مشکل نقدینگی بیمه های تکمیلی و رشد نکردن نظام تعرفه ای آنها باعث شده تا با بیمارستان ها قرارداد نبندند و این مشکل به ضرر مردم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، شهریور 90 بود که دعوا بر سر بیمه های تکمیلی و بیمارستان های خصوصی آغاز شد اگر چه با ورود وزیر بهداشت این مشکل حل شد اما شهریور امسال دوباره این مشکل خودنمایی کرده است.
 
دکتر علیرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: یکی از مشکلات مزمنی که هم اكنون وجود دارد ارتباط بین بیمه های تکمیلی و بیمارستان های خصوصی است با توجه به این که تعرفه ها در طول سال تغییراتی انجام می دهند، این می تواند باعث خساراتی به بیمارستان های خصوصی شود بنابراین اگر تمدید جدید و تغییرات جدید صورت نگیرد بیمارستان های خصوصی مجبور می شوند با تعرفه های سال قبل کار کنند.
 
وی گفت: در سال گذشته قرار شد هر بخشی که با بیمارستان خصوصی و یا دولتی از منظر بیمه ای قرار داد می بندند تسریع قانونی صورت گیرد و در طی ماه اول 60 درصد پول بدون رسیدگی پرداخت شود و مابقی آن که 40 درصد است بعداً پرداخت گردد اما متاسفانه نه در بیمارستان دولتی و نه خصوصی و حتی بیمه های تکمیلی تاکنون این امر مهم صورت نگرفته و همین باعث شده اقتصاد بیمارستان ها با آسیب جدی روبرو شود.
 
زالی تصریح کرد: این نکته که امسال تعرفه ها دیر اعلام شد و مدت زمانی که باعث تاخیر در ساز و کار جدید می شود و از طرف دیگر بیمارستان های خصوصی اگر به بیماران پذیرش ندهند باعث نارضایتی مردم می شود که هزینه بیمه را پرداخت کردند اما خدمات نگرفته، همه این موارد باعث می شود که در اکثر موارد مشکل به مردم منتقل شود زیرا قرارداد بیمارستان ها عملاً منقضی می شود.
 
** مشکل نقدینگی در بيمه هاي تكميلي
 
قائم مقام نظام پزشکی با بیان این که بیمه های تکمیلی معتقدند که مشکل نقدینگی دارند و همین امر مشکل اساسی آنها است، گفت: یک مشکل بزرگی که بیمارستان های خصوصی به ویژه در تهران با آن روبرو هستند این است که به دلیل کمبود نقدینگی بیمه های تکمیلی، با تاخیر در وصول مطالباتشان روبرو می شوند مثلاً در تهران برخی از بیمارستان های بزرگ خصوصی بین 4 تا 6 میلیارد تومان از بیمه های قرارداد دارند و این عدد برای بیمارستان خصوصی عدد بزرگی است و چرخش اقتصادی آنها را دچار مشکل می کند.
 
وی تصریح کرد: هم اكنون در تهران بزرگ بین 80 تا 85 درصد از مراجعین به بیمارستان های بیمه تکمیلی دارند بنابراین بیمارستان ها از نظر اقتصادی به شدت به بیمه های تکمیلی وابسته هستند بنابراین تاخیر در پرداخت ها و ایجاد قرارداد جدید بار مالی نگران کننده ای را ایجاد می کند.
 
زالی افزود: پیشنهاد ما این است که هر چه سریعتر بیمه های تکمیلی با بیمارستان های خصوصی قرار داد ببندند زیرا بازنده اصلی مردم خواهند بود بنابراین لازم است که فشاری از طرف سازمان بیمه مرکزی به بیمه های تکمیلی وارد شود برای حل این مشکل ما از 3 ماه قبل جلسات سه جانبه با سندیکای بیمه گران کشور وزارت بهداشت داشتیم و تلاش بر این بود به جای آنکه بحث به رسانه ها کشیده شود مردم متضرر شوند این مشکل حل شود امیدواریم هر چه سریعتر نتیجه مصوبات جلسه تعیین شود و بیمه های تکمیلی با بیمارستان ها بر اساس مصوبات جدید قرارداد ببندند.
 
** دولت در اجرای قانون، قانون گریز است
 
دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود: بیمارستان های خصوصی خودشان حاضر به قرار داد بستن با بیمه های تکمیلی نیستند زیرا بیمه ها خیلی اذیت می کنند زیرا در پرداخت ها دیر اقدام می کنند و کسورات بی مورد زیادی می زنند.
 
وی گفت: کاری که بیمه های تکمیلی انجام می دهند خلاف قانون برنامه پنجم است در این قانون پیش بینی شده که در سال اول برنامه تکلیف بیمه پایه همگانی روشن شود و بیمه تکمیلی هم تکلیفش معلوم شود منظور این است که تمام اعمال جراحی و خدمات مورد تایید از طرف وزارت بهداشت و وزارت کار که برای بیمه تکمیلی نیست مورد حمایت و پوشش این بیمه قرار نگیرد ، یک سری خدمات وجود دارد که باید جزء بیمه پایه همگانی باشد.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه دولت در اجرای قانون، قانون گریز است و خیلی قوانینی که در برنامه پنجم پیش بینی شده هنوز عملیاتی نشده و نتیجه این بی قانونی به ضرر توده های مردم است دولت همیشه شعار عدالت محوری داده اما در حوزه سلامت ، عدالت محور نیست./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار