گر بازیگر تئاتر در صحنه اشتباه کند تماشاگر، نور، موسیقی، صدا و حتی بازیگر مقابل منتظر نمی‌مانند که فرد اشتباهش را جبران کند مهم نیست که اجرای اول باشد یا سی‌ام. اینجا است که تئاتر بی‌رحم می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «امیرحسین رستمی» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها در نمایش «کلمه، سکوت، کلمه» به کارگردانی مائده طهماسبی روی صحنه سالن استاد سمندریان مجموعه تماشاخانه ایرانشهر می‌رود، در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل این مجموعه درباره دومین تجربه بازی‌اش در تئاتر گفت: بازی در هر مدیوم جنس خودش را دارد اما تئاتر به واقع سخت‌تر است چون زمان در این هنر توقف ندارد.

وی ادامه داد: اگر بازیگر تئاتر در صحنه اشتباه کند تماشاگر، نور، موسیقی، صدا و حتی بازیگر مقابل منتظر نمی‌مانند که فرد اشتباهش را جبران کند؛ مهم نیست که اجرای اول باشد یا سی‌ام. اینجا است که تئاتر بی‌رحم می‌شود اما برای من تجربه دلچسبی است چون پر از هیجان است و من این بی‌رحمی را دوست دارم چون هر روز باید با انرژی، متمرکز و آماده باشم.

رستمی درباره شخصیت «بیل» و ویژگی‌های اپیزودی که در آن بازی می‌کند، با توجه به تفکرات «دیوید آیوز» نویسنده اثر گفت: ویژگی این اپیزود و ارتباط بیل با بتی در این است که ماجرا می‌تواند در یک دقیقه به پایان برسد و صحنه تمام شود اما آیوز برای اتفاقات هیچ قراردادی تعیین نمی‌کند و قطعیت قائل نمی‌شود. او با دیدن یک اتفاق از چندین و چند زاویه نمایش‌نامه «خواهش می‌کنم» را نوشته است.

بازیگر نمایش «کمی بالاتر» افزود: شاید بیننده در ابتدا فکر کند ماجرایی که تماشا می‌کند قطعیت دارد اما لحظه‌ای بعد با واریاسون دیگری از همان اتفاق و شخصیت‌ها روبه‌رو می‌شود که موقعیت قبلی را نقض می‌کند و بیننده با خود می‌گوید پس این اتفاق قطعی است اما چند لحظه بعد نیز با نقض دیگری روبه‌رو می‌شود.

وی تصریح کرد: در نگاه آیوز هیچ چیزی قطعی نیست و چیدمان و جنس رفتار و کلام شخصیت است که اقبال او را در لحظه‌ای بعد می‌سازد یا ویران می‌کند. یکی از سختی‌های اجرای ما سرعت و شباهت دیالوگ‌ها به هم است. و سختی دیگر کارم نیز در این است که از صحنه خارج نمی‌شوم تا متنم را مرور کنم!

بازیگر مجموعه تلویزیونی «شمس‌العماره» درباره تحلیل نقش بیل و معرفی آن به مخاطب خاطرنشان کرد: ویژگی‌های این شخصیت با چند عنوان مشخص طراحی شده است. یعنی بیننده کاراکتری با چند ویژگی متفاوت می‌بیند که در هر واریاسیون خودش را نشان می‌دهد اما نباید دچار این اشتباه شود که بیل کاراکتری سیاس یا زیرک است. این اشتباهی بود که من هم در اوایل تمرین‌ها داشتم و فکر می‌کردم تفاوت‌های رفتاری به دلیل مکار بودن او است اما با راهنمایی خانم طهماسبی و آقای آییش متوجه شدم کاراکتری که در هر واریاسیون می‌بینیم، با ویژگی خاص خودش است و حیاتش در واریاسیون بعدی تمام می‌شود بنابراین نمی‌توان به آن اتهام چندشخصیتی بودن زد. در واقع شناسنامه هر کاراکتر با کارکتر قبلی و بعدی خود متفاوت است.

وی یادآور شد: کار کردن با گروه‌های حرفه‌ای تئاتر، یک مدرسه بازیگری است. این اجراها برای من درس‌های بزرگ هنری داشته و پیشنهادم به بازیگران دیگر عرصه‌ها این است که سالی یک یا دوبار خودشان را در تئاتر محک بزنند.

رستمی در پایان درباره آغاز احداث سالن شماره 3 مجموعه تماشاخانه ایرانشهر گفت: به نظر من سالن تئاتر ساخته بشود و خالی بماند بهتر از این است که گروه‌های تئاتری محلی برای تمرین نداشته باشند. وجود سالن استاندارد قدرت مانور ایجاد می‌کند و دست گروه‌ها در برنامه‌ریزی باز می‌شود. تعداد سالن‌های فعلی یک شوخی است چون با توجه به جمعیت شهر تهران، سالن‌های حاضر جوابگوی مخاطب نیست./ي2
برچسب ها: رستمی ، نمایش ، بی رحم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار