اخیرا شورای عالی برنامه ریزی کشور برگزاری دوره PHD اپتومتری را تصویب کرد و به وزارت علوم ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علیرضا زالی، قائم مقام نظام پزشکی در پانزدهمین کنگره علمی اپتومتری ایران گفت: در سالهای اخیر فرصت خوبی برای بهنگام سازی اندوخته های علمی فراهم شده و این کنگره بخشی از چالش های فعلی حوزه سلامت که با حوزه اپتومتری هم مرتبط است مثل بحث کیفیت بینایی در جامعه سالمند که کمتر به آن توجه شده است را بررسی می کند و این معضل رو به فزونی را باید جدی گرفت و حل کرد.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که 13 میلیون پیر چشمی در کشور وجود دارد که برخی از شرایط سن ابتلا به پیر چشمی را تسهيل کرده و متوسط سن آن را به 37/5 سالگی رسانده است که با آمارهای جهانی متفاوت است و می توان گفت بعضی از داروها و شرایط اجتماعی و آب و هوایی می تواند پیر چشمی را افزایش دهد.

زالی اظهار داشت: برای درمان کم بینایی در اطفال گام های مهمی برداشته شده است که ما باید تلاش کنیم، هر کم بینایی که قابلیت پیشگیری دارد در کشور ما ریشه کن شود و بحث غربالگری با مشمولیت بالا در روستاها انجام شود.

وی عنوان کرد: طی 12 سال اخیر 105 مورد کم بینایی طی غربالگری های انجام شده و در کنار آن هم 150 هزار نفر نیز درمان شدند و به خصوص باید بحث غربالگری کم بینایی اطفال بین 5 تا 7 سالگی معطوف شود.

قائم مقام نظام پزشکی تصریح کرد: برخی از آمار همکاران نشان می دهد 40 درصد عیوب چشم در جامعه به دلیل مراجعه نکردن به پزشک اصلاح نشده باقی مانده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در نظام سلامت اپتومتریستها باید جایگاه خود را در سطح اولیه پیدا کنند و در نقشه نوین سلامت باید جایگاه این افراد باز تعریف شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همکاران اپتومتري در صنف خود با چالش های زیادی روبرو بوده اند و برای استاندارد سازی خدمات اپتومتری باید تلاش کنیم. یکی از بحث های مهم در این زمینه که بحث نظارت که خلا های بسیار جدی وجود دارد که پالایش درونی این رشته در حد بالا باید صورت بگیرد و در همین راستا اخیرا شورای عالی برنامه ریزی تصویب کرد که دوره PHD اپتومتری را در کشور داشته باشیم تا مشکلات آکادمیک آن هم مرتفع شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار