مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از پایان عملیات حفاری تونل انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود و افتتاح رسمی آن در روز شنبه با حضور وزیر نیرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  خسرو ارتقایی امروز  در یک نشست خبري اظهار داشت: مراسم پایان عملیات حفاري تونل انتقال آب از سرشاخه هاي روز شنبه هفته آینده با حضورمجید نامجو وزير نيرو برگزار می شود.

وی با بیان اینکه اين طرح برگ و ملي جزو طرح هاي مهر ماندگار وزارت نيرو است، گفت: حفر اين تونل 56 كيلومتر يك كار انحصاري در طرح هاي كشور است.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران موقعيت بد زمين شناسي، سخت عبور بودن مسيرها و ارتفاع بلند پوشش برف در سرشاخه ها را از جمله مشكلات اجراي اين طرح و حفر تونل دانست و افزود: این تونل بلندترين تونل انتقال آب در منطقه و خاورميانه است.

وي بتن ريزي اين تونل را به عنوان بتن برتر كشور در ميان همه پروژه هاي اجرا شده در كشور دانست و افزود: شركت آب منطقه اي لوح برتر بتن كشور را به خاطر بتن ريزي اين طرح دريافت كرده است.

ارتقايي درخصوص كيفيت آب شهر قم و علت اينكه در مقاطعي اين آب با افت كيفيت مواجه شده است، گفت: شركت آب منطقه اي با ايجاد يك خط اضطراري با 13 كيلومتر خط لوله، قطعه يك را دور زده و پيش از بازگشايي تونل، يك سال زودتر مرحله نخست طرح اجرا شده است.

وي ادامه داد: در اين شرايط ايستگاه پمپاژ آبي معادل 8/2 مترمكعب را پمپاژ مي كرد درحالي كه نياز شهر قم در مقاطعي به 2/4 مترمكعب مي رسيد و ناگريز در اين زمان مجبور بوديم به خاطر افزايش مصرف، برخي از چاه ها را نيز وارد مدار كنيم.

به گفته وي، در همين شرايط نيز كيفيت آب قم بيش از 5/2 برابر مطلوب شده بود.

ارتقايي ميزان كل تخصيص آب اين طرح را 181 ميليون مترمكعب در سال براي شرب و بخشی جزیي برای صنعت اعلام كرد و افزود: پيش از اين ميزان اختصاص 241 ميليون مترمكعب بوده است.

وي افزود: در زمان كنوني 60 ميليون مترمكعب آب به لرستان به عنوان حقابه كشاورزي و شيلات و زيست محيطي اختصاص يافته است و 241 ميليون مترمكعب به 181 ميليون مترمكعب رسيده است.

وي درخصوص ويژگي هاي اين طرح گفت: ركورد حفاري دستگاه تي بي ام در تيرماه 86 به يكهزار متر در ماه رسيد كه نشان از توانايي متخصصان ايراني دارد.

به گفته وي، بيش از 50 درصد پروژه هاي اين طرح زودتر از زمان بندي به پایان خواهد رسيد.

ارتقايي افزود: اجرای اين طرح از سال 81 آغاز شده است و در زمان كنوني بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در نيمه نخست سال 92، هشت تا 9 درصد باقي مانده نيز به اتمام رسيده و طرح به طور كامل به بهره برداری می رسد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران ميزان برآورد كل هزينه طرح را 11 هزار ميليارد ریال ذكر و تامين آب 10 شهر و 100 روستا را ازجمله اهداف مهم طرح اعلام كرد.

به گفته وي، با اجرای این طرح آب شرب شهرهاي خوانسار، گلپايگان، دليجان، محلات، سلفجگان، ساوه، قم، خمين، نيم بند و پرديسان قم تامین می شود.

ارتقايي افزون بر 70 درصد منابع مالي طرح را از محل درآمدهاي عمومي دولت اعلام كرد و افزود: 230 ميليون يورو از صندوق ذخيره ارزي، 500 ميليارد ریال اعتبار خشكسالي و 670 ميليارد ریال اوراق مشاركت از جمله منابع تامين اين طرح است كه البته مجوز انتشار اوراق مشاركت هنوز صادر نشده است.

وی در ادامه با اشاره به فرار آب از سد لار گفت : بر اساس نظر مشاوران باید سدهای کوچکتر و خطوط انتقال آب در بالا دست این دست احداث شود و آب مستقیما به تهران منتقل شود .

وی خاطر نشان کرد: تقریبا علاج بخشی سد در عمق سد غیر ممکن است اما با این حال قرار است مناقصا ای در سطح بین الملل برگزار شود و هر شرکت داخلی یا خارجی که مانع فرار آب در عمق سد شد آب را از آن شرکت خریداری کنیم ./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار