مدیر مركز درمان ناباروری آذربایجان وابسته به جهاددانشگاهی از آمادگی بانك خون بند ناف این مركز برای دریافت خون بند ناف نوزادان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، الهام غدیرخمی در گفتگو با خبرنگاران گفت: این خون پس از تولد به عنوان یك زباله بیولوژیك دور ریخته می شود در حالی كه حاوی سلول های بنیادی و سلول های خون ساز است كه می تواند برای درمان بیماری ها استفاده شود.

وی افزود: سلول های بنیادی كه از بند ناف گرفته می شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و در تكثیر پی در پی دچار پیری نمی شوند به طوری كه با تزریق و یا جایگزینی آنها در بافت هایی كه آسیب جدی دیده اند می توانیم به بهبودی و تشكیل سلول های جدید بافت كمك كنیم.

وی اظهاركرد: امروزه در اغلب كشورهای توسعه یافته بانك خون بند ناف وجود دارد كه خون بند ناف نوزاد را به جای دور ریختن ذخیره كرده و در آینده برای درمان خود او یا سایر بیماران استفاده می شود.

غدیرخمی در خصوص روند ذخیره خون در بانك مزبور گفت: والدین قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در این بانك می كنند و در حین زایمان با حضور كارشناس مركز درمان ناباروری استان در محل زایمان خون از بند ناف جمع آوری و به كیسه های خون منتقل می شود.

وی ادامه داد: سپس خون بند ناف مورد آنالیز و بررسی های آزمایشگاهی قرار گرفته و پس از تایید سلامت خون سلول های بنیادی آن جدا شده و در بانك نگهداری می شود و چنانچه نوزاد در آینده مبتلا به بیماری هایی مختلف به ویژه بیماری خونی نظیر سرطان خون شود برای درمان استفاده می شود.

وی با بیان اینكه سلول های بنیادی در دنیا در درمان دیابت نوع یك، بیماری های قلبی عروقی، لوپوس، بیماری های نورولوژیك مانند سكته مغزی، پاركینسون و آلزایمر، كم خونی و نقص ایمنی و بیماری های كبدی و سایر بیماری ها كاربرد دارد، گفت: فعلا در داخل كشور ما سلول های بنیادی در درمان بیماری های خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینكه این سلول ها یك بار قابل مصرف هستند، گفت: در آذربایجان شرقی به همت مركز پزشكی جهاد دانشگاهی و با همكاری پژوهشكده رویان، بانك خون بند ناف فعالیت خود را از سال 1387آغاز كرده است.

غدیرخمی در خصوص فرآیند عضویت در بانك خون بند ناف اظهاركرد: در مرحله اول آزمایشات لازم بر روی مادر در ماه نهم بارداری انجام شده وبعد از عقد قرارداد نمونه در حین زایمان جمع آوری شده و به بانك خون تحویل داده می شود و پس از پردازش سلول، كارت فریز برای خانواده صادر می شود.

مدیر مركز درمان ناباروری آذربایجان گفت: سلول های بنیادی نگهداری شده در بانك خصوصی از یك عضو خانواده می تواند در صورت همسانی HLA  (شاخص های ژنتیكی سلول) برای دیگر اعضای خانواده و یا هر فرد دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه این سلول ها در مقایسه با دیگر منبع سلول های بنیادی یعنی مغز استخوان با همسانی كمتر HLA قابل پیوند بوده و شانس واكنش رد پیوند علیه میزبان نیز كمتر است.

غدیرخمی اظهاركرد: طبق استانداردهای بانك جهانی خون بندناف، نمونه ذخیره شده تا 20 سال قابل نگهداری است هرچند از نظر علمی نمونه ای كه در منفی 196 درجه سانتی گراد قرار دارد می تواند برای مدت نامحدودی حفظ شود.

وی یادآور شد: بانك خون بند ناف جهاددانشگاهی واحد آذربایجان شرقی همه روزه به جز ایام تعطیل آماده پذیرش، پاسخگویی و ارایه خدمات به مردم است. /س

برچسب ها: آمادگی ، بانک ، ناف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.