آغاز انتشار روزنامه "نسيم شمال" در رشت، درگذشت آيت اللَّه "سيد محمود طالقاني" اولين امام جمعه تهران، انتقال "محمدعلي ميرزا" پادشاه مخلوع قاجار به روسيه، اعلام شهادت خبرنگار و ديپلمات‏هاي ايراني در مزار شريف، تولد "لئو تولْسْتويْ" و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 19 شهریور 1391 خورشیدی، 22 شوال 1433 هجری و 9 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز انتشار روزنامه "نسيم شمال" در رشت (1286ش)

مدتی قبل از به توپ بسته شدت مجلس روزنامه ای به نام نسيم شمال در شهر رشت انتشار يافت كه مدير آن سيداشرف ‏الدين حسيني قزويني معروف به گيلاني بود. وي مندرجات نسيم شمال را كه غالباً اشعار فكاهي و انتقادي بود، خود مي‏ نگاشت و اشعار ديگران را در آن چاپ نمي‏كرد. علاوه بر جوهر و درون مايه اجتماعي و انتقادي اشعار منتشر شده در نسيم شمال و سخن از دل‏ برآمده سيد اشرف الدين، نكات ظريف ديگري شعر او را دلنشين كرده و بدان رواج و اشتهار بخشيده كه در خور توجه است. وي بعدها به عنوان محبوب‏ترين و معروف‏ترين شاعر ملي عهد مشروطه شناخته شد و روزنامه ‏اش در تهران انتشار يافت. اين روزنامه به مدت بيست سال، هر هفته توزيع مي‏ گشت و پس از مرگش نيز، انتشار آن تا مدتي ادامه يافت.

انتقال "محمدعلي ميرزا" پادشاه مخلوع قاجار به روسيه (1288 ش)
پس از شكست قواي محمدعلي شاه قاجار از مشروطه طلبان و فتح تهران توسط آزادي‏خواهان، محمدعلي شاه قاجار به سفارت روس پناهنده شد. پس از مذاكرات مفصَّل بين محمدعلي شاه قاجار پادشاه مخلوع و هيئت مديره كميسيون عالي، قرار بر اين شد كه شاهِ قاجار به همراه خانواده خود و همراهان، سفارت روس را به مقصد اروپا ترك كنند. از 25 تيرماه 1288 كه محمدعلي شاه به سفارت روس پناهنده شد تا اين روز در حدود پنجاه و هفت روز طول كشيد، سرانجام شاه قاجار به همراه 120 قزاق ايراني، به خواري از ايران رانده شد. او به روسيه رفت و در بندر اُدِسا در كنار درياي سياه، مسكن گزيد.

تولد "كسايي مروزی" شاعر معروف ايراني(341 ق)
دوران زندگي ابواسحاق كسايى مروزي، شاعر شيعي مذهب معروف ايراني، مقارن با اواخر عهد ساماني و اوايل دوره‏ي غزنوي در ايران بود. او در آغاز، شاعري مديحه سرا بود، اما پس از چندي در پي دگرگوني روحي كه موجب تحول فكري و عقيدتي او شد، زهد و عبادت پيشه كرد و تنها به مدح پيامبر اسلام وخاندان ايشان و وعظ پرداخت. كسايي در ابداع مضامين، بيان معاني و توصيف و تشبيه، قدرت بسيار داشت. او موعظه و حكمت رادر شعر فارسي به كمال رسانيد.

اعلام شهادت خبرنگار و ديپلمات‏هاي ايراني در مزار شريف پس از گذشت يك ماه (1377 ش)
پس از تسخير شهر كابل توسط قواي طالبان و عقب‏نشيني نيروهاي دولت اسلامي افغانستان، سفارت ايران از كابل به مزار شريف منتقل شده و كارمندان سفارت ايران در آن شهر به امور ديپلماتيك خود مشغول گرديدند. با حمله نيروهاي افراطي گروه طالبان و اشغال مزار شريف، سفارت ايران در اين شهر مورد هجوم وحشيانه اين گروه قرار گرفت و بدون توجه به مصونيت سياسي و قوانين بين‏المللي، نُه ديپلمات ايراني و خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي را به شهادت رساندند. با اين حال، گروه طالبان از پخش خبر شهادت اين افراد امتناع مي‏نمود تا اينكه پس از 33 روز، شهادت ديپلمات‏ها و خبرنگار ايراني را اعلام كردند.

درگذشت آيت اللَّه "سيد محمود طالقاني" اولين امام جمعه تهران (1358 ش)

سيدمحمود طالقاني در سال 1289ش در طالقان به دنیا آمد. برای تحصیل راهي قم گرديد و پس از شركت در درس خارج حضرات آيات سيد محمد حجت كوه كمره ‏اي و سيد محمدتقي خوانساري، از آيت‏ اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي، اجازه اجتهاد گرفت. مبارزات ايشان از زمان ورود به حوزه علميه قم شروع شد. در سال 1318، براي اولين بار، دستگير و زنداني شد. وي در سال‏هاي 1330 و 1331 بنا به پيشنهاد آيت‏ اللَّه بروجردي براي شركت در تشريك مساعي بين مسلمين، به كشورهاي مصر و اردن سفر كرد.
آيت‏ اللَّه طالقاني با پيروي از امام خميني(ره) در سال 1342 وارد مبارزه با رژيم گرديد كه در اين راه چندين بار محكوم به زندان شد. آيت‏ اللَّه طالقاني، پس از پيروزي انقلاب، در اوايل مرداد 1358، از سوي امام خميني، به امامت جمعه مردم تهران منصوب شد و آخرين نماز جمعه ايشان در سالگرد كشتار خونين 17 شهريور، در بهشت زهرا برگزار گرديد. تفسير پرتوي از قرآن در 6 جلد، پرتوي از نهج ‏البلاغه، آزادي و استبداد، درسي از قرآن و درس وحدت، از آن جمله‏ اند. سرانجام اين عالم بزرگ و مبارز انقلابي در 19 شهريور 1358 در 69 سالگي دار فاني را وداع گفت.

آغاز جنگ ‏هاي "هفت ساله" ميان امپراتوري ايران و روم (572م)
در چنين روزي در سال 572 ميلادي جنگ هاي معروف به جنگ هفت ساله ميان امپراطوري روم و ايران در عهد انوشيروان در گرفت. او نخست با ژوستينين صلح کرد اما چون مطلع شد بين منذ ر، امير حيره و امپراطورروم بر ضد ايران قرار دادي بسته شده است از رود فرات گذشت و شهر انطاکيه را گشود . وي در سال 543 ميلادي عازم ارمنستان شد و در نتيجه اين جنگ رو ميان متعهد شدند ساليانه دو هزار مسکوک طلا به ايران بپردازذد . او در اواخر عمر خود به مدت هفت سال با روميان جنگيد و در اين جنگ ها نصيبين و شهر دارا را گشود و در نتيجه امپراطورروم کناره گرفت و کنت تيبريوس به مقام امپراطوري رسيد .

امضاي قرارداد تسليم نيروهاي ژاپني به چين، پس از پايان جنگ جهاني دوم (1945م)
به موجب قرارداد تسليم ژاپن به چين كه در نهم سپتامبر 1945م، يك هفته پس از پايان كامل جنگ جهاني دوم در جنوب شرقي آسيا به امضا رسيد، نيروهاي ژاپني كه چين را اشغال كرده بودند، به دستور هيرو هيتو امپراتور وقت ژاپن، اسلحه خود را بر زمين گذاشتند و بدين ترتيب جنگ تاريخي چين و ژاپن پايان يافت. اين مسئله حاصل اتحاد نيروهاي مسلح كمونيست و ارتش دولتي چين بود. با اين حال، پس از شكست ژاپن، جنگ داخلي ميان كمونيست‏ها و حكومت مركزي چين آغاز شد و پس از مدتي نبرد، كمونيست‏ها بر سراسر خاكِ چين تسلط يافتند و نظام كمونيستي را بر اين كشور حاكم كردند.

