رئیس‌جمهور به منظور افتتاح و بهره‌برداری از سد دانشمند در شهرستان گنبد کاووس، آغاز عملیات ریلگذاری راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون و همچنین ثبت جهانی برج گنبد قابوس یادگار استان گلستان از تمدن اسلامی دقایقی پیش تهران را به مقصد گرگان مرکز استان گلستان ترک کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران رئیس‌جمهور به منظور افتتاح و بهره‌برداری از سد دانشمند در شهرستان گنبد کاووس، آغاز عملیات ریلگذاری راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون و همچنین ثبت جهانی برج گنبد قابوس یادگار استان گلستان از تمدن اسلامی دقایقی پیش تهران را به مقصد گرگان مرکز استان گلستان ترک کرد.

سد دانشمند با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان و با هدف توسعه بهره‌برداری از رودخانه اترک مرزی، ذخیره‌سازی آب و توسعه کشاورزی این استان، بهبود آبگیری تالابهای بین‌المللی منطقه مرزی این استان و آبیاری 4000 هکتار از اراضی پایاب ساخته شده است.

یکی دیگر از طرحهایی که امروز با حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی آن آغاز می شود ریلگذاری راه آهن گرگان- اینچه‌برون است که از قره تپه شروع می‌شود و به سمت شرق تا محل ایستگاه جدید گرگان ادامه خواهد می‌یابد.

طول طرح 78 کیلومتر است و در مدت شش ماه با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد تومان ساخته خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین در مراسم ثبت جهانی برج گنبد قابوس به عنوان یک شاهکار منحصر به فرد از معماری و تمدن اسلامی کشورمان در استان گلستان شرکت خواهد کرد.

این گنبد بلندترین بنای آجری دنیاست که به دستور شمس المعالی شیخ قابوس بن وشمگیر ساخته شده و در سال 2001 به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

این اثر تاریخی به عنوان پانزدهمین اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار