مرکز تحقيقات امور مجلس رياست جمهوري صادرات و واردات در سه ماهه اول سال 91 را تحليل و بررسي كرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي معاونت امور مجلس، مرکز تحقيقات اين معاونت، تغيير در روند صادرات و واردات سه ماهه اول سال 91 را که چه از لحاظ ارزشي و چه از لحاظ ترکيبي و نيز چه به لحاظ مقاصد و مبادي تجاري رخ داده است، را مورد بررسي قرار داد.

براساس اين گزارش، بايستي کاهش در ارزش کل صادرات را حتي با توجه به اينکه در صادارات کالاهاي غير پايه نفتي افزايش داشته‌ايم، در سهم  عظيم کالاهاي پايه نفتي در سبد کالايي صادرات به حساب آورد.

در اين گزارش همچنين بيان شده است، بررسي وضعيت کشورهايي که طرف مقابل صادرات ايران مي‌باشند گوياي اين مهم است که غالب طرف‌هاي صادراتي ايران آسيايي بوده و همسايه ايران هستند، عراق، چين، امارات متحده عربي، افغانستان، هند، ترکيه، اندونزي، ترکمنستان، پاکستان، آذربايجان از جمله کشورهايي هستند که 79 درصد از صادرات غير نفتي ايران را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه اين گزارش عنوان شده، آمار سال جاري در مقايسه با سال گذشته گوياي کاهش مبادله با آسيا و اروپا بوده و در مقابل نيز شاهد افزايش صادرات به آفريقا، آمريکا و اقيانوسيه بوده‌ايم.

همچنين ذکر شده، آمار صادرات نشان مي‌دهد، صادرات به کشورهاي عضو همکاري جنوب شرق آسيا و اتحاديه‌ي اروپا کاهش داشته است و  در عين حال شاهد رشد تعاملات با کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع و سازمان همکاري اقتصادي (اکو) بوده‌ايم.

همچنين، در بخش ديگري از بررسي‌هاي صورت گرفته مرکز تحقيقات، در ليست کالاهاي صادراتي که ده رتبه اول را داراست؛ جابجايي در سه قلم کالا از جمله سيمان پورتالند، پروپان مايع شده، کاتود از مس ديده مي‌شود که در سال جاري جايگزين کود اوره، پلي اتيلن، سنگ آهن گرديده است، و در مجموع مي‌توان بيان داشت که تغيير چنداني در ترکيب صادراتي به وجود نيامده است.
نيز در خصوص صادرات، در سه ماهه اول سال اذعان داشت، صادرات با کاهش در کالاهاي با پايه نفت مواجه شده که اين امر از ارزش صادرات کاسته است.

همچنين در خصوص واردات افزود: در سه ماهه اول سال 91 شاهد کاهش در ارزش واردات نسبت به مدت مشابه بوده‌ايم و البته از لحاظ وزني شاهد افزايش در واردات بوده‌ايم که علت اين امر را بايستي در جايگزيني اقلام کم ارزش در سبد وارداتي دانست، و اين امر گوياي تغيير ترکيب واردات ما به سمت کالاهاي کم ارزش است.

براساس همين گزارش، در رتبه بندي 10 کالاي اول ليست واردات، گندم سخت به غير از گندم دامي، که در سال جاري رتبه اول را کسب نموده است، و نيز قند و شکر از نيشکر تصفيه نشده از رتبه 133 در مدت مشابه سال گذشته به رتبه هفتم ارتقا يافته است و در نهايت جو از رتبه 45 در مدت مشابه سال گذشته به رتبه نهم ارتقا يافته است.

در بخش ديگري از تحقيقات، در خصوص واردات، بيان کرد: ذکر اين نکته ضروري به نظر مي‌رسد، نهادهاي کشاورزي و کالاهاي استراتژيک سهم عمده‌اي از واردات را تشکيل مي‌دهد.

و همچنين در اين بين، ترکيب مبادي واردات نيز تغيير يافته به نحوي که روسيه که در مدت مشابه سال گذشته رتبه 22 را داشته است با صعود 15 پله‌اي رتبه هفتم را در تامين نياز‌هاي وارداتي ايران کسب نموده است. هلند نيز از رتبه 15 به 18 ارتقا يافته و سنگاپور، از رتبه 14 به رتبه 9 رسيده است با اين حال امارات همچنان رتبه اول و چين رتبه دوم در مبادي وارداتي را حفظ کرده‌اند. البته اين حفظ رتبه با کاهش در ميزان واردات همراه بوده است و نيز به عبارت ديگر چين و مخصوصا امارات به عنوان مهمترين مبادي وارداتي ايران، خواسته يا ناخواسته، به کاهش واردات به ايران روي آورده‌اند.

در اين گزارش همچنين بيان شده است، واردات از گروه‌هاي  اقتصادي نيزگوياي کاهش واردات از اتحاديه اروپايي و شوراي همکاري خليج فارس بوده و در مقابل شاهد افزايش واردات از کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع هستيم.

در پايان، بررسي‌هاي مرکز تحقيقات ذکر کرد، واردات ايران با کاهش مواجه بوده که در اين بين واردات گندم سخت و جو و قند و شکر رشدي قابل توجه نسبت به سال گذشته داشته است؛ و همچنين افزود: روند واردات را مي‌توان به سمت کالاهاي کشاورزي ودامي دانست؛ با اين حساب وابستگي دام و طيور و بخش کشاورزي به واردات قابل توجه است وقوع هر نوع مشکلي در واردات، اين نهاده‌ها را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

و نيز بيان کرد: تعداد اقلام وارداتي و همچنين مبادي وارداتي نيز در سه ماهه سال جاري نسبت به دوره مشابه کاهش يافته است به نحوي که تعداد کشورهاي مبادي وارداتي با کاهش 15 کشوري مواجه شده است و همچنين واردات ما از آسيا و اروپا نيز کاهش يافته است و به تبعيت از آن شاهد کاهش واردات از اتحاديه اروپا و شوراي همکاري خليج فارس بوده‌ايم.
انتهاي پيام/س2

برچسب ها: صادرات ، واردات ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار