نیروگاه بیوگاز سوز شیراز با کنترل گازهای گلخانه ای در تولید انرژی نو همچنان در خاورمیانه پیشتاز است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ؛کارشناسان محیط زیست بر این باورند روند استفاده از سوخت های فسیلی به علت تجدید ناپذیر بودن و آلودگی های ناشی از تولید گازهای سمی و گلخانه ای که روند گرمایش زمین را تسریع می کند دیگر نمی توانند نقطه قابل اتکایی در چرخه تولید انرژی به حساب آیند .
با توجه به پیمان کیوتو در استفاده از انرژی پاک به نظر می رسد استفاده از پسماندهای شهری یا طلای سیاه در جهت تولید انرژی گازی یا بیوگاز راهی مناسب در جهت کاهش گازهای گلخانه ای است.
در این راستا سازمان مدیریت و پسماندهای شهری شهرداری شیراز در راستای دفن بهداشتی پسماند، استحصال گازهای ناشی از مدفون سازی در زیر خاک موفق به راه اندازی بزرگترین نیروگاه بیوگاز سوز کشور شد.
کشتکار رییس سازمان پسماند شهرداری شیراز می گوید: با ارسال طرح مدیریت پسماند به سازمان ملل متحد این طرح در بین 128 کشور جهان مقام نخست طرح برتر زیست محیطی را به خود اختصاص داد و برنده جایزه بنیاد جهانی انرژی در کشور رواندا شد .
کشتکار می افزاید: این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز در خاورمیانه است در سال 1386 کلنگ آن به زمین زده شد و در سال 88 به مساحت یک هکتار و با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی ظرفیت تولید روزانه این نیروگاه در زمان تاسیس را 20 مگاوات برق ذکر کرد که در سال 90 با توجه به فعالیت 24 ساعته دو واحد موتور ژنراتور ظرفیت تولید این نیروگاه به 24 مگاوات افزایش یافت.
وی ظرفیت سالانه این نیروگاه را حدود 7200 مگاوات اعلام کرد .
به گفته کشتکار : قرارداد فروش برق این نیروگاه نیز با سازمان انرژی های نو به مدت 14 سال منعقد شده و برق تولیدی آن به شبکه سراسری متصل شده است.
کشتکار می گوید : این نیروگاه در زمان راه اندازی دارای 24 حلقه چاه دفنگاه پسماند بود که در راستای توسعه این شبکه در سال 90 ، تعداد 14 حلقه چاه عمودی با تجهیزات کامل انتقال بیوگاز به آن افزوده شده است .
کشتکار با بیان اینکه بهای انرژی تولید شده از منابع نوین انرژی تقریبا 3 برابر انرژی های تولید شده از سوخت های فسیلی است گفت : بهای هر کیلو وات برق حاصل از انرژی های نو مبلغ 1570 ریال است که با توجه به اینکه این نیروگاه در هر ساعت حدود یک مگاوات برق تولید می کند مبلغ یک میلیون و 570 هزار ریال درآمد حاصل می شود .
این در حالی است که این نیروگاه در حال حاضر روزانه 24 مگاوات برق تولید می کند که بهای آن 31 میلیون ریال است .
کشتکار مزایای این طرح را نسبت به سوخت های فسیلی ارزان بودن آن می داند و می افزاید استفاده از تسهیلات جهانی برای توسعه انرژی های پاک و کاهش گازهای گلخانه از جمله دیگر مزایای این طرح است./ب

برچسب ها: انرژی ، نو ، بیوگازسوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.