به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ ابتدا بهتر است آشنایی اولیه کودک با
رنگها را مورد توجه قرار دهیم. قبل از یادگیری اسم رنگها، کودک از طریق
مشاهده بین آنها تمایز قایل میشود. در فاصله سنی دو تا پنج سال کودک نام
رنگها را یاد میگیرد. دخترها معمولاً سریعتر از پسرها نام رنگها را به
خاطر میسپارند. البته این روند یادگیری در کودکان مختلف، متفاوت است و
بستگی به چگونگی رشد سیستم عصبی آنها دارد. اگر میخواهید به کودکتان
توانایی تشخیص رنگها را آموزش دهید، سعی کنید ارتباط آنها را با یک چیز
مشابه به آنها نشان دهید. در اینجا چند مثال برای کودکانی با بهره هوشی
متوسط میآوریم:
زرد مثل موز، لیمو، آفتاب_ قرمز مثل سیب، گوجهفرنگی
آبی مثل شلوار جین، آسمان_ سبز مثل نخودفرنگی، علف، برگ
خاکستری مثل فیل_ قهوهای مثل خرس، پوست درخت
این
بحث به رابطه رنگها با روانشناسی کودک میپردازد و امیدواریم برای شما
عزیزان مفید واقع شود. رنگ جنبه مثبت دوران کودکی ما را نشان میدهد.کودکان
به همه رنگها علاقه دارند و فوراً نسبت به آنها عکسالعمل نشان میدهند.
با این همه، عکسالعمل کودکان متفاوت از عکسالعمل بزرگسالان است. رنگها
میتوانند بزرگسالان را در شناخت روحیات کودک راهنمایی کنند؛ اما آنها نیز
باید زبان رنگها را بشناسند.
بچه های پیش دبستانی هم نسبت
به
رنگ های قهوه ای روشن، قرمز سیر، سبز ملایم و آبی روشن احساس خوبی دارند.
بنابراین تا می توانید فضای اطراف محل خواب کودک را از وجود اشیای با رنگ
های تند و براق و درخشان خلوت کنید. یک محیط ساده و عاری از تنوع زیاد،
همراه با آرامش، می تواند بهترین موفقیت برای خواب کودک باشد.
پژوهشها نشان داده است که وقتی شما یک سیب آبی را به کودک نشان بدهید و از
او بپرسید: «این چیست؟» مدت بیشتری طول خواهد کشید تا او سیب را بشناسد.
یک سیب آبی ممکن است برای کودک مضحک به نظر برسد. این امر حاکی از این است
که کودک با خندیدن به اشیای انتزاعی و کاربردهای غلط، قدرت انتقاد خود را
نشان داده است. به محض اینکه کودک نام رنگها را یاد گرفت، آماده است
اطلاعات جدیدتری بیاموزد. والدین همیشه تمایل دارند به روش صحیح به کودکان
آموزش دهند. ما بر این باوریم که تأکید بر خصایص رنگی میتواند در تفکیک
موضوعات مشابه مفید باشد و از خطا و اشتباه جلوگیری کند.