تولد "لئو تولْسْتويْ" نويسنده بلند آوازه روسي (1828م)

كُنت لي‏يِف نيكُلاويچ تُولْسْتوي در 9 سپتامبر سال 1828م در روستايى در 250 كيلومتري مسكو به دنيا آمد و در كودكي پدر و مادر را از دست داد. پس از چهارسال خدمت در ارتش، به قصد پرداختن به نگارش، از نظام خارج شد. وي از آن پس به خلق آثار ادبي روي آورد و رمان‏هاي متعددي نگاشت. تولستوي عالي‏ترين نمايش‏گر روح ملت روس و از بزرگترين نويسندگان جهان است. تولستوي در مجسم كردن اخلاق و روح مردم روس مقامي ارجمند داشت و معتقد بود كه تنها محبت است كه بايد بر مردم حكومت كند. اين عقايد باعث شد كه كليسا، تولستوي را در 72 سالگي تكفير نمايد. با اين حال در اواخر عمر چنان مشهور شد كه تقريباً همه دنيا او را مي‏شناختند.
اعتقاد وي اين بود كه همه اديان بزرگ، بالذات هدايتگر به سوي خداوند هستند. تولستوي مطابق تعليمات خود، خويشتن را از قيد و بند مال و دارايى‏اش رها ساخت و همانند روستائيان به زندگي پرداخت. تولستوي انديشه‏ هاي اخلاقي، اجتماعي و مذهبي خود را در رمان‏هاي بزرگ، داستان‏هاي كوتاه و مقالات متعددي مطرح ساخته كه جنگ و صلح، اعترافات و رستاخيز از آن جمله ‏اند. هم‏چنين آثار ديگر او از جمله قزاق‏ها، هنر چيست و حاجي مراد، همه در حد شاه‏كارهاي ادبي روس است. تولستوي سرانجام در 20 نوامبر سال 1910م در 82 سالگي درگذشت.

روز ملي و استقلال "كره شمالي" و تأسيس اين كشور (1948م)
كره شمالي با مساحت 122/762 كيلومتر مربع و جمعيت 24 ميليون نفر در همسايگي چين و كره جنوبي قرار دارد. پايتختش، "پيونگ يانگ" و واحد پول آن وون مي‏باشد. كره در طول تاريخ همواره تابع يا متحد فرمان‏روايان چين بوده و براي دفع تهاجمات مكرر ژاپني‏ها به خاك كره از حمايت چينيها برخوردار شده است. در سال 1894م جنگي بين ژاپن و چين بر سر كره رخ داد و با پيروزي ژاپني‏ها كره رسماً ضميمه قلمرو امپراتوري ژاپن گرديد. با ورود نيروهاي شوروي به خاك كره و تصرف نيمه شمالي آن، كره به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم شد و كمونيست‏هاي شوروي اداره مناطق شمالي را به دست گرفتند. تا اينكه در نهم سپتامبر 1948 "جمهوري دموكراتيك" خلق كره اعلام موجوديت كرد.

19 شهریور در هشت سال دفاع مقدس
نیروهای عراقی منطقه سیف سعد را آزاد ساختند59
در حملة هواپیماهای عراق به یك نفتكش، هفت تن كشته یا زخمی شدند.65
یك هواپیمای سوخو با آتش پدافند قرارگاه رمضان سقوط كرد.
تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی باختران ، لرستان ، اسلام‌آباد ، درود ، جزیره خارك
ورود مین‌‌روب‌های فرانسوی در خلیج‌فارس و آغاز عملیات مین‌روبی و كشف مین در سواحل بحرین

برخي از رويدادهاي 9 اوت
1805:   اتريش، روسيه و انگلستان ضمن امضاي پيماني در سن پترزبورگ اتحاديه تازه اي بر ضد ناپلئون تشكيل دادند.
1900:   يهوديان روسيه در منطقه «اودسا» دست به شورش زدند.
1902:   ادوارد هفتم بر جاي مادرش ملكه ويكتوريا نشست و پادشاه انگلستان شد.
1942:   گاندي رهبر انقلاب استقلال هند از استعمار انگلستان و مبتكر «مبارزه منفي» بار ديگر بازداشت شد.
1954:   ميان تركيه، يونان و يوگوسلاوي پيمان همياري امضاء شد.
1965:   سنگاپور از فدراسيون مالزيا جدا شد و اعلام استقلال كرد.
1973:   دانشمندان شوروي سفينه «مارس - 7» را به سوي ستاره مريخ فرستادند.
1990:   شوراي امنيت به اتفاق آراء انضمام كويت به عراق را ابطال كرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار