هوبره از پرندگان بسیار‏‎ ‎زیبا و باشکوه کویراست‌ و در نقاط مختلف ایران زیست می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، نام علمی هوبره ( (Houbara Bustard) است‌ و طول بدنش از نوک منقار تا انتهای‌‏‎‎ دم، حداکثر به ۶۵سانتی‌متر می‌رسد‏‎. نر و ماده ‏‎ شبیه هم هستند، ولی نرها حدود 10‏‎‎ درصد از ماده‌ها بزرگتر‏‎ ند‏‎.
«هوبره» عموما پرنده‌ای مهاجر است که در بیابانها و دشتهای نیمه بیابانی و خشک زندگی می‌کند و در دو فصل بهار و پاییز به سرزمینهایی بسیار دور دست مهاجرت می‌کند و در حدود ۳۲ نوع هوبره در دنیا وجود دارد.
هوبره معمولاً از راه خوردن حشرات تغذیه می‌کند. در زمستان و تابستان «هوبره‌ها»، گیاهان کوچک، حشرات، قورباغه‌ها، کرم‌ها، خزندگان ودانه‌های میوه‌های خشک، عقرب، ملخ را نیز می‌خورند.
زيستگاه هوبره در ايران در جنوب استان يزد مثل شهرستان خاتم بسيار وجود دارد و در جنوب و جنوب شرقی ایران در بیابان های اطراف بندرعباس، لار.خنج و شمال و جنوب و جنوب شرق سیستان و بلوچستان یعنی اطراف روستاهای شهرستان کنارک ساکن شده و در مرکز ایران در صحرای ولدآباد و ابراهیم آباد در شرق تاکستان در جنوب قزوین و در اطراف حوض سلطان قم هم دیده شده است.
در ايران هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشورمان است که به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می گیرد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در فهرست قرمز IUCN به ثبت رسیده است، متاسفانه علاقه شیوخ عرب به شکار هوبره سبب شده است هر ساله در فصل پاییز و همچنین فصل بهار که فصل تخمگذاری و جوجه‌آوری هوبره است .تعدادی از افراد سودجو و فرصت‌طلب که در قالب باندهای حرفه‌ای از سوی عرب‌ها تطمیع می شوند، عمدتاً از استان‌های جنوبی به زیستگاه‌های هوبره در نقاط مختلف کشور گسیل شوند و اقدام به زنده گیری و صید هوبره کنند. /س
برچسب ها: قم ، هوبره ، کویر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.