکه در يوتوب به نمايش گذاشته شد.

در زير متن اين مستند به طور مشروح آمده است:

در ابتداي اين مستند، گروه خبري سي‌ان‌ان در هواپيمايي خالي از مسافر از مصر در حال حرکت به سمت بحرين است.

در ادامه، گزارشگر سي‌ان‌ان اذعان مي‌کند: تنها بعد از چند روز از انقلاب مصر، شهروندان بحريني نيز به خيابان‌ها آمده‌اند تا تقاضاي اصلاحات در کشور خود کنند.

سپس گروه خبري سي‌ان‌ان اين‌گونه بيان مي‌کند:‌ بحرين توسط آل خليفه اداره مي‌شود که خانداني سني هستند، درحالي که اکثريت اين کشور را شيعيان تشکيل مي‌دهند، شيعيان به تبعيض قوميتي در اين کشور اعتراض دارند، تقريبا تمام شيعيان در اعتراضات شرکت مي کنند.

در ادامه گزارش، تصاويري از اعتراض کننده‌ها نشان داده مي‌شود که به گفته خبرنگار سي‌ان‌ان "‌ تظاهرات کننده‌هاي بي‌گناه و غيرمسلح توسط نيروهاي رژيم به قتل مي‌رسند.

خانم ليون در حالي که به نيروهاي ارتش رژيم که با نقاب‌هاي مشکي صورت خود را پوشانده‌اند اشاره مي‌کنند با تعجب از خيابان‌هاي خلوت بحرين صحبت مي‌کند.

به گفته وي، بسياري از افرادي که قرار بود با آن‌ها مصاحبه شود يا در زندان سپري مي کنند يا اينکه مخفي شده اند، گروه خبري سي‌ان‌ان قرار بود با علي عبدالله امام، موسس پايگاه اجتماعي بحرين ‌‌‌آنلاين صحبت کند که چند روز پيش دستگير شده بود. اين پايگاه اجتماعي که بيشتر اعضاي آن را شيعيان تشکيل مي‌دهند به مکاني آزاد براي گفتگوهاي سياسي تبديل شده بود.

وب سايت بحرين‌آنلاين

نابل رجب يکي از دوستان نزديک علي در مصاحبه با خبرنگار سي‌ان‌ان وي را شخصي محترم و بسيار دوست داشتني خطاب مي‌کند.

نابل در سوالي در خصوص ماهيت بحرين آنلاين و اينکه چرا رژيم از اين پايگاه مي‌ترسد پاسخ مي‌دهد:

بحرين آنلاين قديمي‌ترين فورم چت بحرين است و تمامي مخالفان دولت در آن عضو هستند که عمدتا شيعه مي‌باشند. به مدت چهار سال بود که علي مخفيانه سايت را هدايت مي کرد و کسي از اين موضوع خبر نداشت. به گفته نابل، علي هزينه زيادي براي اين کار خود پرداخت او شغل خود را از دست داد. علي مهندس شرکت هواپيمايي گولف اير بود. زماني که وي دستگير مي‌شود دوست او به دنبال وکيلي مي رود اما بعد از نيم ساعت ديگر خبري از وي نشد.

علي عبدالامام فعال بحريني

علي در زماني که از زندان بيرون آمد در مصاحبه‌اي با الجزيره درباره شکنجه هاي خود گفت: فلک بدترين نوع شکنجه است،آنها چيزي زير پاي شما قرار مي‌دهند سپس پاها را مي‌بندند، سس دستان شما را به پشت سرتان مي‌بندند.

مجري شبکه آمريکايي سي‌ان‌ان در مصاحبه‌اي از وزير خارجه بحرين درباره علي مي‌پرسد:

 ما قرار بود با علي مصاحبه‌اي داشته باشيم اما او به يک‌باره ناپديد مي‌شود و نيروهاي امنيتي به خانه او هجوم آورده اند، چرا نيروهاي امنيتي علي را دستگير کردند:

وزير بحرين: من مطمئن نيستم که او دستگير شده است يا نه، اما اگر دستگير شده باشد، حتما دليلي وجود دارد، او قبلا هم دستگير شده بود.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزير خارجه بحرين

در ادامه اين گزارش خبرنگار مي‌افزايد که تا کنون صدها نفر در بحرين از جمله افراد تحصيل کرده، وکيل ، خبرنگار و فعال حقوق بشر دستگير شده و يا به شهادت رسيده اند.

طبق گزارش سي‌ان‌ان روي بدن بسياري از آن‌ها علامت شکنجه‌هاي بسيار بدي ديده مي‌شود.

در 5ماه مه سال 2011 علي و بيست نفر ديگر متهم به تشگيل گروه تروريستي مي‌شوند که سعي بر براندازي حکومت بحرين با اسلحه داشته‌اند.

نابل رجب، رييس ستاد حقوق بشر بحرين است که در مصاحبه با ليون از ورود نيروهاي امنيتي به خانه وي مي‌گويد:" پليس نبود، حدود 25 مرد نقاب زده بودند که وارد خانه من شدند و من را به اتاق خوابم بردند و به من دست بند زدند و دختر من را بردند و شروع به جستجوي خانه کردند.

پسر نابل مي گويد که سريعا به فيس بوک رفتم و خبر دستگيري پدرم را مخابره کردم.

گروه خبرنگاري سپس که مي‌بيند که در مرکز بحرين به خاطر سرکوب هاي شديد نيروهاي امنيتي اوضاع آرام است به سمت روستاهاي شيعه نشين مي رود که در راه با ايست‌هاي بازرسي زيادي مواجه مي‌شود.

مجري سي‌ان‌ان که تحت تاثير گاز اشک‌‌آور قرار گرفته است مي‌گويد:‌" نمي تونم صحبت کنم، چشام داره مي‌سوزه ، داره وارد گلوم ميشه.

سپس آن ها به همراه نابل به محله‌اي ديگر مي‌روند، بنا به گفته مجري سي‌ان‌ان اين منطقه مانند منطقه جنگي است، او ديوارنوشته هايي را نشان مي دهد که توسط نيروهاي دولتي پاک شده‌اند.

سپس تيم خبري به همراه نابل رجب به ديدار کساني مي‌رود که از گلوله‌هاي رژيم بحرين رنج برده و آن‌ها را نشان مي‌دهند. مجروحين به خاطر حضور نيروهاي امنيتي در بيمارستان ها حاضر به مداوا در اين مکان‌ها نيستند.

به گفته ليون، نيروهاي امنيتي در بيمارستان ها منتظر معترضين هستند تا آن ها را شناسايي، دستگير و شکنجه کنند.

در ادامه خبرنگار سي‌ان‌ان به مجروحي نوجوان برخورد مي‌کند که بر اثر بمب صوتي مصدوم شده است.

رجب  به ليون مي‌گويد هر روزه مردم بر اثر تيراندازي نيروهاي دولتي مصدوم مي شوند و ما نمي دانيم آن‌ها را کجا ببريم ، پزشکان در داخل بيمارستان ضرب و شتم و شکنجه مي شوند.

در ادامه مصاحبه وزير خارجه بحرين نشان داده مي‌شود که ضرب و شتم افراد توسط نيروهاي دولتي را تکذيب مي‌کند: پليس وارد محله اي نمي شودو به کسي تيراندازي نمي کند.

ليون: يعني آن‌ها اين روزها به کسي تيراندازي نمي کنند؟

وزير: خير خير،آنها به جايي نمي‌روند مگر اينکه به دنبال کسي باشند.

تيم خبري سي‌ان‌ان در ادامه به سمت خانه رجب مي‌روند که به ناگاه توسط نيروهاي امنيتي محاصره مي‌شوند، حدود 20 مرد نقاب دار که برخي از آن‌ها لباس شخصي هستند اسلحه هاي خود را به طرف آن‌ها گرفته اند، به گفته ليون، آن ها ما را مجبور کردند که روي زمين بخوابيم، آن‌ها تمامي دوربين‌هاي ما را برداشته و ما را با خود به ايستگاه پليس بردند که آن ها را حدود شش ساعت مورد بازجويي قرار دادند.

وزير خارجه بحرين در رابطه با بازداشت خبرنگاران سي‌ان‌ان مي‌گويد: بازداشت‌ها يکي از الزامات امنيتي جديد حکومت است، ما اين کار را ميکنيم تا همه در امان بمانند از جمله تيم شما.

ليون: اين اتفاق عجيبي است که بيست مرد مسلح نقاب زده به ما نزديک شدند!

وزير: اين کار غير طبيعي است زيرا شرايط بحرين غير طبيعي است.

ليون مي‌افزايد که بعد از آزادي ماموران دولتي همواره همراه آنان بوده‌اند، و اجازه فيلمبرداري از تانک ها و سربازان نداشتند، ماموران دولتي تاکيد داشتند که هيچ تظاهراتي وجود ندارد و در عوض آن ها را به مراکز ديدني بحرين بردند.

خبرنگار سي‌ان‌ان پايان گزارش خود را اين‌گونه بيان مي‌کند که با وجود خفقان در بحرين فعالان انقلابي هنوز به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهند و هنوز خبري از علي عبدالامام در دسترس نيست.

برچسب ها: بحرین ، مردم ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار