بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
آیه 112سوره انعام

وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي‏ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ

و همچنین ما هر پیغمبری را از شیطانهای انس و جن دشمنی در مقابل برانگیختیم که آنها برخی با برخی دیگر برای اغفال مؤمنان سخنان آراسته ظاهر فریب اظهار کنند. و اگر پروردگار تو می خواست چنین نمی کردند ، پس اینها را با دروغشان واگذار.

*در این مقام خداوند رسول را تسلی می‌دهد که تو از دشمنی و فتنه کافران و دسیسه‌ها دلگیر مباش زیرا ما برای مصلحتی که اقتضای این عالم است برای هر پیامبری دشمنانی قرار دادیم از جن و انس (پنهان و آشکار) زیرا آن رسول و پیروانش در فضای فضای این دشمنی‌ها به کمال می‌رسد.

*تو بی هیچ کینه با آن‌ها پیکار کن که آدمی در پیکار در برابر دیو، قهرمان و رستم دستان می‌شود و این تضادها که کارخانه صیقلی است پیوسته بر کار خواهد بود و به قول مولانا:
این جهان جنگ است چون کل بنگری        ذره ذره همچو دین با کافری

*نظامی با اشاره به همین آیه برای تسلی خاطر خود اصل حضور دشمن و اهریمن را در عرصه هنر و اخلاق و علم چنین بیان کرده است:
این است که گنج نیست بی مار          هر جا که رطب بود، بود خار
   هر ناموری که این جهان داشت        بدنام کُنی ز همرهان داشت
یوسف که ز ماه عقد می‌بست        از حقد برادران نمی‌رست
        احمد که سرآمدِ عرب بود        هم خسته خارِ بولهب بود
     دیری است که تا جهان چنین است       بی نیشِ مگس کم انگبین است

*داستان‌ها و نمایشنامه‌ها در جهان عموما حامل عنصری به نام تضاد هستند که بدون آن داستانی ساخته نمی‌شود. خمیر مایه هر داستانی تضادهایی است که میان انسان و انسانهای دیگر یا با طبیعت پیش می‌آید و معمولا در اکثر داستان‌ها عنصر تضاد در اولین بخش داستان ظاهر می‌شود.

*تسلی رسول و همه خوبان در این است که پایان داستان‌ها همه روی در خیر دارد یعنی به پیروزی بر بدان ختم می‌شود و داستان عالم کمدی است نه تراژدی و اگر داستانی است که در آن بَدان بر خوبان مسلط هستند معلوم است که هنوز داستان به پایان نرسیده است.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار