تیم ملی ایران امشب در دیداری دوستانه در امان به مصاف تیم ملی اردن می رود. این بازی در استادیوم ملک عبدالله ثانی برگزار می شود.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛ تیم ملی ایران امشب در دیداری دوستانه در امان به مصاف تیم ملی اردن می رود. این بازی در استادیوم ملک عبدالله ثانی برگزار می شود.

ایران و اردن تاکنون 12 بار در مسابقات باهم روبرو شده اند که ایران 6 برد و اردن نیز4 بار مقابل تیم ملی ایران پیروز شده است. 2 بازی نیز به تساوی انجامیده است.
اردن تا 12 سال پیش هیچگاه با ایران روبرو نشده بود، اما اولین بار در جام فوتبال غرب آسیا 2000 بود که ایران 1- صفر حریف را شکست داد.

اولین بازی دو تیم در چارچوب (غرب اسیا- امان) در تاریخ 11/ 3/ 79 برگزار شد که ایران یک بر صفر اردن را برد .


مهمترین بازی دو تیم در چارچوب مقدماتی جام جهانی 2006 بود که تیم کشورمان برابر اردن در آزادی با انجام یک بازی پراشتباه ۱ - ۰ شکست خورد. در دور برگشت بازی‌ها ایران در بازی نخست اردن را باید شکست می‌داد. فدراسیون توانست وحید هاشمیان را راضی کند تا پس از مدت‌ها به تیم ملی بازگردد. همین بازیکن در بازی با اردن با پاس گلی که در دقیقه ۸۱ به علی‌رضا واحدی‌نیکبخت داد زمینه‌ساز شکست اردن در خانه شد. این بازی با نتیجه ۲ - ۰ به پایان رسید و گل دوم را علی دایی در دقیقه ۹۰ ثبت کرد .

تیم ملی ایران امشب در دیداری دوستانه در امان به مصاف تیم ملی اردن می رود تا پیش درآمدی باشد بر بازی ایران و لبنان در مقدماتی جام جهانی که در بیروت برگزار می شود.

کی روش خوب می داند که اگر در بازی با لبنان هم مثل دو بازی قبل نتواند از شاگردانش به خوبی بازی بگیرد کارش دشوار خواهد شد و کار صعود ایران به جام جهانی هم دشوارتر از افکار این مربی خواهد شد اما کارشناسان براین باورند که ایران برابر لینان می تواند تیم پیروز و برتر میدان باشد.


ایران موفق به زدن 14 گل شده و اردن نیز 10 گل به ثمر رسانده است. آخرین رویارویی دو تیم اسفند ماه گذشته در یک بازی دوستانه در دوبی بود که به تساوی 2-2 انجامید. اردن به همراه بحرین تنها تیم های عربی هستند که در 12 سالی که از قرن بیست و یکم سپری شده است، بیشترین بار مقابل ایران پیروز شده اند. هر دو تیم در دهه اول این قرن 4بار ایران را شکست داده اند و به نوعی گربه سیاه تیم ملی بوده اند!

دو تیم ایران و اردن در دیداری دوستانه چهارشنبه در ورزشگاه شاهزاده عبدالله الثانی به مصاف هم می‌روند.

این دیدار درحالی برگزار می‌شود که بعد ظهر گذشته محمود الجوهری پیر دیر فوتبال مصر و مشاور فدراسیون فوتبال اردن برای همیشه دیدگانش را از جهان فرو بست و احتمال دارد دو تیم به احترام وی با بازوبندهای سیاه وارد میدان شوند.

این دیدار برای هر دو تیم فرصت بسیار خوبی برای هماهنگی بیشتر بازیکنان قبل از رویارویی مقابل حریفان خود در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل به شمار می آید که در آن ایران باید سه شنبه هفته آینده در لبنان به مصاف این تیم برود و اردن در امان از استرالیا پذیرایی کند.

ایران- اردن، در بازی های روردرو

1379، ایران یک - اردن صفر (امان) جام ملک حسین
1381، ایران صفر- اردن یک (امان) غرب آسیا
1382، ایران4- اردن یک (تهران) مقدماتی جام ملت های 2004
1382، ایران 2- اردن 3 (امان) مقدماتی جام ملت های 2004
1383، ایران صفر- اردن یک (تهران) مقدماتی جام جهانی 2006
1383، ایران 2- اردن صفر (امان) مقدماتی جام جهانی 2006
1385،ایران صفر- اردن صفر

1387، ایران یک- اردن صفر (امان) غرب آسیا
1387، ایران 2- اردن یک (تهران) غرب آسیا
1388، ایران صفر- اردن یک (امان) جام ملت های 2011 آسیا
1388، ایران یک- اردن صفر (تهران) جام ملت های 2011 آسیا
1390 ، ایران 2- اردن 2 (دبی)

آنچنان که دیدید ایران در بازی های رسمی این تعداد بازی با اردن داشته و البته ما بازی های غیررسمی را برابر تیم ملی اردن ننگاشته ایم. برخی از حاشیه های این دیدارها را با هم مرور می کنیم.
1- باخت 3بر2 تیم ملی برابر اردن در سال 82 باعث شد که همایون شاهرخی از سرمربیگری تیم ملی عزل شده و برانکو رسما جایگزین او شود.

2- در مقدماتی جام جهانی 2006 در تهران به اردن باختیم. در آستانه حذف بودیم که در دیدار برگشت، طی یک بازی تاریخی و خاطره انگیز 2 بر صفر اردن را در امان بردیم و صعود کردیم. گل های ما را در این بازی علی دایی و علیرضا نیکبخت وارد دروازه حریف کردند.

3- باخت ما در سال 81 به اردن، با تیم المپیک بود اما چون چهار بازیکن بالای 23 سال به صورت کمکی در این تیم داشتیم بازی را در مسابقات رسمی تاریخ تیم ملی فوتبال مورد محاسبه قرار داده ایم.

4- اردن، همراه بحرین و کره جنوبی تنها کشورهایی بوده اند که برابر ایران در قرن 21 صاحب چهار باخت شده اند./آق
برچسب ها: فوتبال ، اردن ، ایران ، تاریخچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار