بررسی اثرات تغییر یارانه روغن نباتی بر رفاه تولید کنندگان و مصرف کنندگان در قالب پایان نامه دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس محقق شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران، یکی از سیاست های اقتصادی رایج در کلیه کشورها از نوع نظام اقتصادی حاکم، پرداخت یارانه به برخی از کالاها و خدمات است.
 
بنابراین گزارش، پرداخت یارانه از جمله شناخته شده ترین راه های انتقال درآمد به گروه های کم درآمد جامعه است که البته تغییر رفاه اقتصادی یکی از پارامترهایی است که در هنگام لحاظ کردن سیاست های اقتصادی مورد نظر سیاستمداران است.
 
بر اساس این گزارش، روغن ها به دلیل اهمیت آن در تغذیه و امنیت غذایی جامعه و همچنین اهمیت ایجاد اشتغال و در آمد برای تولید کنندگان آن، محصولی است که همواره مورد حمایت دولت بوده که در طی سالیان متمادی از سیاست های حمایتی به صورت یارانه مصرف در جهت حمایت از مصرف کننده برخوردار بوده است.
 
بنابراین گزارش، نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که روغن نباتی با توجه به کشش های درآمدی برای مصرف کننده شهری یک کالای ضروری و برای مصرف کننده روستایی یک کالای لوکس بوده که کشش قیمتی تقاضا برای مصرف کننده شهری کمتر از مصرف کننده روستایی بوده که نشان دهنده کم کشش بودن روغن نباتی برای مصرف کننده شهری است چنانچه نتایج همچنین نشان می دهد که در اثر افزایش روغن نباتی، رفاه تولید کنندگان افزایش و مصرف کنندگان کاهش می یابد./عط
برچسب ها: یارانه ، روستایی ، شهری ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار