حرکات ماجراجویانه با وسایل نقلیه یکی از ناهنجاری هایی است که گاهی در سطح خیابان ها باعث سلب آرامش و امنیت شهروندان می شود که اصلی ترین علت این حرکات، نشان دادن خود و میل به جلوه گری است.

کاظم باز افکن، آسیب شناس حوزه اجتماعی در بررسی علل بروز رفتارهای پر خطر و ماجراجویانه از سوی برخی جوانان، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: جوان این چنینی از فقر فرهنگی رنج می برد و کمالات و ارزش های دیگری برای عرضه کردن ندارد، تنها از یک کالا در ویترین افتخارات خود برخوردار است و آن انجام حرکات نمایشی و ماجراجویانه است.

وی با بیان اینکه میل به جلوه گری در همه گروههای سنی وجود دارد، اما نوع و مصداقش در سنین مختلف ، متفاوت است تصریح کرد: حرکات و رفتارهایی که در چهارشنبه سوری بروز پیدا می کند و با پوشیدن لباس های خاص آن چنانی از سوی عده ای از افراد جامعه، همگی موید تمایل برای دیده شدن خود در اذهان و دیدگان اطرافیان است.

وی در ادامه افزود: یک قهرمان ورزشی، یک هنرمند یا یک شخص تحصیل کرده به ندرت میل به حرکات این چنینی پیدا می کند در واقع ریشه اغلب حرکات ناهنجار از سوی افراد و شخصیت های غیر اجتماعی در سرخوردگی هایی است که این تیپ از افراد، در طول زندگی خود با آن مواجه بوده اند و در بستر زمان به اشکال مختلف و با ماجراجویی ها و هنجار شکنی های گوناگون نمود پیدا می کند.

این آسیب شناس حوزه اجتماعی در تشریح اقدامات بازدارنده به منظور کنترل و کاهش حرکات نمایشی و پر خطر این چنین اظهار داشت: اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد منوط به والدین فرزندان می شود. در واقع پدر و مادر باید با شناخت هر چه بیشتر روحیات، علائق و سلایق فرزندان خود آنها را تشویق و ترغیب به پیگیری و دنبال نمودن مولفه های مورد علاقه شان اعم از ورزشی، هنری و... نمایند تا علاوه بر تخلیه انرژی و هیجانات فرزندانشان زمینه رشد و پرورش استعدادهای نهفته در آنها فراهم شود.

بازافکن در ادامه افزود: پیگیری و حمایت از این امر باعث رشد شخصیتی فرزندان در دراز مدت می شود ویترین افتخارات جوانان را پربار تر می کند، که در این صورت میل به جلوه گری و ماجراجویی به روش های خطرناک و حادثه ساز همچون حرکات نمایشی با وسایل نقلیه و.... در آنها به شدت کاهش پیدا می کند.

این آسیب شناس حوزه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: در کنار این امر، حمایت هر چه بیشتر از اقدامات متولیان فرهنگی و اجتماعی جامعه در فرهنگ سازی و مهیا نمودن مراکز آموزشی و تربیتی، ورزشگاها، فرهنگسراهاو... تسهیل شرایط حضور نوجوانان و جوانان در این اماکن، می توان به شکل مطلوبی استعدادهای آنها را در جهت مطلوب و مثبت هدایت کرد و از آزاد شدن انرژی جوانان این چنین در جهت منفی و دردسر آفرین جلوگیری نموده و بازدهی و ثمره این امر در دراز مدت خود را نشان می دهد .

بازافکن در ذکر اقدامات کوتاه مدت در جهت کنترل این ناهنجاری ها در سطح شهرها اظهار داشت: در کنار تمهیدات پلیسی و اعمال جریمه، شهرداری می تواند در مناطق مختلف شهری، فضاهایی برای حضور جوانان به منظور انجام حرکات نمایشی با وسایل نقلیه شخصی شان فراهم کند و با پیش بینی و مهیا نمودن بخش های نظارتی، پزشک و اورژانس در محل های مورد نظر، جوانانی که تمایل به انجام حرکات این چنیني دارند را به این اماکن هدایت کند که به طور یقین، هزینه ها؛ آسیب ها، تبعات و خطرات آن بسیار پایین تر از زمانی خواهد بود که در سطح شهر، به صورت پراکنده و غیر حرفه ای این رفتارهای پر خطر از سوی آنها بروز پیدا کند.

وی در نهایت افزود: اگر چه ظهور رفتارهای این چنین در میان همه جوانان و افراد جامعه عمومیت نداردو برخی با روحیات خاص و شرایطی که در گذشته خود با آن مواجه بودند تمایل به این گونه از حرکات دارند و در واقع جز اقلیت و استثنائات محسوب می شوند، اما باید به استثنائات نیز توجه کرد./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار